Helixprobleem of lokprobleem
Helixprobleem of lokprobleem
Mijn loks willen zonder sleep zonder meer naar de bovenste omwenteling van mijn helix. Het helling percentage is 2,8 % (één omwenteling is 256 cm, stijging is 7 cm) maar met sleep (4 rijtuigen van de Rheingold, merk Arnold, type superdeluxe) willen zowel de e-loks als de stomers niet verder gaan dan 120 cm en dan staan ze stil. De laatste centimeters wordt er door de aandrijfwielen heftig doorgedraaid maar wanneer alles stil staat is ook alles stil. Ik heb de loks allemaal gereset en nog niks daarna veranderd in de CV's.
Omdat altijd wordt geroepen dat 3 % gewoon haalbaar moet zijn weet ik nu even niet waar ik het zoeken moet. Op één na hebben al mijn loks hiervan last van, de meeste zijn voorzien van een Kuehn N45 en 2 met Lenz mini gold en ook nog één met een Uhlenbrock. Uit de bijgeleverde papieren kom ik niet te weten hoe de diverse instellingen van de CV's zou moeten zijn. Vooral de gemiddelde snelheid en de maximale snelheid of heeft het te maken met de lastregeling.
Wie weet het en wat moet ik doen?
Groet Bart
Omdat altijd wordt geroepen dat 3 % gewoon haalbaar moet zijn weet ik nu even niet waar ik het zoeken moet. Op één na hebben al mijn loks hiervan last van, de meeste zijn voorzien van een Kuehn N45 en 2 met Lenz mini gold en ook nog één met een Uhlenbrock. Uit de bijgeleverde papieren kom ik niet te weten hoe de diverse instellingen van de CV's zou moeten zijn. Vooral de gemiddelde snelheid en de maximale snelheid of heeft het te maken met de lastregeling.
Wie weet het en wat moet ik doen?
Groet Bart
Re: Helixprobleem of lokprobleem
En doen ze het wel met andere slepen?
Loopt je Rheingold set soms erg zwaar? (door slepers voor binnenverlichting bijvoorbeeld)
Soms gebeurt het dat de sleep de boog niet door wil, die levert extra weerstand op. Zitten er krappe bogen in?
Misschien ook even een foto plaatsen, of nog beter een filmpje.
Loopt je Rheingold set soms erg zwaar? (door slepers voor binnenverlichting bijvoorbeeld)
Soms gebeurt het dat de sleep de boog niet door wil, die levert extra weerstand op. Zitten er krappe bogen in?
Misschien ook even een foto plaatsen, of nog beter een filmpje.
Laatst gewijzigd door shoven op 02 jan 2017 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Bart,
Zijn het de Rheingold rijtuigen die in dit draadje op de foto staan:
viewtopic.php?f=14&t=10085&start=10
Die hebben ook slepers voor de verlichting en die zorgen voor extra wrijving. Een 3% helling is een goede vuistregel, maar niet met eindeloos zware treinen
Bovendien:
- een stijging in een boog genereert extra wrijving, omdat de wielen tegen de buitenste spoorstaaf worden gedrukt;
- stomers vaak moeizamer een helling oprijden dan loks met draaistellen;
Het lijkt me dat de beveiliging van de decoder ingrijpt om overbelasting bij doorslippende wielen te voorkomen.
Wat gebeurt er als je:
- een rijtuig afkoppelt;
- de raakvlakken tussen slepers en asjes van de rijtuigen met een hééél klein beetje ATF smeert?
Ben
Zijn het de Rheingold rijtuigen die in dit draadje op de foto staan:
viewtopic.php?f=14&t=10085&start=10
Die hebben ook slepers voor de verlichting en die zorgen voor extra wrijving. Een 3% helling is een goede vuistregel, maar niet met eindeloos zware treinen
Bovendien:
- een stijging in een boog genereert extra wrijving, omdat de wielen tegen de buitenste spoorstaaf worden gedrukt;
- stomers vaak moeizamer een helling oprijden dan loks met draaistellen;
Het lijkt me dat de beveiliging van de decoder ingrijpt om overbelasting bij doorslippende wielen te voorkomen.
Wat gebeurt er als je:
- een rijtuig afkoppelt;
- de raakvlakken tussen slepers en asjes van de rijtuigen met een hééél klein beetje ATF smeert?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Helixprobleem of lokprobleem
De helix zal steeds je zwakst element in je baan zijn wanneer het aankomt om met lange slepen te rijden. Daarom is het van belang om redelijk wat aandacht te besteden aan de bouw ervan.
Het doorslippen van de wielen is natuurlijk een probleem van hellingsgraad. Je zegt 2.8% maar is dat overal evenredig? Neem een waterpas, een korte versie is het gamakkelijkst, en kijk eens na of de helling overal gelijk is. Mogelijk zal je merken dat op de plek waar de loks zijn gaan doorslippen, de helling er plaatselijk iets hoger is. Indien je een helix hebt gebouwd met draadstang en moeren, dan kan je gemakklelijk de helling plaatselijk bijregelen. Moet je zeker doen, zal je geen spijt van hebben!
Een tweede tip is op locomotieven zo zwaar mogelijk te maken. Prop in elke kier en gat wat lood. Het vebetert de trekkracht EN de stroomopname.
Nummer 3: lichter maken van rijtuigen, en sleepcontacten vermijden of zo licht mogelijk laten lopen. Er bestaat een NEM norm voor het gewicht van de rijtuigen. Zorg dat je eerder aan de ondergrens dan aan de bovengrens zit.
Nummer 4: vermijd ATF op de rails! Het spul is spekglad. Op een vlakke baan kan je ermee stoeien zonder te erg afgestraft te worden. Op een baan met hellingen is het echt te vermijden. En persoonlijk heb ik geen positieve werking ervan kunnen merken, maar dat is naast de kwestie. Trekkracht is hier de probleemstelling, en ATF (of ander smeermiddel) op de rails is hier counter-productief
Succes met de zoektocht naar verbetering!
Het doorslippen van de wielen is natuurlijk een probleem van hellingsgraad. Je zegt 2.8% maar is dat overal evenredig? Neem een waterpas, een korte versie is het gamakkelijkst, en kijk eens na of de helling overal gelijk is. Mogelijk zal je merken dat op de plek waar de loks zijn gaan doorslippen, de helling er plaatselijk iets hoger is. Indien je een helix hebt gebouwd met draadstang en moeren, dan kan je gemakklelijk de helling plaatselijk bijregelen. Moet je zeker doen, zal je geen spijt van hebben!
Een tweede tip is op locomotieven zo zwaar mogelijk te maken. Prop in elke kier en gat wat lood. Het vebetert de trekkracht EN de stroomopname.
Nummer 3: lichter maken van rijtuigen, en sleepcontacten vermijden of zo licht mogelijk laten lopen. Er bestaat een NEM norm voor het gewicht van de rijtuigen. Zorg dat je eerder aan de ondergrens dan aan de bovengrens zit.
Nummer 4: vermijd ATF op de rails! Het spul is spekglad. Op een vlakke baan kan je ermee stoeien zonder te erg afgestraft te worden. Op een baan met hellingen is het echt te vermijden. En persoonlijk heb ik geen positieve werking ervan kunnen merken, maar dat is naast de kwestie. Trekkracht is hier de probleemstelling, en ATF (of ander smeermiddel) op de rails is hier counter-productief
Succes met de zoektocht naar verbetering!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Helixprobleem of lokprobleem
@ Michiel,
Mijn advies is hier om ATF te gebruiken tussen de slepers van de verlichting en de assen van het draaistel. Het gaat hier dus helemaal niet om ATF op de rails.
Mijn ervaring is dat ATF ook de rolweerstand die optreedt door de druk van slepertjes op de assen vermindert (en evt. corrosie verhelpt), waardoor de rijtuigen een stuk lichter lopen en dus ook makkelijker een helling op komen. Ben je meteen van evt knipperende binnenverlichting af.
Ben
Mijn advies is hier om ATF te gebruiken tussen de slepers van de verlichting en de assen van het draaistel. Het gaat hier dus helemaal niet om ATF op de rails.
Mijn ervaring is dat ATF ook de rolweerstand die optreedt door de druk van slepertjes op de assen vermindert (en evt. corrosie verhelpt), waardoor de rijtuigen een stuk lichter lopen en dus ook makkelijker een helling op komen. Ben je meteen van evt knipperende binnenverlichting af.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Bart,
7 cm per ronde vind ik wel veel, ga ervan uit dat de hoogste E-loc met de panto's omhoog 49 mm zijn, dit is bij de 132, de rails + isolatie 5/6 mm, het hout niet dikker dan 9 mm dan kom ik op 64 mm maak er 65 mm van. Dan kom je op een helling van 2.52 % en dat scheelt toch.
Als je een klein waterpas, 100 mm lang, hebt plak er dan een draadje onder zodanig dat als het waterpas horizontaal is de helling waar deze opstaat jouw helling is.
Met een waterpas geplakt met dubbelzijdig tape op een blokje controleren of de afwijking niet te groot is.
Aan de ene kant een koperenstaaf geplakt zodat de helling precies 2,5 % is.
Detail waterpas.
7 cm per ronde vind ik wel veel, ga ervan uit dat de hoogste E-loc met de panto's omhoog 49 mm zijn, dit is bij de 132, de rails + isolatie 5/6 mm, het hout niet dikker dan 9 mm dan kom ik op 64 mm maak er 65 mm van. Dan kom je op een helling van 2.52 % en dat scheelt toch.
Als je een klein waterpas, 100 mm lang, hebt plak er dan een draadje onder zodanig dat als het waterpas horizontaal is de helling waar deze opstaat jouw helling is.
Met een waterpas geplakt met dubbelzijdig tape op een blokje controleren of de afwijking niet te groot is.
Aan de ene kant een koperenstaaf geplakt zodat de helling precies 2,5 % is.
Detail waterpas.
Re: Helixprobleem of lokprobleem
dan de mening van mij, ik heb een klein beetje ervaring met helixen heb en je hebt 100 % gelijk, waar de locs stil vallen is de stijgings graad te hoog. enne 2.5 is wel het maximale hoor.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Dat had ik begrepen hoor, Ben. En het is een goede tip.Bjor schreef:@ Michiel,
Mijn advies is hier om ATF te gebruiken tussen de slepers van de verlichting en de assen van het draaistel. Het gaat hier dus helemaal niet om ATF op de rails.
Met mijn helix heb ik de helling onder de 2% gehouden, met 45mm per ronde (zonder bovenleiding, ik rij enkel stoom). En dan nog moet een sleep van meer dan 1m per dubbeltractie naar boven.
Maurits, zie me nu staan, in de hoek met een busje ATF. (En ik heb ervaring met ATF, maar geen goede. Maar ieder z'n ding)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Dat zegt pas echt iets als je ook aangeeft hoe groot de straal/diameter is die je gebruikt. 90-100cm diameter ofzo?Michiel schreef: Met mijn helix heb ik de helling onder de 2% gehouden, met 45mm per ronde (zonder bovenleiding, ik rij enkel stoom). En dan nog moet een sleep van meer dan 1m per dubbeltractie naar boven.
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Inderdaad, 90cm diameter.nspoorkees schreef:Dat zegt pas echt iets als je ook aangeeft hoe groot de straal/diameter is die je gebruikt. 90-100cm diameter ofzo?Michiel schreef: Met mijn helix heb ik de helling onder de 2% gehouden, met 45mm per ronde (zonder bovenleiding, ik rij enkel stoom). En dan nog moet een sleep van meer dan 1m per dubbeltractie naar boven.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Morgenmiddag ga ik diverse combinaties van slepen uitproberen. Mijn helix (te zien op: viewtopic.php?f=14&t=10085 ) is een ovaal: de straal is 27,5 cm en de breedte is 96,5 cm. Vandaar een omtrek van 256 cm. De straal is het maximale wat ik kan hebben in mijn frame. Mijn helix is op hoogte gebracht dmv draadeinden dus ga ik ook het stijgingspercentage nog proberen verder naar beneden te draaien. Ik kan tot 6cm stijging per wenteling zakken en dan kom ik op 2,15 % uit. Als dit de oplossing is dan moet de helix uitgebouwd worden en zal er een grotere omwenteling moeten komen. Maar eerst maar eens testen......
Wordt vervolgd.
PS: Björ, je link werkt niet. Mijn Rheingoldset van Arnold bestaat uit 4 rijtuigen en een bagagerijtuig. De rijtuigen hebben lampjes op de alle tafels staan. Er zitten geen sleepcontacten onder maar wel een messingplaatje boven het draaistel tegen de bodem van de rijtuigen. Had deze constructie nog niet eerder gezien.
Wordt vervolgd.
PS: Björ, je link werkt niet. Mijn Rheingoldset van Arnold bestaat uit 4 rijtuigen en een bagagerijtuig. De rijtuigen hebben lampjes op de alle tafels staan. Er zitten geen sleepcontacten onder maar wel een messingplaatje boven het draaistel tegen de bodem van de rijtuigen. Had deze constructie nog niet eerder gezien.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Hoi Bart,
Ook ik heb momenteel helix-stress. Mijn cirkelvormige was wat krapper en kent eenzelfde probleem. Hellingen meer dan 2% stijging in N worden op de Duitse fora steeds vaker afgeraden. Nu hebben bouwers als Maurits veel meer ervaring, maar mijn tip zou toch zijn om zoveel mogelijk richting de 2% te gaan ipv de 3% helling.
Overigens heb ik een rigoureuze oplossing in mijn baan toegepast; ik ben begonnen met de bouw van een ovaalvormige helix waarbij de stijging 1,8 / 2,2% gepoogd wordt te halen.
succes met jou aanpassingen en testen!
Groetjes
Hoontje
Ook ik heb momenteel helix-stress. Mijn cirkelvormige was wat krapper en kent eenzelfde probleem. Hellingen meer dan 2% stijging in N worden op de Duitse fora steeds vaker afgeraden. Nu hebben bouwers als Maurits veel meer ervaring, maar mijn tip zou toch zijn om zoveel mogelijk richting de 2% te gaan ipv de 3% helling.
Overigens heb ik een rigoureuze oplossing in mijn baan toegepast; ik ben begonnen met de bouw van een ovaalvormige helix waarbij de stijging 1,8 / 2,2% gepoogd wordt te halen.
succes met jou aanpassingen en testen!
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Ben, laat je lagen zakken en zet er een extra op, je stijgt teveel zo op het oog zeker in de bochten.ik stijg in de bochten rond de 1.5 en op de rechte stukken 2.5. kost je een extra laag maar dan is het wel opgelost. . Daarnaast wat me niet duidelijk is stijg je op de buitenbaan of de binnenbaan.
Laatst gewijzigd door Robert_N-Nm op 03 jan 2017 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reductie Bier & Chips gehalte
Reden: Reductie Bier & Chips gehalte
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Zo aangezien de laatste berichten weinig 'toegevoegde' waarde hadden mbt het aanpassen van de modelspoor-helix heb ik ze maar verwijderd. En nu verder met de gebruikelijke programmering.
MvG
Robert
namens het Moderatoren-team
MvG
Robert
namens het Moderatoren-team
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Huh, volgens mij wordt juist door iedereen (nou ja, degenen met praktijkervaring dan) gezegd dat je stijgingspercentage zo laag mogelijk moet zijn in N, bij voorkeur onder 2%. Ik zal zelf nooit meer boven 1.5% gaan en liever nog alles op 0% houden.Bart51 schreef:... Omdat altijd wordt geroepen dat 3 % gewoon haalbaar moet zijn ...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Conform de eigenschappen van N-spoor is deze helix ook gebouwd in een krappe ruimte. Gisteravond nog eens gekeken en ik kan naar een buitenbaan omtrek gaan van 160x 59,5 cm. Nu zijn de buitenbochten (=stijgbaan) van FLM 9125 en 9102 gemaakt. Met de nieuwe buitenbaanmaat kan ik de buitenbocht maken van Roco 22224 met kleine rechte tussenstukjes of een flexrail van Roco. In de hoogte moet ik 20 cm overbruggen waarvan er 0,7 cm door isolatie op de ondergrond al een stukje winst geven. Vanaf het begin van de oprit moet er nog "maar" 19,3 cm worden overwonnen. Wanneer de stijging per omwenteling 6,5 cm (waarvan 1,4 cm de dikte van de stijgbaan is) kom ik niet meer uit (te hoog: 3 cm). Ik vrees dat ik even een stuk baan moet weghalen om een grotere helix te gaan bouwen. De helix, welke er ook staat, heeft "helaas" een vast begin en eindpunt. en daartussen moet dan gebouwd worden. Maar vanmiddag eerst testen, nadat de kerstboom verwijderd is.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
Re: Helixprobleem of lokprobleem
[quote="Michiel"][quote="Bjor"]
Dat had ik begrepen hoor, Ben. En het is een goede tip.
Hoi Michiel,
Ik was ook niet boos hoor
Ben
Dat had ik begrepen hoor, Ben. En het is een goede tip.
Hoi Michiel,
Ik was ook niet boos hoor
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Helaas ben ik er vandaag niet meer aan toe gekomen te testen, wel heb ik de stijging in mijn helix terug gebracht naar 2,15 %. Daarna sloeg het noodlot toe: Een verstopping in de afvoer in de keuken, daarna een knop van het spoelreservoir van het toilet brak af, er moest nog een nieuwe kraan komen en dat was dus 4DHZ-zaken doorlopen om bij de eerste een kraan te kopen en er brak een plankje in mijn keuken dat vast zat met "pasblenderhouders". Aan jullie de eer mij te vertellen wat dit is. Ik had er nog nooit van gehoord. Zodra mogelijk zal ik gaan testen maar het ziekenhuis (lees 4 specialisten) willen het nodige van me weten deze 2 weken (betreft nieren, darm, knie en hart). Maar voorlopig mag ik nog alles eten en drinken.
Wordt vervolgd
Groet Bart
Wordt vervolgd
Groet Bart
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Tjonge Bart, het zit je niet mee. Blijkbaar een typisch geval van de wet van Murphy
Ik hoop dat je de huiselijke en medische mankementen weer snel te boven bent en dat dan blijkt dat je treinen inmiddels moeiteloos je helix op komen
Een een pasblende(zonder "r ")houder is een houdertje waarmee een plankje ("blende") tussen het aanrechtblad en het gootsteenkastje zit vastgeklemd, zodat je niet tegen de onderkant van je spoelbak aankijkt als je het aanrechtkastje opent.
Ben
Ik hoop dat je de huiselijke en medische mankementen weer snel te boven bent en dat dan blijkt dat je treinen inmiddels moeiteloos je helix op komen
Een een pasblende(zonder "r ")houder is een houdertje waarmee een plankje ("blende") tussen het aanrechtblad en het gootsteenkastje zit vastgeklemd, zodat je niet tegen de onderkant van je spoelbak aankijkt als je het aanrechtkastje opent.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Helixprobleem of lokprobleem
De loks zijn inmiddels getest waarbij een aantal zaken zeker opvallen. Ik heb 3 sleeptenderloks, tw BR18 van Arnold, BR50 en P38 van Flm. Geen van deze loks is een geschikte trekker. De E75 van Minitrix valt ook tegen. Zeg maar rustig dat deze loks maar 3 tot 4 kleine 2 assers naar boven kunnen draaien. Ook zijn bij deze loks voorloperwieltjes erg gevoelig voor onregelmatigheid.
Daarentegen zijn mijn tenderloks, de T18 en de BR65 van Flm, prima om 4 tot 5 rijtuigen, met en zonder verlichting, naar boven te brengen.
De BR191 van Roco en de BR103 van Minitrix gaan ook als een speer.
Een speciale vermelding krijgt mijn BR81 van Flm, die trekt zonder ASB gewoon 10 2 assers naar boven. Gewoon erg leuk om zo'n klein lokje te zien rijden.
Al met al denk ik dat ik mijn baan even voor een stukje ga slopen en een nieuwe Helix ga maken waarop de maten van de buitenbaan 60 bij 160 cm gaan meten. Per omwenteling (385 cm lang)heb ik dan 2x 100 cm rechte rails en met een stijging van zo'n 6 à 6,5 cm omwenteling waarbij ik de bocht misschien wel horizontaal kan houden. Vraag me alleen af welk soort hout ik hiervoor ga gebruiken: MDF of Multiplex 6 mm dik en ik gebruik geen isolatiemateriaal meer. De gemiddelde stijging bij 6 cm is dan 1,55 %. Hier kan je dan mee spelen: de rechte stukken (2x 100 cm) een stijging van 1,75 kan leiden tot een stijging van 1,35/1,4 % in de bochten. En dat zouden de minst trekkrachtige lokjes er toch tegen op kunnen rijden.
De huidige situatie:
Aan de rechterkant kan er dus nog gebouwd worden!
Wordt vervolgd.
Daarentegen zijn mijn tenderloks, de T18 en de BR65 van Flm, prima om 4 tot 5 rijtuigen, met en zonder verlichting, naar boven te brengen.
De BR191 van Roco en de BR103 van Minitrix gaan ook als een speer.
Een speciale vermelding krijgt mijn BR81 van Flm, die trekt zonder ASB gewoon 10 2 assers naar boven. Gewoon erg leuk om zo'n klein lokje te zien rijden.
Al met al denk ik dat ik mijn baan even voor een stukje ga slopen en een nieuwe Helix ga maken waarop de maten van de buitenbaan 60 bij 160 cm gaan meten. Per omwenteling (385 cm lang)heb ik dan 2x 100 cm rechte rails en met een stijging van zo'n 6 à 6,5 cm omwenteling waarbij ik de bocht misschien wel horizontaal kan houden. Vraag me alleen af welk soort hout ik hiervoor ga gebruiken: MDF of Multiplex 6 mm dik en ik gebruik geen isolatiemateriaal meer. De gemiddelde stijging bij 6 cm is dan 1,55 %. Hier kan je dan mee spelen: de rechte stukken (2x 100 cm) een stijging van 1,75 kan leiden tot een stijging van 1,35/1,4 % in de bochten. En dat zouden de minst trekkrachtige lokjes er toch tegen op kunnen rijden.
De huidige situatie:
Aan de rechterkant kan er dus nog gebouwd worden!
Wordt vervolgd.
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Ik heb meer ervaring met multiplex dan met MDF, dus voor mij makkelijk om te zeggen met multiplex te gaan bouwen. De flexibiliteit ervan is van hoge waarde vind ik. Alleen is 6 mm genoeg? Ik gebruik namelijk 9 mm...
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Met 6mm gaan je schroefjes door de plaat met scherpe puntjes aan de andere zijde tot gevolg...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Dus lijmen en niet schroeven. Niet vergeten dat je per rondje je hoogte moet stijgen, plus de dikte van het materiaal wat je gebruikt... of je moet de dikte van je materiaal compenseren door minder ruimte tussen de lagen te houden. Dus hoe dunner het materiaal hoe beter, zonder de stevigheid uit het oog te verliezen. Kijk eens naar vliegtuigmultiplex. Heel taai spul en heel dun, 2, 3, 4mm etc.
Re: Helixprobleem of lokprobleem
Zeker daar heb je gelijk, maar kijken we ook naar de portomonnee? http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtu ... slijst.htmnspoorkees schreef:Dus lijmen en niet schroeven. Niet vergeten dat je per rondje je hoogte moet stijgen, plus de dikte van het materiaal wat je gebruikt... of je moet de dikte van je materiaal compenseren door minder ruimte tussen de lagen te houden. Dus hoe dunner het materiaal hoe beter, zonder de stevigheid uit het oog te verliezen. Kijk eens naar vliegtuigmultiplex. Heel taai spul en heel dun, 2, 3, 4mm etc.
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613