Rosoft heeft hier een andere weg gekozen als andere. Inderdaad is de keuze van een decoder ook een persoonlijke voorkeur. Dat daar gelaten ga ik even verder in op het verhaal timing en opstarten van een baan. (let op ik ga even uit zonder een softwarematige besturing!!!)Je moet ook maar net met die decoder willen werken natuurlijk. Via een OC32 kan je ook twee relais gebruiken. Maar het is zoals ik schreef een oplossing voor human error of human failure. Net hoe je het wilt zien. Sluit je de polarisatie goed aan en heb je de servo goed ingesteld dan heb je geen problemen met inschakelsluiting e.d. Kwestie van goed gebruik. Sterker nog met de ASB kan je de initial position niet bepalen maar gaat hij bij inschakelen gewoon naar midpoint toe.
Ja een OC32 en heel wat andere decoders heb je een timing voor een middenpositie.. Daarvan is die van de OC32 wel het meest lastig. Je bepaald namelijk het midpoint en dan de uitslag links en rechts. Maar het vervelende is dat je met een timer het moment van schakelen bepaald voor het relais zodra de wissel omgezet wordt. Deze moet dus altijd handmatig bepaald worden. (al zijn er wel algemene waarde te verzinnen). Dus middenpositie en het omschakelen van het relais staat volledig los van elkaar!
Het nadeel wat ik ondervonden heb is dat er altijd wat mechanische speling is tussen het verenstaal en het omzetten van de wisseltong. dus is de timing soms lastig.
Dus als je dit kunt omzeilen door een zaagsnede te maken dan is dat een kleine moeite.
Hier heb je me verkeerd begrepen, heb de tekst inmiddels aangepast.FidOo schreef:
Eerst even een reactie op een stukje wat naar mijn mening onjuist is geschreven. De reden dat je het hartstuk wilt polariseren is vanwege het HARTSTUK. (joh) Dat is namelijk het punt waar de 2 railstaven samen komen en dus kortsluiting veroorzaken zou je het harstuk geleidend maken en met zowel + als - voorzien. (joh x2). Dus die MOET! omgeschakeld worden tussen de 2 polariteiten! De tongen daarentegen kunnen gewoon permanent van de juiste polariteit voorzien blijven zonder dat dit om te willen schakelen. (waarom zou je dat uberhaupt willen = vrij zinloos plus het creert zoals je aangaf een kans dat een wiel daar kortsluiting maakt)
Het hoeft niet persee als je zoals aangegeven na het hartstuk isoleert dmv twee doorhalen of isolasjes. Als jij na de wissel twee opstelsporen hebt hoef je het nog niet eens te doen. Omdat de wissel de andere kant dan afsluit.
Die wisseltongen soldeer je gewoon met een doorverbinding aan de naast liggende railstaaf, als je dit doet met een wat langer aangestript draadje dan kun je deze gelijk voor de polarisatie van t hartstuk gebruiken.Hoe ga jij de afgesloten wisseltongen voeden dan? daar ben je afhankelijk van het contact met de rails.