Pagina 2 van 3

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 12:17
door EJvH
Dat wordt mijn volgende project alle wissels voorzien van 3 draden , 2 voor de rails en 1 voor het hart stukje .

Maar dan wel 2 isolatie stukjes aan de punt stuk schuiven en aan de binnenkant bij het hartstuk door slijpen.

Pff ik zie er nu al tegen op omdat te doen maar het moet .
Groetjes
Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 12:19
door Maurits71
waarom ga je de binnenkant doorslijpen ?

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 12:25
door EJvH
Dat moet toch als je net als ik electrofrog wissels van peco gebruikt?

Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 12:52
door Maurits71
nee. het hartstuk isoleer je via de 2 isolatie asjes. het hartstuk zelf wordt gevoed of a via de tongen of B via de polaristeits switch of c beide.

Ik heb een kleine 100 electro frogs en niet een is er aangepast. beste advies, niet alles geloven wat er wordt gezegd en maak dingen niet moeilijker als noodzakelijk.

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 13:42
door Willempie
Of je kiest voor de UNIFROG. b.v. de SL-U395F of SL-U396F.

Dan heeft Peco de aanpassingen voor je uitgevoerd en hoef je alleen nog maar het draadje van het puntstuk aan een polaritatie schakelaar aan te sluiten.

Groetjes

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 13:49
door Hube
ns1200 schreef: 11 mar 2019 10:56 Hier moet ik eens door heen spitten. Met 26 wissels die op zich al kortsluiting hebben door dat ze nog niet onderbroken zijn en verder nog niets aan gedaan. Daarom komt mijn baan ook niet verder. Electra op de baan is niet echt mijn ding. Twijfel daarom ook nog steeds om over te stappen naar digitaal.
Rick
Rick, Als Electra niet jouw ding is dan zou ik aan deze wijze van wisselsaansluiten niet te veel aandacht besteden. Het is iets voor puristen.
Als je Peco wissels met een geleidend hartstuk toepast gewoon de handleiding volgen en de geïsoleerde raillassen gebruiken.

Digitaal is niet moeilijker dan analoog en heeft bovendien het voordeel dat er korte workshops zijn en er op dit forum veel mensen zijn die je kunnen en willen helpen.

Groetjes,
Gerard

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 14:01
door Willempie
Hube schreef: 11 mar 2019 13:49
Als je Peco wissels met een geleidend hartstuk toepast gewoon de handleiding volgen en de geïsoleerde raillassen gebruiken.
Nee, dan gewoon de UNIFROG gebruiken. Heb je nergens geen omkijken meer naar, en is extra isoleren zelfs niet meer.
Helemaal en speciaal voor de digibeten, en de niet electrotechneuten.

Groetjes

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 15:23
door rjvanhouten
Willempie schreef: 11 mar 2019 13:42 Of je kiest voor de UNIFROG. b.v. de SL-U395F of SL-U396F.

Dan heeft Peco de aanpassingen voor je uitgevoerd en hoef je alleen nog maar het draadje van het puntstuk aan een polaritatie schakelaar aan te sluiten.
Wat @Willempie zegt. Onlangs stuitte ik op onderstaand YouTube-videootje, waarin het verschil tussen insulfrog, electrofrog en unifrog helder wordt uitgelegd.



Groet,
Robert Jan

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 19:28
door EJvH
Heb alle wissels al gekocht ze zijn allemaal electrofrog.
Dus dat wordt solderen ook al zeggen sommige dat het niet nodig is maar voor de zekerheid ga ik dit wel doen

Mvg
Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 11 mar 2019 19:56
door Willempie
Electrofrog solderen is niet nodig, alleen het puntstuk van een ompoolrelais/schakeling voorzien is aan te bevelen. Voor de rest alles laten zoals het is.
Heb er hier op deze manier 40 in de baan liggen, nooit een probleem mee.

Groetjes

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 12 mar 2019 14:06
door Hube
Conclusie:
Ga niet zagen in je Peco wissels!
Als je nog kan kiezen pas dan “unifrog” wissels toe.

Ik heb 1 plek op mijn baan waar de wissels zo dicht op elkaar liggen dat een lok met CoCo as indeling kortsluiting maakt van de ene wisseltong naar de andere. Daar zou zo’n unifrog wissel een oplossing zijn. Maar een wissel vervangen dat al compleet ingebouwd is inclusief ballast, solderen etc. doet vaak meer kwaad dan goed.

Groetjes,
Gerard

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 12 mar 2019 15:02
door FidOo
ik heb bij mijn nieuw gelegde wissels wel die zaagsnede gemaakt, dit omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van de Timing die het hartstuk omschakelt. Ik heb namelijk de korte code 55 wissels gebruikt en die zijn nog niet te koop in de unifrog versie.
En ik ben aan het kijken of ik dit ook bij de al liggende wissels ga doen.
Zo ver ik weet is de enige Servo decoder waarin dit allemaal niet van belang is de ServoSwitch van Rosoft. De rest werkt allemaal met middenstand bepaling of Timing. En mijn ervaring is dat de Middenstand nogal afhankelijk is van de mechanische speling.

Ieder zijn mening, maar je mag zelf raden naar het feit waarom Peco overstapt naar Unifrog.

En overigens is solderen bij de oude wissels altijd nodig, want er moeten toch draadjes aan de rails vast..

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 13 mar 2019 21:22
door Nico Essers
Naar aanleiding van de Unifrog wissels even geprobeerd om wat meer info hierover boven water te halen. Het aanbod is nog beperkt maar "in time" zouden alle Peco wissels als Unifrog worden uitgevoerd en dus zowel de Insulfrog als de Electrofrog vervangen. Het is alleen natuurlijk de vraag hoe lang "in time" gaat duren. Persoonlijk gebruik ik het liefste de 24 graden Peco Setrack wissels omdat je je wisselstraat hiermee veel compacter kan opbouwen dan met de 14 of 10 graden wissels. Dit zijn nu echter allemaal nog Insulfrogs. Het zou ideaal zijn als ik "in time" voor mijn nieuwe baan Unifrog zou kunnen kiezen. Weet iemand hier misschien al wat meer over.

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 14 mar 2019 21:01
door EJvH
Ik zit nog steeds met de twijfel of ik alle wissels moet voorzien van drie draden en de andere dingen eruit moet slopen.

Ik gebruik korte electrofrig wissels SL-E391F en de SL-E392F de ene zegt dit en de andere zegt dat.
Maar mocht ik het wel doen dan komen de 2 draden aan de buitenste sporen maar waar moet ik dan de derde draad solderen?

Mvg
Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 14 mar 2019 21:12
door spoor65
Het enige wat ik doe, is draden solderen, ik haal geen veertjes uit de wissels en zaag nergens.
de wissel gaat prima om, ook met de veer er in, servo drukt hem keurig aan, en de veer zorgt gewoon voor een goede verbinding.
Voor het oog gaat de wissel dan misschien iets meer schokkend om, maar verzekerd mij wel van een goede wisselstand en betrouwbaarheid gaat bij mij boven een realistisch langzaam omgaande wissel.

die derde draad? die soldeer je aan 1 van de railstaafjes die de punt ( < ) vormen, het hartstuk zijn dus.

mvg

Freddy

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 14 mar 2019 21:20
door rjvanhouten
EJvH schreef: 14 mar 2019 21:01 ...maar waar moet ik dan de derde draad solderen?
Beste Erik,

Juist vandaag heeft David Watson uit Schotland er (nog maar weer eens) een videootje aan gewijd. Hij demonstreert een en ander met een H0-wissel, maar voor het principe maakt dat niet uit. Spoiler: de derde draad gaat naar het puntstuk.



Groet,
Robert Jan

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 14 mar 2019 21:53
door EJvH
Dit is de onder kant van de wissel waar ik het eerder over had ik zie nergens een lossen draad hangen voor het punt stuk, sorry maar ben nieuw met dit soort dingen en wil het zo goed mogelijk doen.

Mvg
Erik

Afbeelding

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 10:50
door Ronaldp
Ik het zo gedaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=210
Zelf heb ik wel het veertje eruit gehaald.

Mvg ronald

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 11:57
door EJvH
Oke dat is duidelijk nu weet ik alles wat ik moest weten dank jullie wel.

Mvg
Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 13:46
door Wim H
Hallo Erik,

Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):

Afbeelding

NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.

Groet, Wim

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 14:18
door martindomburg
Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.

Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D. Eigenlijk snap ik de hele vraagstelling niet waarom er door veel mensen zo moeilijk gedaan word. De Peco wissels hoeven geen speciale behandeling, enkel een behandeling met beleid.

Ikzelf soldeer de draden gewoon aan de voet en het hart en maar de scheidingen gewoon wat verder van het hartstuk. Als je de draden netjes en plat soldeert en de isolatie in het hout laat wegvallen zie je na het behandelen van de sporen en ballast er helemaal niets meer van. Grote voordeel ervan is dat je de wissels strak en vlak kunt leggen, vervolgens de draden eraan soldeert en als laatste de inkepingen slijpt met een dunne slijpschijf. Voor de weggehaalde bielzen heeft Peco inlegdelen in het assortiment.

Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.

my 2 cents

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 14:32
door Willempie
Wim H schreef: 15 mar 2019 13:46 Hallo Erik,

Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):

Afbeelding

NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.

Groet, Wim
Sorry hoor dat ik het zeg, maar wat een geknoei.

Groetjes

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 15:06
door FidOo
Ik heb het exact zo gedaan als dat Wim H het heeft gedaan. Ik vind het maar weinig extra geknoei, die draden moeten er toch aan, het enige wat je extra doet is de 2 draden (rood en bruin) ook aan de 2 binneste railstaven solderen ipv de alleen de buitenste en je dremel door het hartstuk heen halen. (effectief maak je zo een unifrog wissel)
Als je niet de servoswitch van Rosoft gebruikt is dat naar mijn mening het meest bedrijfzeker.

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 15 mar 2019 21:26
door Wim H
Dat mag je best zeggen hoor Wim :) Maar wat is er precies voor geknoei aan?
Ok, ik geef onmiddelijk toe dat ik geen ster ben ik solderen. Maar dat hoeft ook niet. Dit zit aan de onderkant en daar zie je dus niets van.
De soldeerverbinding is goed (electrisch en mechanisch).
Groet, Wim

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Geplaatst: 16 mar 2019 15:07
door Wim H
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.
Hoi Martin,
Ik wil perse geen draden aan de zijkant van de spoorstaaf solderen, omdat ze dan zichtbaar zijn. Als je een ster bent in solderen, zal dat geen grote klodder soldeer geven, maar het is altijd te zien (met name op foto's). Aangezien ik zeker geen soldeerster ben (understatement), heb ik nog een extra reden om de draden aan de onderzijde te solderen. :mrgreen:
De kans op vervorming valt wel mee. Her en der is er bij mij wel een stukje van een dwarsligger gesmolten, maar aangezien dit aan de onderkant van het wissel is, valt dat later niet op. Na het ballasten is het sowieso volledig aan het zicht onttrokken.
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D.
Het was voor mij geen verzonnen probleem. Ik had zelf geen ervaring met Peco (of uberhaupt 2 rail, zie ook mijn eerdere antwoord in dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 10#p185083 ).
Ik heb dus her en der op internet rondgeneusd. De meningen zijn verdeeld. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen, dus heb ik mijn wissels doorgezaagd. Een nadeel is er niet, behalve dat het ietsje meer tijd kost. Omdat ik maar 4 wissels heb, boeit dat voor mij dus niet :lol:
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.
Maar hier ga je er dus van uit dat iedereen de wissels met een servo (en decoder) omzet. Ik zet ze (net als veel anderen) analoog om. Met een Conrad relais. Anderen doen het met de hand (mechanisch, dus met een trekstang vanaf de voorkant van de baan). Dan moet je er zeker van zijn dat het omschakelen van het puntstuk op het juiste moment gebeurt. Niet te vroeg, niet te laat. Om die reden wil ik dus - net als Joost - onafhankelijk zijn van timing.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat doorzagen perse nodig is! Ik heb er alleen zelf (weloverwogen) voor gekozen om het wel te doen.

Groet, Wim

Bij een uitbreiding van mijn modelbaan zal er een stationnetje komen waar ik 8 wissels nodig heb. Misschien dat ik die op een andere manier ga aansturen. Met de ASB bijvoorbeeld. En dan is doorzagen niet nodig.