Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Hoi,

Toen Liliput uit kwam met de Karwendel rijtuigen heb ik hier een set van gekocht.

Artikelnummers L364556
L364536 L364537 en L364538

Bij gebrek aan een baan eigenlijk nooit echt mee gereden.

Nu ik al enige tijd een testrondje op een plank heb gemaakt, toch eens de rijtuigen uit de doosjes.

Maar dat viel dus even tegen, rijtuigen rijden betrekkelijk zwaar. Op een recht stuk spoor gaat het nog redelijk, maar in de bogen is het niet bepaald fijn.
Je hoort dan ook een tikkend geluid, net of er telkens iets los schiet.

En ik heb toch een ruime boog, Eerder R4 (Fleischmann zonder bedding) dan R3.
De boog is gelegd met flex peco rail.

Bij nader bekijken lijkt het wel of in de bogen, het wielstel met de wielflens tegen het kortkoppeling mechanisme aankomt en daardoor de boel afremt.

Heeft iemand de zelfde ervaring hier en misschien daar een oplossing voor gevonden? of een andere verklaring voor het probleem?
Of het daadwerkelijk de koppeling schacht is die de wielflenzen raakt is moeilijk te zien, maar dat hij in bogen ergens aanloopt en afremt is duidelijk merkbaar.

en alle rijtuigen hebben het zelfde.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Marksintpancras »

Freddy,

Heb jij foto's van de constructie? Of stuur eens een wagon mijn kant op, dan kan ik zelf kijken of er een oplossing in zit.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Zal vanavond ff kijken of ik duidelijke foto`s kan maken.

Opsturen is dan wel weer stap te ver, aangezien de ovp van deze echt te groot is voor de brievenbus.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb de blauwe uitvoering van de Karwendel-Express. Ik heb in totaal 6 wagons en deze worden door een Flm P8 zonder problemen getrokken. Wel heb ik bemerkt dat de treeplanken van de wagons de neiging hebben de wissels te bedienen als de rails niet conform de voorschriften is gelegd. Bij een Roco Engels wissel wordt direct na de boog de wissel door de treeplank bediend. Verder zijn de wagons wel gevoelig, maar geen tikkend geluid of zo. Ik heb de wagons niet kort gekoppeld. Op het test rondje gingen de wagons goed door R1 en R2 en door iets wat nog kleiner is dan R1. Wel heb ik een wagon met een eigenwijze koppeling die wel eens wil losschieten, dus daar moet ik nog eens naar kijken. De wagons hebben geen verlichting in gebouwd, ik weet niet of ik dat ooit nog ga doen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

De treeplanken zitten idd niet handig, steken ver mee naar buiten in bogen.

De gehele constructie daarin is niet echt top.

Ik heb wat foto`s (geprobeerd) te maken.
thumbnail_20171008_173918.jpg
thumbnail_20171008_173918.jpg (99.05 KiB) 4656 keer bekeken
het wielstel in rechte stand laat al zien dat de haakjes die om de wielflenzen liggen nagenoeg tegen de koppeling schacht aan staan.
thumbnail_20171008_173825.jpg
thumbnail_20171008_173825.jpg (110.58 KiB) 4656 keer bekeken
De haakjes drukken al snel tegen de schacht aan (schuren er overheen, zo te zien) en de wielflens raakt de koppeling schacht
thumbnail_20171008_173706.jpg
thumbnail_20171008_173706.jpg (102.41 KiB) 4656 keer bekeken
2 gekoppelde rijtuigen in gebogen stand.
thumbnail_20171007_220746.jpg
thumbnail_20171007_220746.jpg (100.53 KiB) 4656 keer bekeken
Hier het draaistel even wat verder gedraaid, wat opvalt is dat het de koppeling schacht mee neemt

Joop,
Bemerk jij dat de rijtuigen zwaarder lopen dan veel anderen?
heb zelf getest met enkele losse wagons,
Deze vielen al vrij snel stil, in een boog lopen ze niet lekker door, waar anderen probleemloos verder rollen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

spoor65 schreef:Bemerk jij dat de rijtuigen zwaarder lopen dan veel anderen?
heb zelf getest met enkele losse wagons,
Deze vielen al vrij snel stil, in een boog lopen ze niet lekker door, waar anderen probleemloos verder rollen.
Is mij niet zo opgevallen omdat ik alleen deze even op het testrondje had. Zal van het weekeinde eens kijken met andere rijtuigen erbij. Het lekker door een boog lopen heeft ook te maken met de as afstanden in een onderstel.
In mijn database zijn dit wel de langere rijtuigen, voor epoche II zijn de meeste rijtuigen met draaistellen 1 tot 2cm korter.



Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Supercitroen »

De constructie van de draaistellen in combinatie met de NEM-schachten heb ik vaker gezien, ook bij andere merken en daar levert dat in ieder geval geen problemen op.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Klopt, er zijn meer modellen met deze constructie, maar hier lijkt het allemaal net ff te krap. het zit elkaar in de weg.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Om maar mee te beginnen, ik heb geen apparatuur om zoiets als trekkracht of iets dergelijks te meten. Ben er wel mee bezig, maar ik heb nog niet de oplossing. Dus wat hieronder staat is zo subjectief als het maar kan zijn.
Ik heb vier merken rijtuigen vergeleken, willekeurige greep uit de verzameling. Ik heb Liliput, Minitrix, Fleischmann en Roco met elkaar vergeleken. Van Fleischmann een honderd deuren rijtuig uit set 7897, van Minitrix een wagon uit set 15966, van Liliput de L364532 en een hechtrijtuig uit de Roco set 02062S.
De achterkant van mijn testbaan staat iets hol zodat naar de bogen toe een kleine helling ontstaat van een paar millimeter. Ik wist dat mijn huidige testbaan zijn langste tijd heeft gehad, maar dit was mij nog niet zo opgevallen. De rijtuigen op de rails gezet en naar iets voorbij het midden van de R2 boog gereden. Toen los gelaten. Volgorde van soepel tot zeer stroef. Hoe meer richting stroef hoe meer het rijtuig een duwtje nodig had. De Fleischmann rolt vanzelf naar het diepste punt. Daarna komt de Roco, daarna de Liliput en de Minitrix als laatste met de minste eigenschappen. Van Minitrix had ik beter verwacht. Alle rijtuigen zijn epoche II, dus aan de korte kant. Ik heb ook nog een Rheingold rijtuig van Arnold geprobeerd, alleen dat is geen eerlijke vergelijking omdat dit rijtuig slepers heeft voor de binnenverlichting. Ze vallen allemaal vrij snel stil en lopen min of meer zwaar, zeker in de R2 boog. Kan dus niet zeggen dat de Liliput met deze eigenschappen slechter is.

Maar..

Ik heb mijn vergrootglas maar eens opgezet en de onderkant van mijn Liliput vergeleken met de foto's hierboven. En daar valt op dat bij mij de treeplanken vastzitten aan de wagonbak. Het draaistel is alleen ook dat. De remblokken draaien bij mij voor het vierkante deel waar de koppeling in vast zit. Bij jouw foto draaien de remblokken over dat vierkant deel. Ook zitten bij jouw de treeplanken vast aan het draaistel en niet aan de bak. Vreemd, dus even alle andere Liliput Karwendel rijtuigen erbij gehaald. De bagagewagon L364550 heeft dezelfde bouw als jouw foto's, dus treeplanken aan het draaistel. De enige reden die ik voor deze oplossing kan bedenken is dat het bagagerijtuig korter is dan de passagiersrijtuigen. Alle passagiersrijtuigen hebben de treeplanken aan de wagonbak.

Dit geeft de vraag of jouw foto's bij toeval van het bagagerijtuig zijn?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Joop,

Daar komt dan een groot verschil naar voren.
Bij mij hebben alle rijtuigen de treeplanken aan het draaistel zitten.
Vreemd dus dat er blijkbaar verschillende uitvoeringen gemaakt zijn.

Zal eens kijken of ik ergens eens een ander model kan bekijken.
Lijkt er dus op dat Liliput met de eerste serie de plank misgeslagen heeft en zich daarna hersteld heeft.

Bedankt voor de vergelijking.

mvg

Freddy

P.S. Zojuist even op de site van Hans gekeken, en de verschillende artikelnummers die hij nog heeft de foto`s vergeleken. Heel vreemd, daar zie je idd 2 verschillende uitvoeringen in constructie, de nummers die ik heb en welke nog op de site staan, zouden als je naar de foto kijkt idd treeplanken vast aan de bak moeten hebben, kijk je echter naar b.v. de DR uitvoeringen (364542 en 364544) dan zie je op de foto duidelijk de constructie zoals die er bij mij aan zitten, treeplanken aan het draadstel.

Lijkt er dus idd op dat er ergens iets niet goed gegaan is bij de constructie en dat ze die later hebben aangepast, Als dat zo is, zit ik dus gewoon met 4 rijtuigen die onbruikbaar zijn en heb ik dus gewoon €160 weggesmeten destijds. Best balen dit.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Bjor »

Freddy,

Zou het een optie kunnen zijn om zelf de treeplanken weg te snijden en zelf aan de bak wat kleinere/dunnere treeplankjes van styreen te maken?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Ben,

Zou misschien deels een oplossing kunnen zijn, waar het niet, dat dus ook de wielflenzen de koppelingsschacht raken en weg drukken.

Komt er dus op neer, dat ik zal moeten kijken of de wielstellen die op andere uitvoeringen gebruikt zijn,
kleiner/korter zijn, en die eventueel uit te ruilen zijn met de wielstellen die ik er aan heb zitten.

Probleem is dan natuurlijk, zijn die wielstellen nog te krijgen.

Dus dat word ff zoeken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Bjor »

Freddy,

Dan misschien als uiterste redmiddel het draaistel verwijderen en de achterste hoeken van de koppelingsschacht een klein beetje schuin afvijlen? Op één van de foto's lijkt het dat de wielflens maar nèt de koppelingsschacht raakt. Dus misschien is het weghalen van een heel klein beetje materiaal voldoende. En anders misschien de flenzen iets (laten) afdraaien?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Valéry
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Valéry »

Van de Karwendel-rijtuigen heb ik de hele «stam» uit tijdperk IIIb. Die bestaat uit L364536 1e klas, L364537 en L 364538 2e klas en bagagerijtuig L364556. Alle vier rolden ze al redelijk licht voordat ik de wielstellen had uitgetikt en in de aslagers even de punt van een (vul)potlood had rondgedraaid. Daarna was de uitloop nog beter, maar dat geldt niet alleen voor Liliput-rijtuigen. De treeplanken zitten vast aan de draaistellen. In (te) krappe bogen duwen ze de koppelingen opzij, tegen de veerspanning in. In bogen met straal R3 (Flm) ondervinden ze geen weerstand van de koppelingsveertjes. De treeplanken reiken vrij laag, wat een zorgvuldig aangehouden vrijeruimteprofiel veronderstelt. Maar dat verdienen deze mooie rijtuigmodellen ook. Jammer van de oude te hoge wisselaandrijvingen, maar die zou ik toch al ondergronds leggen (d.w.z. verborgen onder het ballastbed, wat met Flm- en vooral Kato-railmateriaal geen probleem vormt).


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie