Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Vraag maar raak!

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door FidOo »

Je moet ook maar net met die decoder willen werken natuurlijk. Via een OC32 kan je ook twee relais gebruiken. Maar het is zoals ik schreef een oplossing voor human error of human failure. Net hoe je het wilt zien. Sluit je de polarisatie goed aan en heb je de servo goed ingesteld dan heb je geen problemen met inschakelsluiting e.d. Kwestie van goed gebruik. Sterker nog met de ASB kan je de initial position niet bepalen maar gaat hij bij inschakelen gewoon naar midpoint toe.
Rosoft heeft hier een andere weg gekozen als andere. Inderdaad is de keuze van een decoder ook een persoonlijke voorkeur. Dat daar gelaten ga ik even verder in op het verhaal timing en opstarten van een baan. (let op ik ga even uit zonder een softwarematige besturing!!!)

Ja een OC32 en heel wat andere decoders heb je een timing voor een middenpositie.. Daarvan is die van de OC32 wel het meest lastig. Je bepaald namelijk het midpoint en dan de uitslag links en rechts. Maar het vervelende is dat je met een timer het moment van schakelen bepaald voor het relais zodra de wissel omgezet wordt. Deze moet dus altijd handmatig bepaald worden. (al zijn er wel algemene waarde te verzinnen). Dus middenpositie en het omschakelen van het relais staat volledig los van elkaar!
Het nadeel wat ik ondervonden heb is dat er altijd wat mechanische speling is tussen het verenstaal en het omzetten van de wisseltong. dus is de timing soms lastig.

Dus als je dit kunt omzeilen door een zaagsnede te maken dan is dat een kleine moeite.
FidOo schreef:

Eerst even een reactie op een stukje wat naar mijn mening onjuist is geschreven. De reden dat je het hartstuk wilt polariseren is vanwege het HARTSTUK. (joh) Dat is namelijk het punt waar de 2 railstaven samen komen en dus kortsluiting veroorzaken zou je het harstuk geleidend maken en met zowel + als - voorzien. (joh x2). Dus die MOET! omgeschakeld worden tussen de 2 polariteiten! De tongen daarentegen kunnen gewoon permanent van de juiste polariteit voorzien blijven zonder dat dit om te willen schakelen. (waarom zou je dat uberhaupt willen = vrij zinloos plus het creert zoals je aangaf een kans dat een wiel daar kortsluiting maakt)


Het hoeft niet persee als je zoals aangegeven na het hartstuk isoleert dmv twee doorhalen of isolasjes. Als jij na de wissel twee opstelsporen hebt hoef je het nog niet eens te doen. Omdat de wissel de andere kant dan afsluit.
Hier heb je me verkeerd begrepen, heb de tekst inmiddels aangepast.
Hoe ga jij de afgesloten wisseltongen voeden dan? daar ben je afhankelijk van het contact met de rails.
Die wisseltongen soldeer je gewoon met een doorverbinding aan de naast liggende railstaaf, als je dit doet met een wat langer aangestript draadje dan kun je deze gelijk voor de polarisatie van t hartstuk gebruiken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg »

Die wisseltongen soldeer je gewoon met een doorverbinding aan de naast liggende railstaaf, als je dit doet met een wat langer aangestript draadje dan kun je deze gelijk voor de polarisatie van t hartstuk gebruiken.
Rotterdamse vindingrijkheid. Zo simpel had ik het zelf nog niet bekeken ;)
Ik keur hem goed, volgens mij moet dat dan gewoon werken. Wel oppassen met de hitte van het solderen anders gaat de staaf scheef liggen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Michiel »

Ik snap 'm niet. :oops: Hoe kan men dezelfde draad gebruiken (ongeachte de gestripte lengte) voor het doorverbinden van de beide tongen met de naastliggende rail, EN het puntstuk ermee polariseren?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Paul_DMV »

Ik heb toch ook nog een andere oplossing waarmee ik al ongeveer 200 peco wissels heb aan gesloten.

Bij ons schakelt het relais ook al eerder de polarisatie om voordat de servo in beweging is gekomen. Daarmee zou kortsluiting kunnen ontstaan doordat de tong al gepolariseerd is terwijl hij nog tegen de verkeerde spoorstaaf aanligt.

De oplossing is simpel: schilder beide tong en rails in een mooi roest kleurtje en er zal geen contact meer zijn. Doorslijpen zou ik echt niet aanraden, dat is weer een extra hobbel en verzwakt de constructie.

De veertjes haal ik er uiteraard uit.

Nog een gratis tip: als de tong niet meer stroom doorgeeft moet je met een mes punt aan de binnenkant van de tong even op het scharnierpunt drukken (dit kan na jaren ineens niet meer goed stroom doorgeven, nu al 5 keer voorgekomen maar het is simpel te verhelpen)


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees »

Ik gebruik ook de 'normale' simpele methode, dus niets doorslijpen en alleen het puntstuk actief polariseren met 1 relais. Ik gebruik daarvoor eigen ontwikkelde Arduino shields, die schakelen het puntstuk als de tongen bij het bewegen in het midden van de wissel staan (wat nauwkeurig in te stellen is in de config software). De positie van de wissel en de relais wordt in EPROM opgeslagen telkens als de wissel om gaat.

Het probleem bij opstarten heb ik opgelost met een Master-Arduino; bij het opstarten van de baan gaan eerst de 12V van de servo Arduino's aan zodat die opstarten, die halen de correcte posities op waarin de relais stonden, de 5V gaat aan en die relais worden dan allemaal aangezet in de juiste posities, daarna schakelt de master pas de DCC op de rails. De wissels bewegen dus niet bij opstarten, die blijven gewoon in de stand staan waarin ze stonden toen de baan vorige keer is uitgezet. Alleen de bijbehorende relaisstand wordt opgehaald.



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door walter »

Mannen,

Volgens mij maakt Peco ook een ompooldingetje, de PL13. Dit is een soort schuifje. Is dit niet te gebruiken met een stukje verenstaal of zo iets? Eventueel in combinatie met de grondplaat (PL 12)?

Zomaar een idee hoor. Ik heb zelf nog geen servo's in gebruik, maar ik zou zeker niet gaan zagen in de wissels.

Succes met de oplossing.

Groeten,
Walter



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees »

Die pl13 is gewoon een wisselaandrijving, Walter. Dat is niet waar het hier om gaat. En wel of geen servo's is ook niet de kern van de discussie.



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo
nspoorkees schreef:Die pl13 is gewoon een wisselaandrijving, Walter. Dat is niet waar het hier om gaat. En wel of geen servo's is ook niet de kern van de discussie.
Kleine correctie als je het niet erg vind de Pl 13 is inderdaad een schakelaartje zie:

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 0939437114

De PECO wissel aandrijving is de Pl 10

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 3898867012


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees »

Dan haal ik die door elkaar, maar dan nog, daar gaat dit topic niet over.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,
Interessante discussie! In de voorgaande reakties mis ik nog iets over wat te doen als je de wissels níet met een decoder aanstuurt, maar gewoon met een knopje op het bedieningspaneel en een aandrijving van bv Conrad.

Zelf heb ik nl besloten om de spoorstaven in de wissels wél door te slijpen. Ervaring met dit soort dingen heb ik niet, omdat ik van huis uit Märklinist ben en dus helemaal geen gedoe had met wisselende polariteiten :D Nu ik momenteel in N bouw zit ik uiteraard vast aan 2 rail en de daarbij behorende "problemen/uitdagingen".

In mijn in aanbouw zijnde baantje heb ik 4 Peco wissels (code 55) geplaatst. Ik heb er destijds over nagedacht of ik wel of niet zou doorzagen. Na her en der rondneuzen/lezen op verschillende fora heb ik besloten het wel te doen.
Ik wil hoe dan ook niet vertrouwen op stroomdoorgave via de wisseltongen (vanwege vuil), dus het puntstuk zal apart gevoed moeten worden en dus ook apart worden opgepoold. Dan blijft nog de keuze voor wel of niet doorzagen van de spoorstaven. Doe je het niet, dan moet je op het juiste moment ompolen om kortsluiting te voorkomen. Dat kan uiteraard op verschillende manieren. De wisseldecoder van bv Rosoft doet dat op een elegante manier.

Echter, ik rijd momenteel nog analoog. Over een tijdje (een paar jaar of zo) ga ik wel digitaal rijden, maar dan alleen de treinen. De wissels blijf ik gewoon zelf (via het bedieningspaneel) omzetten, want dat vind ik veel leuker dan alles op een pc of centrale aansluiten. Dat betekent dus dat er geen decoders met eventueel extra relais aanwezig zijn. Alleen de wisselaandrijving met een ompoolschakelaar voor het puntstuk.
Om er dan zeker van te zijn dat de timing niet van belang is, heb ik de spoorstaven doorgezaagd. Dan gaat het altijd goed. Ook als ik later alles wel via wisseldecoders en servo's zou aansturen, blijft het werken.

Ik las nog iets dat het doorzagen van de spoorstaaf de wisselconstructie zou verzwakken of een extra hobbel zou geven. Persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt: de spoorstaaf zit nog steeds netjes in de railschoentjes geklemd. En qua hobbel: het is een simpele kleine zaagsnede van 0.5 mm breed. Die merkt het wiel niet eens. NB mocht zo'n zaagsnede wel een probleem zijn, dan zouden we nergens onderbroken secties kunnen maken! Hierbij nog een fotootje:
Afbeelding
SAM_6815 by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteraard is het meer werk dan niet doorzagen, maar dat valt best mee. Twee zaagsnedes en 2 draadjes solderen. Max 15 min per wissel. Voor mij met mijn 4 wissels is die tijd verwaarloosbaar. Als je nu 100 wissels hebt, wordt het natuurlijk een ander verhaal...
In dit bouwberichtje laat ik zien hoe ik het precies heb aangepakt:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 90#p175922

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg »

Wim,

Kijk eens naar de ASB controller. Die is speciaal ontworpen voor mensen die nog analoog of met de hand rijden.

Heb je al je problemen die je hierboven schrijft ook niet en hoef je ook geen scheidingen te maken :D
Link naar de ASB


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

Hallo Martin,

Ik wist dat je bezig was met het ontwikkelen van een analoge servo aansturing. Ik wist alleen nog niet dat hij al klaar was. :) Goed te horen!
Anyway, voorlopig heb ik alle wissels al geplaatst en zitten er Conrad aandrijvingen onder. Ik hoor/lees echter her en der dat die dingen de neiging hebben er na een paar jaar mee te stoppen. Als dat echt zo is, ga ik over op servo's en zal die ASB een goede aanvulling zijn.

En als ik nu heel hard opschiet met mijn huidige baan, dan kan ik verder met de uitbreiding er van: een station met maar liefst 8 wissels!
Daar zullen sowieso servos komen.

Groet, Wim



EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Sorry jongens dat ik dit oude topic naar boven haal.

Maar ik weet het nu echt even niet meer ik gebruik peco de electrofrog wissels de ene zegt het een draad aan het hard stuk solderen omdat anders de loc misschien stil kan staan en de andere zegt weer van niet .

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Maurits71 »

het hartstuk wordt gevoedt door de tongen, echter het is adviseerbaar om het hartstuk te voorzien van een eigen voeding, je hebt dan wel iets nodig wat de polariteit kan switchen. het is gewoon wat bedrijfs zekerder omdat die tongen een keer vuil worden en dan niet meer goed geleiden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Oke duidelijk nu even goed kijken waar ik het draad aan het hart stuk soldeer en welke voeding ga gebruiken.

Want er lopen hier en daar ook een vraag hoe ik de servo kan bedienen voor deze wissel met een schakelaar en ik heb al verschillende optie's nu is het een kwestie van vergelijken.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Maurits71 »

Erik, dat solderen is simpel , je gebruikt of the metalen draad die er standaard aan zit of anders gewoon ergens op de V, je moet dan wel beide sporen van je hart stuk voorzien van een isolatie lasje . maar ik begrijp dat je analoog rijdt ? dan zou ik lekker met Martin Domburg zijn schakelaartje gaan werken


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg »

klik hier voor aansluitvoorbeelden

Scroll ff naar beneden naar de ASB


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Ik rij niet analoog maar digitaal maar wil graag de wissels analoog bedienen .

Ja Ik heb onder tussen ook al contact gehad met Martin over zijn ASB .

Mvg
Erik



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door ns1200 »

Hier moet ik eens door heen spitten. Met 26 wissels die op zich al kortsluiting hebben door dat ze nog niet onderbroken zijn en verder nog niets aan gedaan. Daarom komt mijn baan ook niet verder. Electra op de baan is niet echt mijn ding. Twijfel daarom ook nog steeds om over te stappen naar digitaal.
Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Sandopie »

Denk niet dat digitaal de "oplossing" is. Als je wissels hebt met een metalen hartstuk en je wilt b.v. van spoor wisselen, dan moeten beide wissels op "rond" (afslaan) staan. Zo niet, dan heb je in beide gevallen (analoog en digitaal) kortsluiting.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Dat wordt mijn volgende project alle wissels voorzien van 3 draden , 2 voor de rails en 1 voor het hart stukje .

Maar dan wel 2 isolatie stukjes aan de punt stuk schuiven en aan de binnenkant bij het hartstuk door slijpen.

Pff ik zie er nu al tegen op omdat te doen maar het moet .
Groetjes
Erik


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Maurits71 »

waarom ga je de binnenkant doorslijpen ?


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Dat moet toch als je net als ik electrofrog wissels van peco gebruikt?

Erik


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Maurits71 »

nee. het hartstuk isoleer je via de 2 isolatie asjes. het hartstuk zelf wordt gevoed of a via de tongen of B via de polaristeits switch of c beide.

Ik heb een kleine 100 electro frogs en niet een is er aangepast. beste advies, niet alles geloven wat er wordt gezegd en maak dingen niet moeilijker als noodzakelijk.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Willempie »

Of je kiest voor de UNIFROG. b.v. de SL-U395F of SL-U396F.

Dan heeft Peco de aanpassingen voor je uitgevoerd en hoef je alleen nog maar het draadje van het puntstuk aan een polaritatie schakelaar aan te sluiten.

Groetjes


Plaats reactie