Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Wat is nu de mooiste manier om een stuk flexrail, wat in een bocht gelegd moet worden (bijvoorbeeld voor een helix) te verlengen met het volgende stuk?
Als je de rail buigt, steekt de binnenste rail uiteraard een stuk uit aan het einde. Hoe maken jullie daar de volgende flexrail aan vast?

Ik heb nu de 1e rail zodanig afgekort dat ie eenmaal in bochtvorm, recht stopt, en dan de volgende flex er met raillasjes aan vast, maar uiteraard neigt de boel dan tot knikken.
Mooiste lijkt mij om de lasjes een paar cm van elkaar verschoven te hebben, maar door de code55 rail (die dus dieper in de spoorstaven ligt) zie ik niet zo snel hoe ik dat zou moeten doen...

Hoe doen jullie dit?



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door sjoef »

Ik heb ooit een helix voorzien van peco flex. Ik had toen de rail eerst gewoon recht voorzien van lasjes en toen gesoldeerd. Daarna pas gebogen.

Jos


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Overdijk »

Mijn methode is om niet de uitstekende rail in te korten. Bij de volgende flexrail verschuif ik een rail net zover dat deze op de gelegde rails aansluit. Op deze manier liggen de railassen verspringend ten opzichte van elkaar en heeft het minder de neiging om te knikken op de railas.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

sjoef schreef:Ik heb ooit een helix voorzien van peco flex. Ik had toen de rail eerst gewoon recht voorzien van lasjes en toen gesoldeerd. Daarna pas gebogen.

Jos
Maar met code 55 kunnen de lasjes niet onder de bielsen doorschuiven... hoe heb je dat opgelost dan?
Want als je gebogen rail even recht maakt, dan verlengt, en gaat buigen, schuift de las weer van z'n plek en dan zit de 1e biels klem?

Geldt ook voor het antwoord van Overdijk... hoe laat je de boel verspringen met lasjes met code 55?
Het is al heel moeilijk om de uitstekende rail zelf terug in de bielsen te schuiven, omdat ze zo diep zitten.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Bjor »

Kees,

Daar verkoopt Peco losse bielzen voor:
http://www.anw-modeltreinen.nl/peco/pro ... l0308f.htm

En als je niet wilt solderen, haal je twee of drie bielzen aan de uiteinden weg, koppel je de twee railstukken met railschoentjes aan elkaar, klemt er één van deze railspanners er overheen
https://www.conrad.nl/nl/n-flexrailspan ... 17734.html
en legt de rails in een boog. Daarna de rails vastlijmen of schroeven, losse bielsjes onder het stuk bij de railschoentjes schuiven en vastlijmen en railspanners verwijderen. Zo doe ik het in ieder geval.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Overdijk »

Ik gebruik idd zoals hierboven beschreven railspanners. Daarnaast snij je meestal een paar bielzen weg en de frunnik ik tussen de overlap. Is een gepriegel maar gaat wel. Op de plek waar de railasjes zelf zitten gebruik ik de losse bielzen van Peco, die schuif je eronder en met belasten komen die gelijk vast te liggen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Losse bielsen is het probleem niet; dat is alleen optisch, in spoor wat in zicht licht.

Punt is, als de rails in een bocht ligt, en ik fixeer het uiteinde even met zo'n spanner, kort de boel op gelijke lengte af en zet de volgende flexrails er aan, en ga zo verder met de bocht (dus wat jullie aanbevelen doe ik dus al) dan heb ik toch het probleem dat hoe goed ik de rails ook vastspijker, zodra de spanner loskomt, heb je op de plek van de las een klein soort minimaal knikje doordat er toch spanning op de bocht staat. Ook al buig je hem goed voor. En de bochten zijn echt niet heel nauw, radius 300 en groter.

Dat minimale knikje wil je dus niet... misschien als je de raillasjes voor het losmaken van de spanner, soldeert? Is dat de truuk?
Andere truuk die je dus ziet is dat men de onderbreking een paar cm (5 a 10) laat verspringen tov elkaar, maar dat lijkt me onmogelijk met de code 55 rails?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Maurits71 »

Kees, geen problemen zien die er niet zijn. de oplossingen zijn al aangedragen.

wat ik doe, bocht buigen en met 3 koperen bocht spanners vast zetten, bielzen wegsnijden en een stuk van de flex iets inkorten maar wel zo. dat de uiteindes verspringen, railassen er op enverder gaan, overgangen solderen zodat de boel niet losschiet. in de zichtbare gedeeltes plaats ik bielzen terug echter ik snij ze los in 3 delen en lijm dan de 2 losse buitenkanen en de losse binnen kanten op hun plaats.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Bjor »

Kees,

Ik begrijp dat de sporen niet in het zicht liggen.
Er is nog een alternatief. Als je opziet tegen het leggen van flexrail, neem je toch gewoon deze standaard Peco rail:
http://www.peco-uk.com/product.asp?strP ... P_ID=17129
(St 16, 17, 18 en 19) hebben een radius => 300mm. Het is weliswaar code 80, maar als je de rails toch niet ziet..................

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Maurits71 schreef: wat ik doe, bocht buigen en met 3 koperen bocht spanners vast zetten, bielzen wegsnijden en een stuk van de flex iets inkorten maar wel zo. dat de uiteindes verspringen, railassen er op enverder gaan, overgangen solderen zodat de boel niet losschiet. i
Hoeveel cm laat je dan ongeveer 'leeg' dus niet voorzien van biels? Of schuif je er toch op 1 of andere manier, nog een ' echt' stukje biels tussen?
Blokscheidingen in bochten laat je dan ook iets verspringen neem ik aan?



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Debvd »

Kees,

Waarom doe je niet wat volgens mij Hoven doet of michel kan ook.

Die solderen er een stukje printplaat eronder is dat geen optie aangezien het niet in het zicht lig, dan kan het ook niet knikken.

Gr bjorn



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Mmm ja dat zou ook nog kunnen :) is wel een mooie oplossing voor een blokscheiding ook.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Hoontje »

Hoihoi,

Ik pas de printplaat methode van Michiel toe. Niet alleen in bogen, ook als blok en sectie scheiding. Door de railstaven eerst op de printplaat te solderen en daarna pas door te slijpen, is het geheel steviger.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Maurits71 »

Kees, mijn oplossing voor alles wat niet zichtbaar is, schroefjes er in en de buitenkanten aan de schroefjes vast solderen.

Afbeelding

hier zie je ook gelijk hoeveel ruimte ik hou voor het verspringen, het is maar net 20 mm.

Hou in gedachte dit is een onzichtbaar gedeelte, voor de zichtbare gedeeltes hoef je minder moeilijk te doen ervan uitgaande dat je geen scherpe bochten heb.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door shoven »

Wat Maurits doet met de schroefjes aan de zijkant heb ik ook gedaan, maar de methode met een stukje printplaat eronder vind ik degelijker en minder bewerkelijk. En met wat geduld en TLC is het best mooi weg te werken als het in het zicht zit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Jeroen »

"TLC"......

....tering lekkere chicks? 8-)

J.


Afbeelding

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Rem_Brand »

Lol, TLC zegt me ook niks, wel een mooie vertaling Jeroen :D

Ik heb in een kleine radius bocht die niet in het zicht komt ook eerst de peco 55 flex aan elkaar gesoldeerd en daarna de bocht gebogen.
Op de plekken waar een onderbreking moet komen heb ik een stukje printplaat onder de sporen gesoldeerd en daarna de spoorstaaf pas doorgeslepen. Let op, in een bocht pas na het buigen en dus in de definitieve vorm de printplaat eraan vast solderen anders kan je niet meer buigen.
Dat werkt echt subliem.
Overgangen op de modules gaan ook met printplaat. Overigens wel iets minder mooi maar dat geeft wat meer houvast als ik die weer vastlijm op ondergrond van foam van woodland scenic.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Ronald2016 »

Tender Love and Care


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Ik ga binnenkort even een proefstukje maken met een stukje printplaat.
Maar de methode zoals deze meneer toepast: https://www.youtube.com/watch?v=MyucN1tV0zY (vanaf ca. 1:15) doen jullie niet?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Bjor »

Kees,

De code 55 zit zo strak in de dwarsliggermat geklemd dat het mij nog nooit is gelukt daar een railstaaf over meer dan een paar mm in- of uit te schuiven. Maar misschien is het een ander wel gelukt?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Overdijk »

Ja hoor, tot wel 25cm schuif ik een rail op in code 55. Vandaar dat bij mij de methode van verspringende railassen tot op heden prima werkt.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Bjor »

Ron,

Kun je eens een fotootje of - nog mooier: een filmpje - plaatsen hoe dat er dan uitziet, want mij is het zonder schade aan de dwarsliggers nooit gelukt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door nspoorkees »

Ik zou dat ook graag eens willen zien hoe dat in zijn werk gaat.
Je soldeert daarna de rails aan elkaar, ik neem aan zonder raillas?


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Overdijk »

Zal van het weekend ff de zolder opgaan.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Maribomba
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2017 12:10

Re: Peco flexrail code 55 verlengen in bochten

Bericht door Maribomba »

Ik blijf toch wel erg benieuwd naar de video?


Plaats reactie