Freddy,
Zou het een optie kunnen zijn om zelf de treeplanken weg te snijden en zelf aan de bak wat kleinere/dunnere treeplankjes van styreen te maken?
Ben
Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.
Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 4483
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.
Ben,
Zou misschien deels een oplossing kunnen zijn, waar het niet, dat dus ook de wielflenzen de koppelingsschacht raken en weg drukken.
Komt er dus op neer, dat ik zal moeten kijken of de wielstellen die op andere uitvoeringen gebruikt zijn,
kleiner/korter zijn, en die eventueel uit te ruilen zijn met de wielstellen die ik er aan heb zitten.
Probleem is dan natuurlijk, zijn die wielstellen nog te krijgen.
Dus dat word ff zoeken.
mvg
Freddy
Zou misschien deels een oplossing kunnen zijn, waar het niet, dat dus ook de wielflenzen de koppelingsschacht raken en weg drukken.
Komt er dus op neer, dat ik zal moeten kijken of de wielstellen die op andere uitvoeringen gebruikt zijn,
kleiner/korter zijn, en die eventueel uit te ruilen zijn met de wielstellen die ik er aan heb zitten.
Probleem is dan natuurlijk, zijn die wielstellen nog te krijgen.
Dus dat word ff zoeken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.
Freddy,
Dan misschien als uiterste redmiddel het draaistel verwijderen en de achterste hoeken van de koppelingsschacht een klein beetje schuin afvijlen? Op één van de foto's lijkt het dat de wielflens maar nèt de koppelingsschacht raakt. Dus misschien is het weghalen van een heel klein beetje materiaal voldoende. En anders misschien de flenzen iets (laten) afdraaien?
Ben
Dan misschien als uiterste redmiddel het draaistel verwijderen en de achterste hoeken van de koppelingsschacht een klein beetje schuin afvijlen? Op één van de foto's lijkt het dat de wielflens maar nèt de koppelingsschacht raakt. Dus misschien is het weghalen van een heel klein beetje materiaal voldoende. En anders misschien de flenzen iets (laten) afdraaien?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Ervaringen met Liliput Karwendel rijtuigen.
Van de Karwendel-rijtuigen heb ik de hele «stam» uit tijdperk IIIb. Die bestaat uit L364536 1e klas, L364537 en L 364538 2e klas en bagagerijtuig L364556. Alle vier rolden ze al redelijk licht voordat ik de wielstellen had uitgetikt en in de aslagers even de punt van een (vul)potlood had rondgedraaid. Daarna was de uitloop nog beter, maar dat geldt niet alleen voor Liliput-rijtuigen. De treeplanken zitten vast aan de draaistellen. In (te) krappe bogen duwen ze de koppelingen opzij, tegen de veerspanning in. In bogen met straal R3 (Flm) ondervinden ze geen weerstand van de koppelingsveertjes. De treeplanken reiken vrij laag, wat een zorgvuldig aangehouden vrijeruimteprofiel veronderstelt. Maar dat verdienen deze mooie rijtuigmodellen ook. Jammer van de oude te hoge wisselaandrijvingen, maar die zou ik toch al ondergronds leggen (d.w.z. verborgen onder het ballastbed, wat met Flm- en vooral Kato-railmateriaal geen probleem vormt).
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)