oude motortjes?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

oude motortjes?

Bericht door MadSeven »

Gents,

Ik heb inmiddels een doosje met dit soort (half dode) motortjes.
Afbeelding


Ome Conrad heeft wel iets "wat klinkt als", maar maatvoering, voltage en tweede as lijken me ...moeizaam....Dit moet toch ergens voor een appel en een ei te krijgen zijn? Enig idee?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: oude motortjes?

Bericht door martindomburg »

Dat zijn Fleischmann motoren, veelal gewoon nieuw te kopen op Fleischmann.de of als je goed zoekt vaak nog voor een zacht prijsje op de beurzen. Vervangende motoren worden geleverd door o.a. SB Modelbau.

Overigens is 9 van de 10x zo'n motor wel weer tot leven te wekken met wat liefde, wasbenzine en een stukje schuurpapier en glaspotlood.
Nieuwe koolborstels erin en wat olie op de lagers en meestal lopen ze dan wel weer :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: oude motortjes?

Bericht door MadSeven »

@Martin, sb vraagt zo rond de 80 euro? Dat vind ik 'redelijk' overdreven..Het zijn tenslotte redelijk simpele dingetjes...
Ik heb er hier twee liggen waarvan het koolborstels houdertje verrot is, maar toch; voor welk deel is het schuurpapier?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: oude motortjes?

Bericht door Sandopie »

De SB motoren zijn volgens mij klokanker motoren (Maxon en Faulhaber). Die zijn kwalitatief stukken beter dan de standaard Fleischmann motoren.

Edit: aanvulling Faulhaber


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: oude motortjes?

Bericht door martindomburg »

Ik trek de motor eerst helemaal uit elkaar en borstel alles schoon met eco-wasbenzine en een ruw kwastje. let wel op voor de draden van de spoel naar de collector. Vervolgens blaas ik alles schoon en borstel ik de collector uit met een glasvezelpotlood. Daarna zet ik het geheel weer in elkaar en voorzie ik deze van nieuwe borstels en een druppel olie op de lagers.

Even laten draaien op volle snelheid zodat alle overgebleven vloeistoffen wegvliegen en verdampen en dan houdt ik een schuurpapier 600 tegen de collector. Deze wordt dan weer helemaal glad gepolijst en je merkt dan ook dat de motor mooier loopt en minder vonkvorming heeft.

Even in beide richtingen doen en dan is je motor weer zo goed als nieuw.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: oude motortjes?

Bericht door MadSeven »

Ok, maar er zijn toch vast wel ergens kopietjes te krijgen...dat ding bij Conrad kost een tientje, maar kan ze nergens anders vinden...



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: oude motortjes?

Bericht door MadSeven »

martindomburg schreef:Ik trek de motor eerst helemaal uit elkaar en borstel alles schoon met eco-wasbenzine en een ruw kwastje. let wel op voor de draden van de spoel naar de collector. Vervolgens blaas ik alles schoon en borstel ik de collector uit met een glasvezelpotlood. Daarna zet ik het geheel weer in elkaar en voorzie ik deze van nieuwe borstels en een druppel olie op de lagers.

Even laten draaien op volle snelheid zodat alle overgebleven vloeistoffen wegvliegen en verdampen en dan houdt ik een schuurpapier 600 tegen de collector. Deze wordt dan weer helemaal glad gepolijst en je merkt dan ook dat de motor mooier loopt en minder vonkvorming heeft.

Even in beide richtingen doen en dan is je motor weer zo goed als nieuw.

groetjes
Ik ga het zeker proberen, maar gezien de ervaringen tot nu toe, zoek ik toch een alternatief ...twee zijn sowieso niet meer onder ons :)


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: oude motortjes?

Bericht door martindomburg »

MadSeven schreef:Ok, maar er zijn toch vast wel ergens kopietjes te krijgen...dat ding bij Conrad kost een tientje, maar kan ze nergens anders vinden...
heb je een conrad nummer voor me?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: oude motortjes?

Bericht door MadSeven »



Plaats reactie