Bovenleiding vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Bovenleiding vragen

Bericht door shoven »

Ik ga me binnenkort wagen aan bovenleiding.
Ik zit alleen met de vraag wat te kopen. Welk merk heeft jullie voorkeur en waarom?

Wat ik me ook afvraag is wanneer je nu enkele masten gebruikt en wanneer een dubbele, dat soort dingen. Weet iemand een site waar dat wordt uitgelegd?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door piksov »

Hi Steven,

ik ga voor de sommerfeldt masten, maar ga viesmann rijdraden gebruiken.

De pantografen van de lokomotieven ga ik in de hoogte fixeren, zodat ze net niet tegen de rijdraad komen.

Waarom sommerfeldt voor de masten en niet viesmann, dat is puur een centen kwestie:
Viessmann is heul mooi zie o.a. baan van Jeroen, maar ook heel duur.
En ik was jaren geleden al begonnen met sparen van Viesmann spulletjes.

Portaal met quertragwerk kost zo 35/40 euri bij viesmann, tegen 10 euro bij sommerfeldt. Dat is me iets te veel van het goede.

Masten van somerfeldt hebben soms een beetje vage groene kleur, e.e.a. ook afhankelijk van de productie datum van het spul.
Ik heb de masten een laagje groen meegegeven, ik gebruik Vallejo ModelAir voor de airbrush, nummer 71.095 Pale Green.
Dat is de RAL6011 kleur, Reseda grun. Masten van Viesmann seinen hebben dezelfde kleur.

Zou ik niet meer voor de portaal masten gaan, dan kun je misschien net zo goed voor de viesmann losse masten gaan, die zijn niet zo enorm duur.

Tegenwoordig gebruikt men in duitsland blijkbaar geen portaalmasten meer, maar ik vind ze juist mooi!



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door piksov »

Voor wat technische plaatjes die e.e.a misschien kunnen verduidelijken:

http://www.h0-modellbahner.de/meine-h0- ... nu-28.html

En dan naar 16. Quertragwerke sowie Radspannwerke mit der Oberleitung montieren und abspannen.

Daar staan 2 plaatjes die mij veel duidelijk maakten.

Voor de rest is het een uitzoek werk waar je welke masten moet plaatsen.

Succes

Guus


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door epocheales denken »

Hoi Steven,

Ook ik geef de voorkeur aan Sommerfeldt. Masten en rijdraden staan al jaren op mijn baan en ik ben al verschillende keren aan de masten blijven hangen met mijn kleding.
Geen centje pijn, gewoon voorzichtig terug buigen of even het soldeerboutje er bij pakken. En dan kom je aan het belangrijkste punt; je moet geen hekel aan solderen hebben en elke rijdraad moet je met een zoetvijltje na lopen, anders worden jouw stroomafnemers en jij dus niet blij.... :o
Je kan met de speciale Sommerfeldt mal werken, maar ik heb later alles d.m.v. het gebruik van een e-loc de rijdraad in positie gesoldeerd, wel is deze mal heel handig voor het plaatsen op de goede afstand van de masten ten op zichte van de rails.
Wat betreft de rijdraden, volgens mij zijn er tegenwoordig ook een dunnere versie dan de standaard verkrijgbaar.
Als tip wil ik mee geven, dat je moet geen haast hebben, niet ffe vlug vlug, maar maak er een mooi projectje van, dan is succes en plezier gegarandeerd.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zoals bekend mag zijn maak ik alles zelf, met 0,8mm koperstaaf van sommerfeld nr's 091 en 119. Voor de staanders van de masten gebruik ik afhankelijk van wat ik moet maken 2 a 3mm dik verkoperd lasdraad of H profielen of oude spoorstaven als ik die wel heb maar geen geld heb voor H profielen.

Het solderen van dat soort dingen gaat met een beetje oefenen lekker vlot.

Oohja ook handig google even naar NEM bladen mbt bovenleiding, dat vind je bijna alle info die je nodig hebt.

Edit: NEM 201( fahrdrahtlage) en NEM 202( stromabnehmer bei oberleitungsbetrieb).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door FidOo »

Ik heb nu hobbex liggen, tis niet zo gedetailleerd en mooi als viessmann of sommerfeldt. Het is dan wel net iets beter als het oude minitrix en volmer.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik hobbex ga gebruiken of dat ik toch voor viessmann zou gaan. 't kost nog al wat namelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door Robert_N-Nm »

In een vaag verleden wat Vollmer spul gebruikt maar dat is rommel. Mijn voorkeur gaat uit naar Viessmann, werkt gemakkelijk, geen soldeer ellende. Daarbij is zijn de masten van viessmann stevig te noemen. Ja erop staan gaat niet goed, maar ook sommerfeldt doet niet aan 80kg.

Voor waar ik nu mee bezig ben ga ik overigens het experiment aan - N-train staat op de planning.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door Jeroen »

Zeg harrie, ga jij eerst eens lekker dat diorama afbouwen. En gauw! :mrgreen:

Ja, iedereen zal mijn voorkeur kennen. De prijs van Viessmann is fors, maar het vertaalt zich in zeer werkbaar spul, mooi spul en plezierig sterk spul. Project nummer 4 ben ik ervan aan het voorzien, want zonder gezeik -of zonder al teveel gezeik- rijd je gewoon lekker met dat ding tegen de draad.

N-train is het mooist, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

J.


Afbeelding

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door erik-n-fan »

Ik vind rijdraden persoonlijk vaak te ruw in n-schaal als je ze niet werkelijk gebruikt voor stroomoverdracht is er dan geen alternatief?

Ik geloof dat er banen zijn met wel de portalen worden van deze leveranciers maar ipv rijraden gewoon gespannen dunne draden / visdraad of kunststof garen achtig iets dat nog dunner is dus dan de standaard rijdraad van de grote leveranciers. Ervaring? Goedkoper?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door shoven »

Op de beurs afgelopen weekend heb ik wat opties bekeken en ik vind Viessmann duidelijk het mooist. Dat gaat het worden. Er zijn wat Duitse webshops die het een aardig eind onder de adviesprijs aanbieden (ik blijf een Hollander natuurlijk).
Ik zag wel dat er rijdraden in verschillende lengtes worden aangeboden, met en zonder oogjes aan het eind. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? En heb je voor die zonder oogjes dat tangetje van Viessmann nodig?

Nu nog effe aan het uitrekenen gaan hoeveel van wat ik nodig heb.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Momenteel zijn we bezig om N-Train bovenleiding op onze site te plaatsen.
Misschien alternatief?

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door Marksintpancras »

:D als je bij Kochel am See heb gekeken, zag je de Viessmann bovenleiding :lol: en dat tangentje is verdomd handig om de rijdraden zonder oogje van oogje te voorzien. ;) en ja, je kan probreren om op een andere manier te buifen net iets anders, dan wens ik er alvast succes mee, :lol: gierige Hollander 8-)


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door shoven »

H@Ns schreef:Hallo,

Momenteel zijn we bezig om N-Train bovenleiding op onze site te plaatsen.
Misschien alternatief?

Groet, Hans
Hoe verhoudt dat zich tot Viessmann qua kwaliteit en prijs?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door Jeroen »

Hoi Steven,

Heb ik je gemist afgelopen weekend? Of was ik wellich even te druk? Ik had je graag alles willen vertellen over Viessmann, voorzover je mijn standpunten nog niet wist.

Ik heb slechts bij Hans vorig jaar ofzo enkele masten kunnen zien van N-train. Het ziet er werkelijk waar subliem uit. Ik vrees echter dat het voor mij niet gaat werken, gezien de stabiliteit. Ik wil graag met de stroomafnemer tegen de draad rijden, en ik zie dat nog niet 1-2-3 gebeuren bij N-train. Op een stukje ga ik het vast nog wel eens proberen ergens in de toekomst.

Viessmann is wel aan de prijs, maar je krijgt mooi en stevig spul. Van N-train weet ik dat het niet echt goedkoper is. Integendeel. Maar goed, ik heb er nog niet mee gewerkt dus laat de ervaringsexperts daar maar over oordelen.

Oja, dat tangetje van Viessmann is wel een must eigenlijk! Werkt geniaal handig. Niet goedkoop, maar dat is in deze hobby nou eenmaal zo. :ugeek:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bovenleiding vragen

Bericht door shoven »

Thanx, lijkt me helder.
Ik wil ook met de panto's tegen de draad rijden, dus dat wordt Viessmann.
En dat tangetje is ook te overleven, kost iets van €36 zag ik op een Duitse site.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie