Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door kootje007 »

Ik heb een prachtige Fleischmann 7030 loc en deze rijdt eigenlijk prima maar heeft gewoonweg geen tractie. Nu ik met een baan bezig ben die hoogteverschillen heeft (max 2,5%) begin ik er nu last van te krijgen. Het is altijd al wel zo geweest dat ook op een horizontaal stuk baan de loc flink doorslipt maar nu hij de hoogte in moet komt hij domweg gewoon niet gemakkelijk boven. Terwijl de kracht er wel is. Ik heb antislipbandjes geprobeerd maar die zijn er - bij mijn weten - gewoon niet voor deze loc. Dus heb ik gezocht naar passende alleen dan neemt de loc geen spanning meer op. Ik heb geprobeerd de loc zwaarder te maken maar dat is nog niet echt gelukt.

Komen deze problemen bekend voor?
Is er iets aan te doen?
Weet iemand wel passende antislipbandjes?
Hoe zwaarder maken? Ik zie weinig ruimte hiervoor...

Mijn tender loc heeft nergens last van, want die heeft op de aangedreven wielen asb's, zelfde als mijn diesellocs. Die knallen met een sliert van 1 meter aan wagons de berg op.

Hopelijk weet iemand wat, prachtige loc om niet te gebruiken.

Alvast dank,
Marco!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door Marksintpancras »

Beste Marco,

Ik heb nu een fl7030 ter reparatie. Deze heeft gewoon anti slipbanden.

Ja, er is aan nieuwe slipbande te komen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door kootje007 »

Om welke as zitten ze als ik vragen mag?

Ik ben nu aan het pielen met een stukje krimpkous eromheen, maar zet ik ze op de achterste wielen dan maakt het locje compleet geen contact meer. Bedenk me nu ik dit typ dat wellicht de stroomopnemers op de andere wielen wellicht niet lekker afgesteld staan...


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door BenQ »

Maak eens foto van de onderkant, normaal zit er een groef in het wiel waar de asb op zit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door robert »

@mark,

Vreemd dat er asb opzit. De onderdelentekening bij fl. geeft dit niet aan. Bij mij zit er geen asb op. Het probleem kan ik helaas niet oplossen.


rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door kootje007 »

Ik heb nu krimpkous om de voorste aangedreven wielen gedaan. Alleen al dat beweegbare spul loopt steeds aan dus ik ben er maar even mee gestopt nadat ik voor de zoveelste keer die kleine pennetjes op de grond moest zoeken. De lamp brandt wel maximaal dus hij maakt goed contact. Vd week verder.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door spoor65 »

Voor zover ik weet en kan nagaan beschikt de 7030 standaard niet over antislipbandjes, de loc is op 6 wielen aangedreven en die doen ook de stroomopname.

Wat misschien een mogelijkheid is, maar dat zal dan wel wat ten kosten gaan van de stroomopname, is een dun randje bullfrog snot aanbrengen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door Marksintpancras »

Rob, helemaal gelijk. Vergisde me met de br94, fl7064 deze heeft op de achterste as de asn.

Maar als de lok geen tractie heeft zal ik de wielen iets opruwen.
Maar graag even foto van de onderkant, dan kan we er wat beter over ordelennnof er iets foutief zit.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door kootje007 »

Met asb's van krimpkous gaat het ietsjes beter. Ik zag ook dat op 1 punt op de heuvel van 2,5% het toch wel iets meer is dan 2,5%. Daar ga ik morgen kijken of ik dat iets kan aanpassen.

Hier de foto's (met krimpkous om de voorste wielen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie wellicht kunnen zien heb ik de stangen even losgehaald.

Ik heb nog een andere 7030 liggen voor onderdelen, ik kan eens kijken of dat onderstel meer tractie heeft. Er zit in ieder geval geen groef in de wielen omdat deze loc normaal geen asb heeft.

Alvast dank voor het meedenken!

Marco


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door FritsdJ »

Zoek eens op dit forum naar Bullfrogsnot, hiermee kan je zelf antislipbandjes maken. Is geen grap hoor.
Alleen een potje is best wel duur.

Ideaal voor lokjes zonder ASB. Zie ook bullfrogsnot.com of op you tube

groet Fris


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door kootje007 »

Bullfrogsnot..wow. en ook vrij prijzig :) ..

Ik heb mijn baan ietwat aangepast. Ik zal binnenkort een topic openen over mijn baan. 1 deel was toch echt wel erg stijl, dit heb ik aangepast zodat het allemaal onder de 2,5% blijft.
Ook heb ik gisteren alle motoren van de locs in de wasbenzine schoongemaakt en dit is toch wel fantastisch. Ze lopen allemaal een stuk stiller en veel veel beter op lagere snelheid.

De krimpkous antislipbandjes van de 7030 blijven niet zitten helaas. Ik wilde niet te lang iets wat heet is bij de loc houden, maar wellicht moet ik het nogmaals proberen en zorgen dat de krimpkous wel krimpt zodat het niet loskomt.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Fleischmann 7030 heeft geen tractie

Bericht door nspoorkees »

Als er geen 'sleuf' in de wielen zit voor het originele antislipbandje, en je gaat een stuk krimpkous er op zetten, dan zullen die wielen een grotere diameter krijgen en andere wielen geen contact meer maken met de rails, en heb je misschien nog wel minder trekkracht... de bullfrogsnot breng je (meestal) ook aan op wielen waar geen sleuf inzit, maar dat spul vormt een zeer dunne film en zal er niet snel voor zorgen dat andere wielen door het ontstane hoogteverschil de rails niet meer raken.


Plaats reactie