Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Het is acht jaar geleden dat ik een treinbaan had in schaal H0. Nu wil ik de overstap gaan maken naar schaal N omdat je daarmee op een ruimte van 250x120 cm meer mogelijkheden hebt. Maar zijn er ook nog nadelen ten opzichte van schaal H0? Hoe zit het met de bedrijfszekerheid van de locs tijdens het rijden? Is de stroomafname minder bij een baan in schaal N?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Overstap naar N-spoor.

Bericht door maarten »

Geen (recente) ervaring met ho. ;) Bij N moet je wat meer aandacht besteden aan het schoon houden van rails en materieel. Door het lagere gewicht en kleinere contact-oppervlakte luistert dat wat nauwer.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Peter Ruifrok »

Lang, heel lang geleden HO gehad, nu al jaren zeer tevreden met N. De ruimte is de belangrijkste reden (4 x!) en er is meer dan genoeg aanbod aan rollend materiaal en scenery van een groot aantal leveranciers. Ieder thema / periode is goed te maken. Alleen wisselstroom (Marklin) is er natuurlijk niet in N. Het belangrijkste is het goed leggen van de rails. Door het lagere gewicht kan er minder contact zijn. Kies je echter je locs daar een beetje op uit, dan is er geen centje pijn. Ik heb diesels, stoomlocs en electrische treinen die het zonder enig probleem doen. Maar ook locs die gevoeliger zijn voor oneffenheden. Vraag maar eens rond op het forum. Als ik me niet vergis, is daar een paar maanden geleden wat ervaring over uitgewisseld.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

is er op dit forum geen overzicht van locs waarvan de rijeigenschappen en bedrijfszekerheid wat minder zijn?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Jeroen »

Ach, gewoon flink veel rijden met de handel. Dan heb je vrij weinig last van slecht contact. Hier kruipt er van alles over de rails met lange treinen met vrijwel geen storing. Dit kan echt de hele dag goed gaan! Ik sta versteld van hoe goed dit gaat ondanks het geringe formaat en gewicht!

J.


Afbeelding

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Marksintpancras »

Helemaal met Jeroen eens, ik rij met alles en gas geven met die handel.
Als er op mijn baan een lok minder gaat rijden, gaat dat ding naar de werkplaats en komt tijdelijk een dispolok op de baan :lol:, schoonmaken van dat ding en het gas kan er weer op.
Geen lijstjes of iets dergelijks nodig, alles rijdt gewoon goed :!:
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 16 sep 2016 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Maurits71 »

geen nadelen, op dat mini baantje hier rijdt alles ook prima,


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door MarcoFM12 »

Ik heb jaren geleden H0 gehad.
2 sporen en je plaat ligt vol...
Op dezelfde plaat kan je tot wel 5 sporen kwijt.
Dat was voor mij de reden om op N over te gaan.
Veel meer mogelijkheden op de dezelfde ruimte.
Als je op de pagina van jangein kijkt als voorbeeld,
Een gigant van een N baan..
Moet je eens in H0 proberen te realiseren...


Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Mack »

zekere een aanrader met de ruimte, en N locs rijden prima

en misschien 2e hands handelaren jou ho willen ruilen voor N


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Wim H »

Hallo,
Ik ben zelf 2 jaar geleden overgestapt van h0 naar N. Met name vanwege ruimtegebrek. Ik was al jaren lid van een vereniging die ook met spoor N reed, dus ik kende het al wel. :)
Eén van de nadelen van N vind ik dat je minder "betrokken" bent bij de trein. Vanwege de kleinere schaal heb je automatisch het gevoel dat je verder weg staat. Een N-trein die op 60 cm van je neus voorbij rijdt, geeft eenzelfde effect als een schaal 1:1 trein op een afstand van 100 m. In h0 is dat nog maar zo'n 50 m. Ook het effect van een goederentrein in N is minder dan in een grotere schaal. Het voelt gewoon minder indrukwekkend. Datzelfde argument gebruiken modelspoorders in schaal 0 trouwens om het vergelijk met h0 te maken. Een kleine stoomlok met 3 wagens in 0 kan indrukwekkender zijn dan een lange IC in N. Puur omdat je gevoelsmatig dichter bij de trein staat en het daardoor meer "beleeft". Voor mij was het ruimtegebrek echter veel belangrijker, vandaar dat ik nu in N rij.
In h0 had ik alleen een klein eindstationnetje kunnen maken met een fiddle yard. .........

Qua rijeigenschappen klopt het dat de gewone treinen prima rijden. Ook op de vereniging hadden we eigenlijk geen grote problemen met stroomafname. Uiteraard hadden we wel loks die wat minder gewillig waren, maar dat heb je in elke schaal.
Waar ik zelf nog wel benieuwd naar ben, is hoeveel mensen hier op het forum ook echt rangeren in N. Ik lees hier veel reacties dat "met het gas erop" en "flink rijden met die handel" er weinig tot geen problemen zijn. Ja, ok, dan rijdt het wel. Maar als ik met een rangeerlokje wil rijden (kruipen) over een paar wissels om een wagentje op een kopspoortje te zetten. Rijdt het dan ook nog goed? Ik heb zelf wel getest met wat rails, maar dat was los op een plaat gelegd, zonder de rails te schilderen, zonder ballast. Maar op de echte baan? Ik ben benieuwd, want ik wil later toch echt regelmatig rangeren.
Wie kan er daar meer over vertellen?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door epocheales denken »

Willem, tsja rangeren in N, dat is een verhaal apart. Wat ik zelf aan ervaring heb is kruipen met stoom- en dieselocs in mijn
locomotiefdepot. Dit is altijd een mooie benchmark voor bedrijfszekerheid.
Wat mijn bevindingen zijn in de afgelopen jaren:

* DCC-gestuurde locs presteren veel beter dan analoog, zeker de oude 3-polige Fleischmann motoren met te sterke magneet-werking. Wel heel betrouwbaar en simpel te reinigen, maar ik prefereer liever een schuin gewikkelde 5 polige motor zoals bij Brawa en sommige Roco modellen.
* Railreiniging van zorgvuldig :!: aangelegde rails (schot voor open doel :mrgreen: ) d.m.v. railgom, reinigingswagon/stofzuiger
etc.
* Meerdere stroom- aanvoerpunten aan rails solderen
* ATF spaarzaam aanbrengen op de rails
* Stoomlocs en rangeerlocs zijn veel gevoeliger voor stroomonderbreking dan e-locs, logisch want de afstand van de assen onderling zijn veel langer en dan kan je wat Jeroen schrijft lekker "gassen".
Ook hier zijn weer handige trucs voor, d.m.v. elektronica die bijv. Martin Domburg levert.
* Eigenlijk te simpel voor woorden: veel en regelmatig rijden

Zo maar een paar puntjes...

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door epocheales denken op 17 sep 2016 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Het luistert toch wel allemaal wat nauwer dan in schaal HO bemerk ik uit de reacties. En ik vond in schaal HO al dat je de rails al goed schoon moest houden.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door BenQ »

Hans, verwarm jij de rails met "stoom"? :lol:

Heiko,
Het hangt ook samen met de leeftijd van de locs, ik heb maar een paar nieuwe locs de rest is op leeftijd, ongeveer zo oud als de baas, en die rijden toch minder maar dat zal je met H0 ook hebben.
Ook de rails hebben soms problemen, als je prefab rails gebruikt dan moet je alle rails met voeding verbinden, dit kan je ook doen door de raillassen te solderen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door epocheales denken »

Ja Ben, met zo'n mooie Android tablet komt de stoom :mrgreen: wel eens uit mijn oren...
Aangepast, bedankt voor jouw opmerkzaamheid.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Peter Ruifrok »

Hoi, ik heb een industriebaan met alleen pendelende/rangerende locs. Dat gaat prima in N. De rails heeft weleens ATF gezien, maar dat beviel me niet zo, dus nu hou ik hem goed schoon met remmen reiniger van de Action (paar euro in een spuitbus). Ik spuit het spul op een zachte doek (oud T-shirt), en ga met m’n wijsvinger over de rails. Dat hoef ik echt niet vaak te doen. DCC werkt veel mooier/beter dan analoog. Je kunt dan veel langzamer rangeren. De rails moet wel goed gelegd worden, maar ik rij met heel betrouwbare Kato rails en wissels, waarvan het hartstuk onder stroom staat. De baan zit maar op 1 punt vast aan de booster, dus dat doorlussen van de railschoenen bleek niet nodig. Al mijn locs zijn meer dan 30 jaar oud. Wel is het zo dat de zwaardere locs het beter doen dan de lichtere. En dat meer assige stroom afname altijd beter is, dan maar 2 of 3 assen. En dan heb je nog locs met een intern vliegwiel, dat helpt denk ik ook. Of een zogenaamde locbuffer, dat is een condensator met een beetje stroom (zeg maar een heel kleine accu) om locs over een dood punt heen te helpen (dat levert Martin Domburg bijvoorbeeld). Ik heb stoom, diesel en elocs die het prima doen, en dat zijn allemaal meer assige locs, maar ook stoom en diesel locs die minder zijn, volgens mij omdat ze minder stroom afname punten hebben en lichter zijn. O ja, het formaat van mijn industriebaan is 50 x 150 cm, dus niet heel groot. Een grotere baan kan wel een extra aansluiting op de booster gebruiken, denk ik, maar dat zijn maar twee draden.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Jeroen »

Heiko,

Tsja, zo schrijf ik nu eenmaal. Ik bedoel ermee: na een week niks te hebben gedaan aan mijn baan, soms twee weken, is gewoon de stroom aanzetten 'en gaan met de banaan!'. Als in: ik hoef niet eerst schoon te maken voordat ik echt plezier aan mijn hobby kan beleven. De deal is natuurlijk wel dat je, liefst dagelijks, de boel echt even rijdend moet houden. Qua kruipen: ja, ook dan trekt één lok een zware trein (33 x 4 assen bijvoorbeeld) probleemloos van z'n plek. Kruipend, en over wissels. Alles goed aansluiten, de loks goed nakijken en de boel natuurlijk wel enigszins schoonmaken. Dit is met schaal h0 niet anders natuurlijk. Zelf gebruik ik altijd sl bovenleiding en is mijn grootste haat (naast bepaalde andere dingen.... :? :lol: ) het schoonmaken van rails. Daarom veel rijden, als het gaat. En passend wat schoonmaak-dingen inzetten.

Qua schoonmaak zou ik schaal N niet laten staan. Je vraagt om nadelen t.o.v. h0.....ik zie er nog eentje: schaal h0 is véél duurder als je het mij vraagt. MAAAR: had ik de ruimte, dan zou ik direct schaal h0 gaan rijden, want zo'n lok ziet er gewoon echt vetter uit.

Dit zal ook wel mijn laatste post worden op het forum hier.......ik drink er nog eentje en graaf me in! :mrgreen: :roll:

J.


Afbeelding

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Adriaan »

Gewoon, er zijn geen nadelen!!!!

Groet van een ervaringsdeskundige.



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Ik heb vanmiddag trouwens een e-loc van Trix besteld. Het is de Trix 16895 - ERS Elektrische locomotief ES 64 F4-206 "Vincent van Gogh"

Wat rails betreft ga ik voor de fleischmann rails met bedding. Had deze ook voor mijn HO baan, vindt ze mooi en is me goed bevallen


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Ronaldp »

Zou als je nieuw begint PECO rails nemen.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb zelf nu Fleischamnn prefab rails, omdat ik dat al 17 jaar had, en een behoorlijke hoeveelheid.
Maar als ik nu over jaren ga vervangen komt er echt Peco.

De tentoonstelling diorama / baanTJE "Kochel am See" zal met PECO uitgevoerd worden.

Maar ja, ben het niet helemaal eens met Jeroen, HO locks toffer zijn. Omdat de school 4x zo groot is is detaileren beter te doen. Alleen ja, heb ipv van 5 meter, 20 meter nodig voor een beetje baan.

Mijn vriend Dhr E. Huider, ja die van de treinenzaak uit HHW, heeft zo'n 20 metertje baantje en vind hem niet gaver Geef mijn maar lekker N.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Hoe sluit ik een Mobile Central station van Trix fysiek aan op de piccolo rails van Fleischmann?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door spoor65 »

gewoon net zoals je ze ook aan Minitrix rails zou aansluiten.
Daar zit geen verschil in.

Denk er alleen even aan, dat de ontstoor elementje uit de aansluitrail verwijderd is. (indien je de aansluitrail gebruikt)

Die mag er bij digitaal bedrijf niet in zitten.

mvg

Freddy.

Die je het advies geeft, heb je tijd, ga morgen naar Lochem, en kijk daar eens rond, en dan vooral even bij Martin Domburg zijn testbaan,
hij kan je ook nog een uitstekend uitleggen wat je kunt doen.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Je schat mijn kennis te hoog in. Ik heb voorheen altijd startsets gekocht. Dus dat is aansluiten en rijden maar.
Nu wil ik de componenten los kopen. Fleischmann profi rails en digtiaal systeem van Trix te weten het Mobile Central Station.

Moet ik bij aanschaf van de componenten aparte sterkertjes aanschaffen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 771
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door mini rijder »

Minitrix heeft een digitale startset met de Mobile station. Is te koop bij N-spoorstore.
Ik neem aan dat hier alles inzit om te beginnen met digitaal rijden.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Dat klopt. Echter ik wil gebruik maken van Fleischmann profi rails. (met bedding)


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie