Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Locbos
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2013 18:01
Locatie: Duiven

Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?

Bericht door Locbos »

Hallo allemaal,

Ik heb een klein n-baantje in opbouw, 70 x 200 cm. Fleischmann, met bedding. De baan is digitaal, met de Multimaus, en ook de wissels worden met de Maus bediend.
Het rail materiaal heb ik vrijwel helemaal tweedehands gekocht, inclusief de wissels met aandrijving. Bij de opbouw van de baan kom in nu echter een paar wissels tekort. En dus moet ik bijkopen.
Dat levert echter een vraag op.
Wel of niet met een geleidend hartstuk?
Wat zijn de voor-en nadelen van het één en het ander?
En waarom?
Ik heb overigens ook geen idee wat er nu op mijn baantje ligt. Met of zonder geleidend hartstuk. Kan ik dat ergens aan zien?
Kan iemand van jullie mij verder helpen?
Graag niet te complex, als het kan. Ik ben niet zo'n electro technicus ;)

Vriendelijke groet,
Rob


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?

Bericht door maarten »

Vooral korte, kleine locs rijden beter op wissels met een geleidend hartstuk, ze zullen minder snel stilvallen op zo'n wissel.
Als het hartstuk van plastic is, is hij sowieso niet geleidend. 8-)

Verder ben ik niet thuis in Fleischmann rails en wissels, dus dan kan ik beter niets zeggen dan dat ik je op een dwaalspoor breng. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?

Bericht door BenQ »

Rob,
Geleidend hartstuk is helemaal geleidend dus gemaakt van metaal, niet geleidend hartstuk heeft 2 stukjes metaal waar de flenzen overheen rijden en de rest is van zwart plastic.