Wissels In gelijkstroom circuit

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Gerlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2017 15:46

Wissels In gelijkstroom circuit

Bericht door Gerlen »

Hallo,
Ik ben sinds kort overgegaan van Marklin H0 naar Fleischmann N spoor,hoe zit het met de wissels in het gelijkstroom.
Moet ik wat ondernemen om geen kortsluiting te krijgen als er over de wissels gereden wordt?
Hoe zit het met de min en de plus en wat zijn denkende wissels?
Ik ga digitaal rijden en analoog bedienen van de wissels.
Heb een digitaal startset met multimaus gekocht.
Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden.
M.v.g.
Ger



Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Wissels In gelijkstroom circuit

Bericht door Railzzz »

Hallo Ger,

Als je digitaal gaat rijden moet je inderdaad goed opletten dat je consequent bent in het aansluiten van de railsaansluiting. De meesten hier lossen dat op door onder de baan een ringleiding aan te leggen en vandaar uit de baan te voorzien van diverse aansluitingen.
Zelfdenkende wissels zorgen er voor dat bij het omgaan het hartstuk van de juiste spanningssoort wordt voorzien. In jouw bewoording plus en min.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Wissels In gelijkstroom circuit

Bericht door Sandopie »

Ger,

Denkende wissels stellen je in staat om bepaalde spoorsecties, afhankelijk van wisselstanden, stroomloos te zetten. Voor digitaal overbodig. Je kan de loc waar je maar wilt parkeren.

Zolang je wissels met geïsoleerd (kunststof) hartstuk gebruikt is er niets aan de hand. Gebruik je wissels met geleidend hartstuk (metaal), dan moet er een voorziening getroffen worden die het hartstuk van de juiste pool (+ of -) voorziet.

Bij sommige merken wissels, ik weet alleen niet of dat bij Fleischmann ook zo is (Minitrix wel) is deze voorziening standaard in de wissel aanwezig.

Edit: toevoeging "Sommige ....".


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Gerlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2017 15:46

Re: Wissels In gelijkstroom circuit

Bericht door Gerlen »

Bedankt voor deze reacties,ik zal een testbaantje leggen en dan kijken hoe het een en ander verloopt



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wissels In gelijkstroom circuit

Bericht door Willempie »

Bij alle merken is dat aanwezig, alleen zijn er sommige gebruikers die dat er dan weer uitslopen en er dan moeilijke oplossingen voor gaan bedenken.

Vuistregel plastic puntstuk, wissel kun je openrijden. Hoef je dus niet in de juiste stand te zetten.

Geleidend puntstuk, altijd het wissel in de juiste stand zetten voor er over heen gereden wordt.
Speciale aanpassingen en of voorzieningen zijn niet nodig.

Groetjes


Plaats reactie