Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet uit

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet uit

Bericht door Stoompie »

Geacht forum,

Ik heb al wat experimenten achter de rug maar ben nu toch benieuwd wat jullie voorkeur heeft.

Ik heb op het gehele oppervlak van de tafel kurk gelijmd met houtlijm (onverdund) en het plan is om hier foambed van Woodland Scenics op te plakken waar vervolgens de rails opgeplakt wordt....maar waarmee plak ik zowel het foambed als de rails ?

Aangezien ik een paar keer "voorstrijk" zag langskomen en ik in mijn bouwvakkersverleden regelmatig werkte met voorstrijk voor stucwerk, wat enorm kleeft en opdroogt als een soort rubber, dacht ik dat dat een goede oplossing was (ook gezien de grote hoeveelheid voor een relatief klein prijsje).

Bij Karwei een potje Alabastine Voorstrijk Alles-In-1 gehaald (met blauwe deksel)...plakt voor geen meter (niet het foambed op de kurk en ook niet de rails op het foambed) dus teruggebracht en vervolgens op zoek gegaan naar wat ik in de bouw gebruikte.

Knauf Stuc Primer...witte pot met geel label.....kurk op multiplex..hmmm niet echt....foambed op kurk...hmmm ook niet echt....rails op foambed lijkt aardig goed vast te zitten.

Vraag is dus ...wie gebruikt Woodland Scenics foambed of iets dergelijks en waar wordt het mee gelijmd ?

Cheers
Vince



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door piksov »

natuurlijk met woodland Foam Tack glue...

geen idee wat het goedje is ... maar dit zeggen ze er zelf over :

https://www.youtube.com/watch?v=qQFbZkwivY8

Guus



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Vince,

Ik zou eens boekbinderslijm proberen.
Erg universeel, blijft elastisch (in tegenstelling tot houtlijm) en plakt zo'n beetje alles aan alles.
Ik gebruik het al lange tijd.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Nico Essers »

Ik gebruik het foambed van woodland scenics. Het foambed heb ik in eerste instantie met houtlijm op het multiplex tracé gelijmd.
De rails van Peco heb ik met Pipo's boekbindlijm op de foam geplakt. Zit goed stevig vast. Prima combinatie.
De boekbindlijm ga ik ook gebruiken om de foam op de multiplex te verlijmen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Stoompie »

Vanmorgen gaan lijmen met Pipoos lijm en dat lijkt inderdaad het best te werken....vooral de rails op het foambed is prima vast.....de lijm tussen de kurk en het foambed is nog niet droog en dat na 9 uur droogtijdmaar ook dit lijkt goed vast te zitten 8-)



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Rem_Brand »

Ik gebruik momenteel polymax original wit van bison om mijn foambed op blauwe gamma plaat te lijmen.
Ik schuur beide oppervlakken met 120korrel papier om het wat ruwer te maken.
Wat ik van het foambed vind, het lijmt opzich met alles wel maar je kan het vaak nog wel lostrekken zonder het te beschadigen.
Met Polymax blijft het op sommige plekken zitten en trek je het kapot maar echt een goeie oplossing waar ik me 100% bij voel voor de lange termijn heb ik nog niet gevonden.
Zit het met boekbinderslijm echt muurvast overal en trek je het dan kapot als je het los probeert te halen?


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Stoompie »

Ik lijm het foambed dus op kurk en waarschijnlijk heb ik teveel lijm gebruikt want het is nog steeds niet helemaal droog.....maar zowel de rails van het foambed als het foambed van de kurk trek ik los zonder schade aan het foambed en het zit na lijmen echt goed vast



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Rem_Brand »

Het zit dus vast maar valt los te trekken.
Ik denk dat dat gewoon ok is met wat voor middel je het ook lijmt.
Ik heb eerder ook met houtlijm gewoon de boel gelijmt en dat zit ook nog steeds vast, ook met de rails.

Waar mijn onzekerheid vandaan blijft komen in het lijmen is denk ik dat ik gewend ben dat als je iets lijmt het zonder schade niet los komt.
De toekomst zal uitwijzen of het ook voor de lange termijn blijft zitten.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Bjor »

Vince,

Geen zorg. Afhankelijk van de hoeveelheid lijm en de verdunning kan het wel 24 tot 48 uur duren voordat de lijm helemaal droog is. Als je de rails later weer wilt verwijderen, neem je een in water gedrenkt lapje, legt dat op de rails en na ca 15 minuten kun je de rails zonder beschadigingen aan rails en ondergrond loshalen.

Ik gebruik veel boekbinderslijm en koop die in potten van 1 kilo bij een winkel in teken- en schilderbenodigdheden. Dat is vele malen voordeliger dan de kleine potjes uit de kralenwinkel.

@Rembrand, Ik kan je geruststellen. Boekbinderslijm laat niet meer los, behalve als je het nat maakt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Modelspoorbarry »

Vince,

Ik onderschrijf het verhaal van Ben helemaal: als boekbinderslijm vastzit, blijft het vastzitten.
Ik gebruik het al een aantal jaren en heb nog nooit meegemaakt, dat iets spontaan losraakte.

Grote voordeel vind ik, dat het vocht relatief snel weer is los te halen.
Ik heb een oude baan losgehaald met vocht. Daarna de rails in een bad gelegd en na een uur kon ik zo alle lijm en andere zaken wegspoelen.

Voor aankoop idd eerst even op het internet zoeken. Ik heb ook emmers van een 1 kg gekocht. Zelfs met verzendkosten is dat erg voordelig.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Stoompie »

Het resultaat is inderdaad erg goed maar zat ook met de prijs...heb 2 van die kleine flesjes van 60 gr besteld en dan loop het snel op.....moet dus voor de heele emmel Lemia



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Rails lijmen op foambed ....ik ben er nog steeds niet ui

Bericht door Modelspoorbarry »

Vince,

Kijk hier eens: https://www.wouterskreatief.nl/lijmen/l ... nderslijm/

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Plaats reactie