Vragen T.a.v. wisselaandrijving

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Vragen T.a.v. wisselaandrijving

Bericht door edwin.dekker »

Ik ben nu bezig met de opbouw van mijn baan, en tot op heden heb ik me nog niet heel druk gemaakt over de aansturing van de wissels, maar zo langzamerhand zal ik daar toch eens een paar knopen door moeten gaan hakken. De baan begint nu ergens op te lijken, een hoop wissels en kruisingen liggen op hun plek en de eerste 30 meter flextrack is verwerkt. Onder alle wissels heb ik ter hoogte van de wisselbediening een sleuf gefreesd en heb ik de puntstukken voorzien van een stuk draad.
Ik heb een aantal vragen waarbij ik graag op jullie kennis en ervaring leun.... :o :?:
- Moet ik indien ik servo's wil gebruiken de veertjes van de Peco wissels ten alle tijden verwijderen?
- Kunnen de veertjes verwijderd worden als de wissels al op hun plek liggen en geballast zijn, of moet dit perse op voorhand gedaan worden?
- Tot op heden heb ik nog niet een beschrijving gevonden hoe je bij een N-schaal wissel het veertje verwijderd. Heeft iemand daarvan een instructie?
- Zijn er servo oplossingen waarbij de puntstuk polarisatie is geïntegreerd, of moet je hiervoor altijd een tweede schakeling toepassen?
- Zijn er beperkingen in de mogelijkheden t.a.v. digitalisering met de traditionele wisselaandrijving?
- Is de aansturing met servo's veel duurder dan de traditionele wisselaandrijving?
- Wat heb ik allemaal nodig om de wissels te kunnen besturen d.m.v. servo v.s. de traditionele besturing?
Het uiteindelijke doel is wel om de baan te kunnen besturen met Koploper of iTrain.
Ik hoop dat jullie me hier wat duidelijkheid kunnen geven.
Laatst gewijzigd door edwin.dekker op 08 jan 2017 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Vragen t.a.v. wisselaandrijving

Bericht door Jeroen »

Hoi,

Moet ik indien ik servo's wil gebruiken de veertjes van de Peco wissels ten alle tijden verwijderen?

Ja.

Kunnen de veertjes verwijderd worden als de wissels al op hun plek liggen en geballast zijn, of moet dit perse op voorhand gedaan worden?

Nee, moet je van onderen doen volgens mij. Wel het makkelijkst om het vooraf te doen lijkt me.

Tot op heden heb ik nog niet een beschrijving gevonden hoe je bij een N-schaal wissel het veertje verwijderd. Heeft iemand daarvan een instructie?

Heel simpel. Tangetje pakken en dat veertje, in wezen een stukje gebogen draad, eruit trekken.

Zijn er servo oplossingen waarbij de puntstuk polarisatie is geïntegreerd, of moet je hiervoor altijd een tweede schakeling toepassen?

Dit zijn altijd leuke onderwerpen op dit forum :mrgreen: . Ja die zijn er en nee je hoeft geen 2e schakeling toepassen.

Zijn er beperkingen in de mogelijkheden t.a.v. digitalisering met de traditionele wisselaandrijving?

Ik snap je vraag niet helemaal. Maar als je bedoelt dat je een Fleischmann magneetspoel wisselaandrijving (traditioneel genoeg, lijkt me) digitaal kunt aansturen: ja dat kan en er zijn geen beperkingen.

Is de aansturing met servo's veel duurder dan de traditionele wisselaandrijving?

Nee. Soms zelfs goedkoper.

Wat heb ik allemaal nodig om de wissels te kunnen besturen d.m.v. servo v.s. de traditionele besturing?

Een wissel, een servo, wat verenstaal of sterk ijzerdraad (heb ik hier en werkt prima) en een servodecoder. En natuurlijk een centrale om je servodecoder aan te sturen.

Succes!


Afbeelding
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vragen t.a.v. wisselaandrijving

Bericht door BenQ »

Zelf heb ik Peco wissels code 80 en daarbij verwijder je de veertjes van bovenaf. Met een klein schroevendraaiertje het verticale stukje van de veer uit het openingetje duwen en dan kan je met een pincet het veertje eruit pakken. Even gekeken maar misschien iets makkelijker om het van onder te doen, maar bij mij zaten ze al ingebouwd en dan gaat het ook.
Het lijkt daarna dat de wissel niet goed meer is, de wisseltongen kunnen heen en weer schuiven, die hebben wat ruimte gekregen. :?
Je hoeft de veertjes in principe niet te verwijderen maar het omzetten van de wissel gaat dan wat zwaarder voor de servo.
Je brengt een puntstuk polarisatie aan omdat de wisseltongen vuil kunnen worden en dan werkt het op deze manier niet zo goed meer.
Kijk ook in een van de laatste bladzijdes van mijn draadje daar staat het een en ander beschreven.
Laatst gewijzigd door BenQ op 07 jan 2017 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vragen t.a.v. wisselaandrijving

Bericht door martindomburg »

Hoi

Misschien is dit wat voor je om laag drempelig servos te besturen met de hand:

http://www.domburgtrainsupport.nl/analo ... ngasb.html

Anders kan je altijd voor digitaal geen met Rosoft, Digikeijs of de OC32. Uhlenbrock heeft ook een servo aandrijving met geintegreerde wisselcontacten.

Peco 55 wissels kan je heel makkelijk de veer verwijderen. Tangetje en mesje wip je hem er zo uit.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie