Train operations - rangeren van industrieën

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door erik-n-fan »

Om het gebruik van een toekomstige baan interessant te houden overweeg ik het aspect Operations uit te diepen. In de VS zie je veel banen met verschillende industrie waar intensief op wordt gerangeerd volgens een plan. Treinen worden in een yard samengesteld, rijden naar een paar dorpjes verderop en halen al doende langs de lijn wagons op en brengen verse wagons weg. Zelfs een dispatcher die via portofoon instructies geeft
om veilig de "main line" te mogen berijden :D ... dat gaat mij wel iets te ver, vooral als je in je eentje speelt met je layout ;)

Maar is er iemand van ons bekend met het aspect operations op een "middelgrote" baan? Rangeren volgens een plan. Car Cards, Waybills, Switchlists en wat niet? Heeft iemand dit al eens onderzocht en besloten dit niet te doen (en waarom dan niet?).


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door Hoontje »

Klinkt een beetje als FREMO. Vind dat reuze interessant, maar geen geld en ruimte voor. Mijn eigen baan is te simpel ervoor, dus het zal een droom blijven vrees ik...

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door FidOo »

Ik ben wel eens bij een Märklin Insider Treffen geweest in Kiel. Hier werd ook volgens een Fremo achtig principe gereden. Op zich best interessant. Elk persoon had de regie over een stukje baan en er was een volledig schema gemaakt met tijdtabel en welke trein hoe laat vertrok en dergelijke.
Die gasten hadden er zeker schik van, maar mijn ding zal het niet worden. Voor thuis wil ik gewoon handmatig rijden of automatisch (geen van twee is nu nog het geval maar goed).

Ik geniet gewoon van treinen die voorbij rijden, en ik hoef daar voor mij niet echt actief mee bezig te zijn, hooguit invloed op welke trein ik zou willen zien.
Ik denk wel dat zodra je met grotere schalen bezig bent dat dit principe anders kan liggen. Bij een spoor 1 baan heb je bijvoorbeeld minder treinen op een baan en is het wat overzichtelijker om dit handmatig te besturen. Dit heb ik ook wel eens mogen doen en daar beleefde ik wel plezier aan moet ik zeggen. Beetje handmatig rangeren, treinen samenstellen.

Wat ik echt niks vind is dat treinen samen gesteld worden aan de hand van lok/wagon kaarten met goederen info en waar een bepaalde wagon naar toe moet en hoe laat. Dat gaat mij een stap te ver.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door erik-n-fan »

Ik ben juist wel gecharmeerd van een geautomatiseerde digitale loop van treinen voor:
- Passagiers treinen vanuit Staging > Station en terug
- Goederen treinen vanuit Staging > Opstelsporen (Arrival/Departure tracks).

Om dan de treinen handbediend vanaf een Arriva/Departure track verder een deel van de baan te besturen waar ze wagons oppikken en wegbrengen conform een systeem van leveringen en zendingen zoals in de werkelijke wereld. Dit houdt volgens mij de balans tussen gewoon treinen zien scheuren via de PC en een deel met je controller besturen. Het systeem hieronder lijkt mij voor het handmatige deel geschikt. En eigenlijk heb je geen grote layout nodig om dit te doen(!).. volgens youtube :)

https://www.youtube.com/watch?v=K3c1ppFB4rs


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door Debvd »

Hoi Erik,

Als jij digitaal rijdt en automatisch met koploper of itrian of windigipet etc. dan kun je naast vrije loop van treinen ook vaste routes meegeven en dat ze idd wagons gaan Ophalen, volgens jou gewenste route of systeem.

Is gewoon wat jij wil en hoe je het wil.... Dus je kan je uitleven :D



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door erik-n-fan »

Het klopt dat het kan, ik heb het gedaan/gehad! Ik heb zelf 2-3 jaar geleden juist mijn baan gesloopt. Ik had hem net werkend. Hij lag vol rails, alles digitaal in de pc gestopt en net 2 uur had zitten kijken hoe het spektakel automatisch aan het rijden was geweest. Daarna dacht ik ... dit is zooooo extreeeeem saai geworden! Stekker erin, druk start, start all en ze rijden. Punt. Het gevoel van een ovaaltje onder de kerstboom. Hij rijdt rondjes en that's it!
Dus de baan gesloopt (alles was passagierstreinen, geen industrie of rangeren met goederen). Ook overgestapt van FM naar Peco Code 55. De nieuwe baan moet dus zowel automatisch als half automatisch moeten werken. Goederen en passagiers. Operations is erop gericht om dit half automatische deel van industrie switchen te structureren.

Maar ik herhaal mijn oorspronkelijke vraag (iets algemener); is er iemand op het forum die automatisch rijden en handmatig rijden combineert (en die het handmatige gedeelte dan met een soort dienstregeling, car cards, switch lists, timetable of wat dan ook ondersteunt)?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Verstand van handmatig en via pc rijden combineren heb ik niet.

Ervaring in het maken, uitvoeringen en bijsturen van dienstregelingen en aanverwante zaken heb ik wel. Zowel op hobby gebied op de pc thuis als in het echt in mijn jaren bij de tram in het Nederlands Openlucht Museum. Daar stuurde ik regelmatig de tramdienst bij en plande het rijdend personeel( zo'n 100 man) in. Op dat vlak kan en wil ik je helpen als je daar behoefte aan hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Train operations - rangeren van industrieën

Bericht door rc.amsterdam »

Ik huldig het principe "ik maak uit wat er gebeurt" op mijn PC (geen macro's - geen niet thuis automaat, gaat ze meestal niks aan - geen automatiese spelling, vertraagd - etc). Dat doe ik ook op mijn bescheiden baantje. Even prakkedenken "wat is nu leuk" en rangeren zodat de gewenste trein samenstelling er is. Trein kan vertrekken. Op tijd? Het was vanwege de spoorwegen dat er vaste tijdzones kwamen - lang geleden - en dat het tijdsverschil - heel natuurlijk - tussen Enschede en Den Haag verdween.
Bij mij thuis gaat het allemaal vreselijk ontspannen.
Wat ik zo zie: digitaal rijden maakt drie of vier treinen tegelijk in verschillende richtingen mogelijk. Op mijn anologe aan rommel baan onmogelijk. Maar zoals iemand al eerder opmerkte: je raakt uitgekeken.
Maar doe vooral wat jezelf leuk vindt. Ervaar het zelf, toch?


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Plaats reactie