tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes buigen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes buigen?
Goedenavond allen,
Ik ben momenteel bezig met het aanleggen van een verbinding tussen mijn schaduwstation en het zichtbare deel. Het schaduwstation is met Fleischmann (Picolo) rail aangelegd. Het zichtbare deel met Peco code 55. Het baanplan is simpel, zie deze schets:
baanplan Altwied met landschap by Wim Hesselink, on Flickr
Ik wil nu de keerboog aan de rechterzijde aanleggen. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), heb ik Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Flm naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Ik wilde eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken voor deze toch vrij krappe boog, omdat flexrail wat lastiger in een krappe boog te leggen is. Echter, ik zit nu toch te twijfelen of het niet beter is om de boog toch maar met Peco flex aan te leggen. Dan heb ik alleen een overgang van Fleischmann naar Peco.
Wie kan mij meer vertellen over het leggen van Peco 55 in een boogstraal van ongeveer 260 mm? Is dit goed regelmatig te leggen of krijg je toch stukken met een iets kleinere straal en dan weer iets groter?
Ik rijd niet met lange stoomloks maar heb wel enkele lange 2 assige wagens (en 3 assige Umbauwagens) die eventueel problemen bij te krappe bogen zouden kunnen geven.
Alvast bedankt!
Groet, Wim
Ik ben momenteel bezig met het aanleggen van een verbinding tussen mijn schaduwstation en het zichtbare deel. Het schaduwstation is met Fleischmann (Picolo) rail aangelegd. Het zichtbare deel met Peco code 55. Het baanplan is simpel, zie deze schets:
baanplan Altwied met landschap by Wim Hesselink, on Flickr
Ik wil nu de keerboog aan de rechterzijde aanleggen. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), heb ik Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Flm naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Ik wilde eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken voor deze toch vrij krappe boog, omdat flexrail wat lastiger in een krappe boog te leggen is. Echter, ik zit nu toch te twijfelen of het niet beter is om de boog toch maar met Peco flex aan te leggen. Dan heb ik alleen een overgang van Fleischmann naar Peco.
Wie kan mij meer vertellen over het leggen van Peco 55 in een boogstraal van ongeveer 260 mm? Is dit goed regelmatig te leggen of krijg je toch stukken met een iets kleinere straal en dan weer iets groter?
Ik rijd niet met lange stoomloks maar heb wel enkele lange 2 assige wagens (en 3 assige Umbauwagens) die eventueel problemen bij te krappe bogen zouden kunnen geven.
Alvast bedankt!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Peco is goed te leggen in deze straal. Ik zou dan wel Peco code 80 nemen, dat sluit beter aan op je Fleischmann rails.
Kijk in mijn draadje (zie de link hieronder) even naar het schaduwstation. Daar heb ik een paar bogen in elkaar gelegd. De kleinste is Flm R2, R=225. De iets grotere bogen zijn allemaal gelegd met Peco code 80.
Kijk in mijn draadje (zie de link hieronder) even naar het schaduwstation. Daar heb ik een paar bogen in elkaar gelegd. De kleinste is Flm R2, R=225. De iets grotere bogen zijn allemaal gelegd met Peco code 80.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Toevallig ben ik momenteel bezig met flexrail van Flm in een boog te leggen (mijn maximale diepte is 65 cm). Als je genoeg Hout/lijm klemmetjes hebt dan kan je al aardig de boog leggen die je wil. Ik heb een boog met een radius van 300 mm buitenbocht en 266 mm binnenbocht en dat gaat prima met flexrail van Flm in combinatie met die klemmen.
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Dat is prima te doen als je een mal maakt waarlangs je hem mooi kunt buigen. Ik heb een mal gemaakt van spaanplaat, hij veert daarna wel iets terug maar heeft dan al zijn basis vorm. Zaag hem wat te ruim af ( dremel) en positioneer op je baan merk de juiste lengte en dremel op maat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Kijk wat een snelle antwoorden! Binnen een kwartier al 3 antwoorden. Geweldig dit forum! Bedankt mannen!
Flm flex of Peco code 80 wordt even lastig, omdat dat hier in Moskou niet verkrijgbaar is (sowieso is N al lastig hier). Ik ga het dus eens met Peco 55 proberen. Het aansluiten daarvan op Fleischmann wordt wel lastig. Zowel de Flm raillasjes als die van Peco passen niet. Het wordt dus solderen. Maar ik ga het gewoon proberen
Groet, Wim
Flm flex of Peco code 80 wordt even lastig, omdat dat hier in Moskou niet verkrijgbaar is (sowieso is N al lastig hier). Ik ga het dus eens met Peco 55 proberen. Het aansluiten daarvan op Fleischmann wordt wel lastig. Zowel de Flm raillasjes als die van Peco passen niet. Het wordt dus solderen. Maar ik ga het gewoon proberen
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Wim gewoon met de Dremel de onderste deel van de rail schuin wegslijpen .
dan kun je met een Fleischmann verbinder er op schuiven en is de bovenkant van beide rails soorten gelijk .
Zo heb ik het ook bij mijn baan gedaan
mvg Sjaak
dan kun je met een Fleischmann verbinder er op schuiven en is de bovenkant van beide rails soorten gelijk .
Zo heb ik het ook bij mijn baan gedaan
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Peco 55 flex kan je makkelijk tot 200 mm buigen. No problem
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Sjaak, bedoel je dat ik van de Peco rail de zijkanten van de voet moet wegslijpen? De Peco railstaaf heeft zelf namelijk al dezelfde hoogte als de Fleischmann rail. De onderkant wegslijpen, lijkt me dan geen goed idee want dan krijg ik juist een hoogteverschil.
Joost, bedankt voor de info! Het gaat Peco 55 flex worden. Als een straal van 200 mm kan, dan zou 260 mm zeker geen problemen moeten geven
Komend weekend ga ik maar eens aan de slag.
Groet, Wim
Joost, bedankt voor de info! Het gaat Peco 55 flex worden. Als een straal van 200 mm kan, dan zou 260 mm zeker geen problemen moeten geven
Komend weekend ga ik maar eens aan de slag.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Ja Wim aan de onderkant van de peco rail die in het kunststof zit en dan wel iets onder de peco rail doen.
De overgang van mijn schaduwstations van Fleischmann naar Peco 55 rails is goed .
Is een kwestie van even proberen .succes .
mvg Sjaak
De overgang van mijn schaduwstations van Fleischmann naar Peco 55 rails is goed .
Is een kwestie van even proberen .succes .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Ik zelf ga niet lager dan 250mm straal. Heb nu op de demobaan 220 zitten maar daar merk je wel echt dat locs er moeite mee hebben!!
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
K zal het eens uitproberen. Maar ....... ik vermoed dat ik het in een veel kleinere straal (netjes) kan buigen (en leggen) dan dat er treinen door heen kunnen.
Maar ik gok dat je vraag meer is: wat is de kleinste straal waar je nog redelijk een trein door heen krijgt. En dan houdt het wel ergens tussen de 250 en 200 mm op.
Maar ik gok dat je vraag meer is: wat is de kleinste straal waar je nog redelijk een trein door heen krijgt. En dan houdt het wel ergens tussen de 250 en 200 mm op.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Dat klopt Paul, maar ik wilde de titel van het draadje niet al te lang maken. Vandaar dat ik het in de tekst iets uitgebreider had verwoord
Ik ga het morgen eens uitproberen, in ieder geval een testje om Fleischmann met Peco te verbinden. Qua boogstraal hoef ik niet heel krap te gaan, zoals ik in een eerder bericht al schreef, heb ik ongeveer 260 mm nodig. Dat zal voor de treinen geen problemen geven. Mijn punt was meer of je de flexrail ook netjes en regelmatig kunt buigen. Dus zonder hakken er in waarbij het ene deel scherper is dan het andere. Ik heb wel eens gelezen dat je om die reden voor scherpe bogen beter geen flex kunt gebruiken, maar standaard fabrieksrail die gewoon een gegarandeerd vaste boogstraal heeft. Maar zoals ik in de reakties hierboven lees, is dat niet nodig en gaat het met flex ook prima
Groet, Wim
Ik ga het morgen eens uitproberen, in ieder geval een testje om Fleischmann met Peco te verbinden. Qua boogstraal hoef ik niet heel krap te gaan, zoals ik in een eerder bericht al schreef, heb ik ongeveer 260 mm nodig. Dat zal voor de treinen geen problemen geven. Mijn punt was meer of je de flexrail ook netjes en regelmatig kunt buigen. Dus zonder hakken er in waarbij het ene deel scherper is dan het andere. Ik heb wel eens gelezen dat je om die reden voor scherpe bogen beter geen flex kunt gebruiken, maar standaard fabrieksrail die gewoon een gegarandeerd vaste boogstraal heeft. Maar zoals ik in de reakties hierboven lees, is dat niet nodig en gaat het met flex ook prima
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Het helpt ook als je gewoon je boogje met een porlood op de plaat tekent en je flex daar netjes langs legt...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Hallo allemaal, inmiddels heb ik wat dingen uitgeprobeerd (zie ook mijn bouwdraadje). Het buigen van de flexrail ging prima, alleen wilde het uiteinde niet netjes meebuigen. Dat veerde iedere keer terug. Omdat ik niet zo heel goed met een soldeerbout ben, heb ik besloten de keerlus toch maar met Fleischmann R2 aan te leggen. Aan de voorzijde ga ik over op Peco dat hier al in een ruime boog ligt.
Met wat prutsen heb ik beide types rails aan elkaar gekregen. De Peco raillas paste alleen als ik de voet van de Fleischmann rail iets smaller maakte. Met de Dremel ging dat trouwens prima. Vervolgens de raillas over beide rails en de boel vastgesoldeerd. De overgang is vloeiend. Ik heb met verschillende wagentjes getest en dat ging allemaal goed.
Nog een paar fotos:
SAM_6528 by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_6532 by Wim Hesselink, on Flickr
Groet, Wim
Met wat prutsen heb ik beide types rails aan elkaar gekregen. De Peco raillas paste alleen als ik de voet van de Fleischmann rail iets smaller maakte. Met de Dremel ging dat trouwens prima. Vervolgens de raillas over beide rails en de boel vastgesoldeerd. De overgang is vloeiend. Ik heb met verschillende wagentjes getest en dat ging allemaal goed.
Nog een paar fotos:
SAM_6528 by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_6532 by Wim Hesselink, on Flickr
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Goed gedaan jochie even wat dremelen
En dan even aan knellen het schoentje zit vast .
mvg Sjaak
En dan even aan knellen het schoentje zit vast .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: tot welke straal kun je Peco code 55 flex nog netjes bui
Twee handige hulpjes bij het legen van bogen:
Tracksetta (kleinste radius 228 mm)
Proses Track Holder
Groet,
Robert Jan
Tracksetta (kleinste radius 228 mm)
Proses Track Holder
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com