IR- detectie

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

IR- detectie

Bericht door beagle »

wie heeft er ook IR-detectie op zijn baan?

Ik ben van plan om een aantal IR detecties te plaatsen op de baan.
Daarvoor heb ik bij "Floodland" een aantal Pcb's besteld. Daarna moet ik ze nog bestukken. Het is dan wel nodig dat je weet welke methode van detectie je wil toepassen. Dit bepaald hoe je de IR-censor moet solderen op het printje.

Doch ik zie op internet verschillende werkwijze.
1) Men schildert de onderzijde van een deel van de loc ( v.b.) langs onder, wit
en zowel de IR-diode als de IR-detector zitten tussen de sporen.

2) Men plaats de IR diode boven de sporen. en aan de ander zijde de IR-detector.

3) Misschien zijn er nog *tig andere werkwijzen.

Zou dus graag jullie ervaring met IR detectie horen en welke methode u hebt toegepast.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: IR- detectie

Bericht door Frank_N »

beagle schreef: 07 aug 2022 16:14 2) Men plaats de IR diode boven de sporen. en aan de ander zijde de IR-detector.
Een "sluis" werkt inderdaad het beste, en dan nog ervoor zorgen dat er geen daglicht (of licht van een lamp wat ir bevat)in de ontvanger valt.


Groet van Frank

Rehorst
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: IR- detectie

Bericht door Rehorst »

Een sluis werkt het beste, alleen moet je er aan denken dat je hem onder 45 graden over de baan heen plaats.
Ander krijg je doorschijning tussen de wagons door en krijg je een hele rits meldingen waar je niet op zit te wachten.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: IR- detectie

Bericht door beagle »

thanks , dat is een goede tip ...

is die multi detectie op te vangen met "action" in iTrain ?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie