Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Bjor »

Freddy,

Zou het een optie kunnen zijn om zelf de treeplanken weg te snijden en zelf aan de bak wat kleinere/dunnere treeplankjes van styreen te maken?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door spoor65 »

Ben,

Zou misschien deels een oplossing kunnen zijn, waar het niet, dat dus ook de wielflenzen de koppelingsschacht raken en weg drukken.

Komt er dus op neer, dat ik zal moeten kijken of de wielstellen die op andere uitvoeringen gebruikt zijn,
kleiner/korter zijn, en die eventueel uit te ruilen zijn met de wielstellen die ik er aan heb zitten.

Probleem is dan natuurlijk, zijn die wielstellen nog te krijgen.

Dus dat word ff zoeken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Bjor »

Freddy,

Dan misschien als uiterste redmiddel het draaistel verwijderen en de achterste hoeken van de koppelingsschacht een klein beetje schuin afvijlen? Op één van de foto's lijkt het dat de wielflens maar nèt de koppelingsschacht raakt. Dus misschien is het weghalen van een heel klein beetje materiaal voldoende. En anders misschien de flenzen iets (laten) afdraaien?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Valéry
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.

Bericht door Valéry »

Van de Karwendel-rijtuigen heb ik de hele «stam» uit tijdperk IIIb. Die bestaat uit L364536 1e klas, L364537 en L 364538 2e klas en bagagerijtuig L364556. Alle vier rolden ze al redelijk licht voordat ik de wielstellen had uitgetikt en in de aslagers even de punt van een (vul)potlood had rondgedraaid. Daarna was de uitloop nog beter, maar dat geldt niet alleen voor Liliput-rijtuigen. De treeplanken zitten vast aan de draaistellen. In (te) krappe bogen duwen ze de koppelingen opzij, tegen de veerspanning in. In bogen met straal R3 (Flm) ondervinden ze geen weerstand van de koppelingsveertjes. De treeplanken reiken vrij laag, wat een zorgvuldig aangehouden vrijeruimteprofiel veronderstelt. Maar dat verdienen deze mooie rijtuigmodellen ook. Jammer van de oude te hoge wisselaandrijvingen, maar die zou ik toch al ondergronds leggen (d.w.z. verborgen onder het ballastbed, wat met Flm- en vooral Kato-railmateriaal geen probleem vormt).


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie