Kato powerpack, aansluitrail, linksom en rechtsom...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Kato powerpack, aansluitrail, linksom en rechtsom...

Bericht door PaulVR46 »

:D Hallo,
Sinds kort begonnen met de hobby in schaal N.
Bevalt prima, mooie Kato startset aangeschaft en lekker gaan experimenteren en uitbreiden.
Inmiddels zover dat er een baan ligt, in ruwbouw maar met 2 niveaus.
Ik wilde vandaag een testrondje maken maar de Kato powerpack weigert dienst.
Als ik de boel aansluit gaat het groene lampje keurig branden, loc netjes op de rails maar als ik de stand op forward of reverse zet en de hendel naar rechts draai gebeurt er niets, behalve dat de groene lamp uit gaat en de boel stroomloos staat...grrrr...
Stekker er in en er uit, nog een keer proberen maar helaas, zelfde resultaat.
Een week geleden deed alles het nog naar behoren.
Kennelijk onstaat er ergens kortsluiting maar ik kan het niet vinden.
Heeft iemand tips of suggesties want ik kom er niet meer uit.
Alvast bedankt, vriendelijke groeten,
Paul.
Laatst gewijzigd door PaulVR46 op 29 dec 2017 17:27, 6 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack vertoont kuren...?

Bericht door PaulVR46 »

Duh.... :roll:
Zoals al omschreven in mijn voorstel topic,
De verschillen tussen gelijkstroom en wisselstroom zorgen voor af en toe voor verrassingen bij me...
Had ik per ongeluk toch een keerlus gemaakt in het baanplan, en dan krijg je dus bovenstaand effect...
Nooit te blond om te leren... :D


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Kato powerpack vertoont kuren...? Niet meer, lag aan geb

Bericht door spoor65 »

Paul,
En toch hoeft een keerlus geen probleem te zijn, zolang je er dan maar een keerlus module tussen zet, die de kortsluiting keurig opvangt en automatisch oplost.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack vertoont kuren...? Niet meer, lag aan geb

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Freddy,
Dank je wel voor je reactie.
Ik had al wat speurwerk gedaan en inderdaad één en ander gelezen over een keerlusmodule. Wie weet, in de toekomst.
Heb nu voorlopig een baan zonder keerlus neergelegd, zal wat foto’s gaan posten.
Volgende probleem dan wel uitdaging dient zich al weer aan; ik heb lekker veel rijlengte maar kennelijk is de Kato powerpack niet sterk genoeg, hoe verder weg van de aansluitrail hoe langzamer de loc gaat rijden...
Bij mijn eerste Märklin trafo had ik dat probleem ook, toen heb ik de originele trafo vervangen door eentje van 32 VA en was het probleem verholpen.
Kan dat met Kato ook? Of kan ik op de één of andere manier een booster aansluiten of zoiets.

Houtbewerking gaat me inmiddels leuk af sinds ik deze hobby heb, electronica en dergelijke is af en toe nog onontgonnen gebied ...



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kato powerpack vertoont kuren...? Niet meer, lag aan geb

Bericht door FidOo »

Nou daar ligt het eigenlijk niet aan, want het vermogen van je powerpack bepaald alleen maar hoeveel treinen er tegelijk op het spoor kunnen rijden.

Het probleem zit in het feit dat je stroom door de railsjes een roteind door al die verbindingen heen moet, en dat levert weerstand op. Dit betekend gewoon heel simpel dat op het verste punt van je baan er de meeste weerstand is en dus de spanning!!! (niet vermogen!) en daarmee dus je snelheid naar beneden gaat.

Wat moet je nu doen: op het verste punt ook draadjes aansluiten aan je rails en die direct verbinden met je Powerpack. Bij een echt grote baan moet dat misschien zelfs op meerdere punten. We spreken dan van een zogenaamde ringleiding. (en in tegenstelling tot de naam hoeft dit dus geen ring te zijn!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack vertoont kuren...? Niet meer, lag aan geb

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Joost,
Dank je wel voor je reactie en je tips.
Ik ben me inmiddels aan het oriënteren op de mogelijkheden.
Ik heb gelijk een vraag,
Als ik de Kato voor de aansturing van de wissel hou en een multimaus of soortgelijk apparaat aanschaf, is dan het probleem van de dalende spanning opgelost?
De bedoeling is om straks digitaal te gaan rijden namelijk.
Groet,
Paul.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door FidOo »

Nee dat maakt niets uit. Digitaal of analoge spanning, wel of geen wissels, als de afstand te groot wordt zakt de spanning in en rijdt je trein langzamer.

Ik zag net foto's van je baan in je mancave... als daar maar 1 aansluitpunt voor je draden zit dan is het niet vreemd in mijn ogen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door Mack »

Paul

ik heb ook Kato dat inderdaad kortsluiting lampje uit gaat

heb zelf gehad zat er kortsluiting in een loc

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door PaulVR46 »

@Mack; zoals Joost al omschreef zit het probleem in spanningsverlies door de lange sporen

@Joost; ik heb nog een aansluitrail van Kato en ik heb aansluitkabels met railverbinders.
Welke kan ik nu het beste gebruiken en hoe sluit ik ze aan de op Kato Powerpack. Deze heeft namelijk maar één uitgang voor een stekker van de aansluitrail.
Ik neem aan dat ik niet de draden bij elkaar in één en het zelfde stekkertje kan frommelen.
En als ik besluit dat ik een ringleiding aanleg, soldeer ik dan de draden van uit de Kato Powerpack aan de ringleiding en dan vervolgens de draden van de 2 aansluitrails aan de ringeleiding?
Zoals ik al eerder zei, houtbouw gaat me inmiddels heel aardig af, elektronica e.d. vooralsnog iets minder... :(


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door Mack »

ringleiding id , of een stekker die verloop naar een verdeel punt voor blokken.
ben zelf ook nog steeds aan het uitvogelen wat beste is,ook lange rails

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

ato powerpack en andere vragen...over wissels bijvoorbeeld

Bericht door PaulVR46 »

Ik ga beginnen met het aanleggen van een ringleiding. Na flink surfen over het web denk ik dat ik er wel uitkom.
Eén vraag komt echter nog bij me op; kan ik de Kato wisels rechtstreeks op de ringleiding aansluiten en ze dan alsnog bedienen met de blauwe wisselschakelaars die aan de powerpack gekoppeld zitten?
De powerpack gaat de ringleiding voeden, als ik dat zo kan omschrijven, en er komen drie of meer aansluitingen vanaf de rails naar de ringleiding om spanningverlies tegen te gaan.
Volgens mij moeten de wissels en later seinen hierop ook aangesloten kunnen worden of levert dat dan weer spanningverlies op door meer “gebruikers” en is een aparte, tweede voeding en ringleiding dan beter?

Ik probeer dat allemaal te beredeneren voor mezelf als “ newbee” elektrotechnicus... :D
Ik ben benieuwd, zit ik op het juiste spoor?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door martindomburg »

Paul,

Voor je aan je ringleiding begint, hier een stukje leesvoer wat wellicht kan helpen:
Klikkerdeklikkerdeklik

Succes :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door FidOo »

Paul, een ringleiding is niets anders als dezelfde spanning die op je rails staat. Daar sluit je normaal gesproken ook niet je seinen of wissels op aan.

Je kunt wel een ringleiding maken met 4 draden, 2 daarvan zijn dan de plus en min van de rails, de andere 2 zijn dat bijvoorbeeld 12Vdc plus en min voor wissels en seinen.

Maar die spanning is NOOIT! dezelfde spanning als op je rails.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen

Bericht door PaulVR46 »

Martin en Joost,
Dank je wel, dat zijn tips en adviezen waar ik weer even mee verder kan.
Ik zal mijn behaalde, hopelijk positieve ;) resultaten delen in dit topic.
Groet,
Paul.



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Kato powerpack en andere vragen, aanleg ringleiding

Bericht door PaulVR46 »

Vandaag een start gemaakt met een ringleiding;
na “ trial and error” er achtergekomen dat ik de Kato aansluitrail niet moet gebruiken maar de Kato unijoiners of te wel railverbinders (24-818).
Ik had er gelukkig eentje liggen en kon het uitproberen en ja, hoera, het werkt!
Zal er een paar extra moeten bestellen want met één aansluiting, weliswaar op de ringleiding, blijft uiteraard het spanningverlies optreden.
Tevens gemerkt dat Kato wissels met geleidend hartstuk voor slechte railverbinding zorgen en bijdragen aan spanningverlies. Des te meer reden om zo snel mogelijk meer aansluitpunten aan te leggen.
Ik ben blij dat ik, met hulp van tips en adviezen op het forum, het zelf heb kunnen ervaren, daar leer je toch het meeste van.



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijouners?

Bericht door PaulVR46 »

Ik had zoals eerder gemeld nog een 24-818 unijouners/railverbinders en deze is aangesloten op de ringleiding en werkt naar behoren.
Na veel leeswerk leek mijn eerdere opmerking over het niet kunnen gebruiken van de Kato aansluitrail toch niet te kloppen.
Ik las namelijk dat deze toch te gebruiken zou moeten zijn en aan te sluiten op de ringleiding.
Zogauw ik dat echter doe schakelt de powerpack zichzelf uit als ik de rijstroom opvoer.
Klopt dit of doe ik iets niet goed en zie ik iets over het hoofd?
Hans heeft geen 24-818 momenteel op voorraad. Heeft iemand nog tips hoe je deze zelf kunt maken of alternatieve oplossingen om meer aansluitpunten te maken?
Ik hoor het graag,
Vriendelijke groet,
Paul.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door thevandijks »

Kan je niet gewoon de draden aan de Kato rails solderen? Zo doen we dat ook met rails van andere merken.

Groet Hans



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door Sandopie »

Paul,

Geen bedradingsfout. Een aansluitrail zal het, bij mijn weten, worst zijn waar de stroom vandaan komt.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door WilcoV »

Ik gebruik beiden gewoon door elkaar en heb nergens ook maar enkel probleem mee. Er is nl in principe geen enkel verschil tussen beiden. Bij de ene zit de draad aan de railverbinder en bij de andere direct aan de rails en in beide gevallen dus aan de rails, hetzij via de railverbinder, hetzij via de aansluiting. Beide werken uitstekend met mijn KATO powerpack op mijn inrijbaan en met mijn Z21 op de digitale baan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoun

Bericht door MadSeven »

PaulVR46 schreef:Ik had zoals eerder gemeld nog een 24-818 unijouners/railverbinders en deze is aangesloten op de ringleiding en werkt naar behoren.
Na veel leeswerk leek mijn eerdere opmerking over het niet kunnen gebruiken van de Kato aansluitrail toch niet te kloppen.
Ik las namelijk dat deze toch te gebruiken zou moeten zijn en aan te sluiten op de ringleiding.
Zogauw ik dat echter doe schakelt de powerpack zichzelf uit als ik de rijstroom opvoer.

Paul.
Zou geen enkel verschil moeten maken volgens mij; weet je zeker dat je niet ergens een stukje blanke draad hebt die een rail raakt ofzo?



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door PaulVR46 »

Heren, dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga de boel loskoppelen, alles nog eens controleren maar ik heb voor de zekerheid inmiddels een 24-827 besteld bij Hans, kan ik drie aansluitrails op aansluiten.
Af fabriek vast beter aan elkaar geknoopt dan met mijn bescheiden technisch inzicht...
Ik ben het echter wel met jullie eens, aansluitrail en unijoiners zou je beiden moeten kunnen gebruiken, het zal ongetwijfeld aan mij liggen... :roll:


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door WilcoV »

Of aan je aansluitingen ergens in combinatie met je Powerpack. Je geeft aan dat het gebeurd bij het opschroeven van de rijstroom. Lijkt me sterk dat het een aansluitingen probleem is. Ik ken de opbouw van de powerpack niet goed, ben technisch echt geen ster, maar kan me voorstellen dat er een soort beveiliging in zit tegen overbelasting. Als er kortsluiting in zou zitten, dan zou hij gelijk uit moeten schakelen. Door opdraaien powerpack voer je immers meer stroom toe (toch?) terwijl je spanning gelijk is. Dan klapt hij er uit, dus ergens door komt je stroom boven een maximale toegestane hoeveelheid.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door WilcoV »

Heb even gezocht, de Kato Powerpack levert een uitgangsspanning van 12 Volt en maximum 1,5A. Hij heeft zowel een beveiliging tegen kortsluiting en te hoog stroomverbruik. Dus als je stroomverbruik boven de 1,5A komt slaat hij er sowieso uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Kato powerpack en andere vragen, aansluitrail of unijoin

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Wilco,
Dank je wel voor je reactie.
Voor mij een reden te meer om eerst maar eens met Kato “ af fabriek” aan de gang te gaan.
Kennelijk had ik toch ergens gezorgd voor hoger stroomverbruik.
Ik heb nu de aansluitrail weer teruggeplaatst en de unijoiners verwijderd van de ringleiding, deze ook verwijderd trouwens. Alles lijkt nu weer te kloppen
Ik wil nu eerst die 24-827 uit proberen.



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Kato powerpack, aansluitrail, linksom en rechtsom...

Bericht door PaulVR46 »

Aansluitrail en de 24-827 vandaag ontvangen.
De boel even aangesloten en...grrrr... bij opvoeren rijstroom schakelt de powerpack zich zelf uit...grrrr...
:evil:
Na even diep ademgehaald te hebben in een helder moment de aansluitrail een halve slag gedraaid en opnieuw aangesloten op de powerpack.
Rijstroom opgevoerd en jawel, nu werkt het wel.

Wisselstroom en gelijkstroom...de verschillen blijven me voor uitdagingen stellen.
Dit had ik dus eerder kunnen bedenken, want dit gaat ongetwijfeld ook op voor de unijoiners...

En de loc rijdt nu ook bijna overal met gelijke snelheid omdat er geen spanningverlies meer is, en daar was het om te doen.
Komende dagen de draden maar eens netjes weg gaan werken.


Plaats reactie