Piko NS 2200 probleempje...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Ik heb hier een Piko NS2200 (de bruine), met een D&H decoder, en die begon plotseling te stotteren en moeilijk te doen toen ik hem weer eens, na maanden, op de rails zette.
Hij werdt ook vreselijk heet, kapje er even afgehad, de hele print was gloeiend heet. Na afkoelen nog een keer proberen, maar niets meer... alleen de verlichting deed het nog, meer niet.

Zonder decoder even wat spanning direct op de motor, en die liep gewoon netjes... decoder in een andere 2200 doet het prima, conclusie dus: print kapot.
Nieuwe print besteld, vanmiddag er in gezet... en niets. Weer alleen de verlichting, maar geen beweging. Wordt nu niet heet.

Even de decoder er uit, motor aansluitingen even losgesoldeerd, spanning op de motor gezety: niets... maar wel sluiting.... huh?
Zal dan toch de motor kapot zijn? Ben een beetje verbaasd aangezien de vorige keer de motor nog wel degelijk draaide...

Iemand een ander idee?



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Beste Kees,

Meten is weten, de eerste decoder is stuk gegaan door een sluiting. De 2de decoder doet niks ivm de kortsluiting is niet opgelost.
De lok doormeten met behulp van de piep functie op een multimeter zal jij meer te weten komen.
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 19 aug 2017 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Nee, je leest niet goed, de decoder is niet stuk.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Kees,
Ik zeg dat de decoder in zijn kortsluitbeveiliging gaat.
En dat je de lok moet doormeten, want het kan zo zijn dat de motor wel eens met een frontlicht sluiting maakt of met iets anders, tja meten is weten.

Met doormeten bedoel ik bekijken dat stroom cirkels niet met elkaar in contact komen.

Ohw ja, dat ik niet goed jouw verhaal heb gelezen, sorry maar ik probeer jouw te helpen met een ingewikkeld probleem zonder dat ik de lok zie.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Nijboer »

zet er de "analoge decoder" even in.
Kijk eens of ie dan wat doet.

Schijnbaar (zo op afstand) zit er ergens in de loc kortsluiting, maar niet in de
decoder. Meten met de multimeter is inderdaad de beste aanpak.

Suc6!

Collin



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Zoals ik zei, de motor geeft NU sluiting, die zal stuk zijn, ik snap dus alleen niet dat ik dat niet eerder merkte.

Maar goed, ik ga maar een nieuw motortje bestellen bij piko...
Het rare is dat ik dus ook met 1 van de hondekoppen een kapotte motor heb inmiddels...

Dit allemaal sinds ik na een paar maanden stilstand, voor het eerst met de DR5000 aan het rijden ben... die staat overigens op 15V.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Kees,

Wat jij zegt, is kort door de bocht. Waarom heb jij deze problemen met piko motortjes?

Wat ik zeg is de lok gewoon goed door meten, ivm dat jij eerst zegt dat motortje analoog liep en nu niet.

Maar Kees als jij nu het nieuwe motortje erin doen, en boem sluiting is ben jij wel weer wat eurootjes lichter ;) , zonder enige resultaat. Daarom neem de tijd en kijk dat lok goed na. Meten is weten :!:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Tja... ik zal morgen de print weer lossolderen en wegnemen en dan eens kijken of er dan nog iets aan het chassis/motor sluiting maakt, kan het me eigenlijk niet voorstellen als je weet hoe eea opgebouwd is, maar ja... zal ook eens kijken hoe de motor er uit moet, als die uit het chassis is gehaald en dan nog sluiting geeft dan moet het dat wel zijn.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Het is dan toch de motor geweest. Ik heb de motor er nu even helemaal uitgehaald, spanning er op, en dan staat ie wat te brommen, maar draaien doet ie niet, begin je een beetje te jutteren met de spanning dan geeft ie of sluiting, of hij begint ineens te draaien en slaat dan weer vast of draait met horten en stoten. Ding is dus niet bepaald fris meer... nieuwe is onderweg.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Dat is mooi Kees :) dat het zeker weten de motor is.

Ben benieuwd wat jouw baanspanning is?


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Ik gebruik de DR5000 met de voeding op de laagste stand, 15V.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Vanmiddag de motor vervangen en de hele boel weer netjes in elkaar gebouwd. Na het terugplaatsen op de baan bleek de frontverlichting niet meer te werken (dit was dus de nieuwe motor met de nieuwe print!)... om zeker te zijn dat de decoder ook niet een douw heeft gekregen even een andere decoder er in, en voila... werkende verlichting.

Dus... decoder toch ook stuk? Misschien was de decoder wel de oorzaak in the first place...? ik heb het ding even onder de microscoop gehouden om goed te bekijken, en... blijken er 3 pinnetjes van de plux stekker wat los te zitten. Even vastgesoldeerd, en hoppekees, een perfect werkend lokje met front en sluitverlichting :)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de kapotte motor heeft veroorzaakt, aangezien de lok bij de eerste problemen gloeiend heet was, denk ik eerder dat de contacten door de hitte van de kapotte motor, losgelaten hebben.

Maar goed, hij rijd weer :D



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

:D Kees, ben blij dat jij deze lok weer goed werkend heb gekregen.

En mijn vermoede dat er meer dan het motortje was, blijkt dus te kloppen. Maar had nooit aan de pinnetjes van de decoder gedacht. Dat is mooi om te lezen want dan leer ik ook weer van.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door martindomburg »

Leest leuker weg dit verhaal.

Post 1 was duidelijk, de rest overbodig. Als je locprint heet word is er serieus iets goed verkeerd gegaan. De decoder kan daar overigens geen oorzaak in hebben.

Bij post 2 had ik liever gelezen dat piko werd ingeschakelt. Lijkt mij niet iets wat zomaar kan gebeuren. Ik had de importeur aangeschreven ipv zelf rommelen. Ik betwijfel namelijk een aantal bevindingen die ik las.

Wijze les Kees :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Ik vind het in ieder geval wel zorgwekkend dat een motor er zomaar mee ophoud. Heb dat nu in korte tijd al 2x, bij deze Piko 2200 en bij een Piko hondekop...



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Kees,

Ik rij verschillende piko modellen, de motoren is niet het sterkste punt van een piko model. Echter Piko besteedt wel veel aandacht aan de uiterlijk van een model.

Een reserve motor kost bij Piko rond de 20 eurootjes, Maar doe je een Rolls Royce motor in de zo model dan ben jij rond de 75 euro kwijt.

Ik persoonlijk vervang de motoren als deze niet meer goed functioneert door de duurdere versie ivm de modellen rijden bij mij grote afstanden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Railzzz »

Hoi Mark,

Hoe weet je dan welk motortje je moet hebben? Is dat iets wat de leverancier je kan vertellen als je aangeeft in welk model de motor moet komen?


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door nspoorkees »

Als ik oude modellen opknap doe ik er ook meteen borstelloze, hoge kwaliteits motoren in van Maxon, via SB-Modellbau. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de moderne Piko motoren ook wel van goede kwaliteit waren. Ik zal eens rondkijken bij SB of ze ook vervangers hebben voor Piko. Anders zit je naast de maten van de motor weer te klooien met de juiste asdiameter, het juiste schroeftandwiel etc.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Marksintpancras »

Piko motoren zijn niet van slechte kwaliteit, ze doen wat ze moeten doen. En op een vlakke modelbaan met R3 en R4 bochten zal je weinig de motor belasten.
Echter als je de gaat belasten door 2% hellixen te laten lopen kan je wat meer pech hebben.

@Marcel, je heb voor de meeste modellen bij SB modelbau vervangende motoren, sommige moet je wel freeswerk bij verrichten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Raymond
Berichten: 1904
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko NS 2200 probleempje...

Bericht door Raymond »

Hallo,

Ik had op mijn oude baan 2 hellingen onder de baan die wel meer dan 2% waren, met de 2200en en hondekoppen nooit geen problemen gehad!
Maar wat voor problemen zou er zich dan kunnen gaan voordoen?
Ik ga op mijn nieuwe baan 2 klimspiralen met 2% klim en 3/4 radius inbouwen....zou dit dan problemen gaan opleveren?

Groet,
Raymond


Plaats reactie