Kato powerpack, aansluitrail, linksom en rechtsom...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door PaulVR46 »

Heren, dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga de boel loskoppelen, alles nog eens controleren maar ik heb voor de zekerheid inmiddels een 24-827 besteld bij Hans, kan ik drie aansluitrails op aansluiten.
Af fabriek vast beter aan elkaar geknoopt dan met mijn bescheiden technisch inzicht...
Ik ben het echter wel met jullie eens, aansluitrail en unijoiners zou je beiden moeten kunnen gebruiken, het zal ongetwijfeld aan mij liggen... :roll:


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door WilcoV »

Of aan je aansluitingen ergens in combinatie met je Powerpack. Je geeft aan dat het gebeurd bij het opschroeven van de rijstroom. Lijkt me sterk dat het een aansluitingen probleem is. Ik ken de opbouw van de powerpack niet goed, ben technisch echt geen ster, maar kan me voorstellen dat er een soort beveiliging in zit tegen overbelasting. Als er kortsluiting in zou zitten, dan zou hij gelijk uit moeten schakelen. Door opdraaien powerpack voer je immers meer stroom toe (toch?) terwijl je spanning gelijk is. Dan klapt hij er uit, dus ergens door komt je stroom boven een maximale toegestane hoeveelheid.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door WilcoV »

Heb even gezocht, de Kato Powerpack levert een uitgangsspanning van 12 Volt en maximum 1,5A. Hij heeft zowel een beveiliging tegen kortsluiting en te hoog stroomverbruik. Dus als je stroomverbruik boven de 1,5A komt slaat hij er sowieso uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Wilco,
Dank je wel voor je reactie.
Voor mij een reden te meer om eerst maar eens met Kato “ af fabriek” aan de gang te gaan.
Kennelijk had ik toch ergens gezorgd voor hoger stroomverbruik.
Ik heb nu de aansluitrail weer teruggeplaatst en de unijoiners verwijderd van de ringleiding, deze ook verwijderd trouwens. Alles lijkt nu weer te kloppen
Ik wil nu eerst die 24-827 uit proberen.



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Kato powerpack, aansluitrail, linksom en rechtsom...

Bericht door PaulVR46 »

Aansluitrail en de 24-827 vandaag ontvangen.
De boel even aangesloten en...grrrr... bij opvoeren rijstroom schakelt de powerpack zich zelf uit...grrrr...
:evil:
Na even diep ademgehaald te hebben in een helder moment de aansluitrail een halve slag gedraaid en opnieuw aangesloten op de powerpack.
Rijstroom opgevoerd en jawel, nu werkt het wel.

Wisselstroom en gelijkstroom...de verschillen blijven me voor uitdagingen stellen.
Dit had ik dus eerder kunnen bedenken, want dit gaat ongetwijfeld ook op voor de unijoiners...

En de loc rijdt nu ook bijna overal met gelijke snelheid omdat er geen spanningverlies meer is, en daar was het om te doen.
Komende dagen de draden maar eens netjes weg gaan werken.


Plaats reactie