Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
RobZH
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2017 18:30

Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Bericht door RobZH »

Inleiding

Al mijn spullen zijn van picolo fleishmann analoog

Nu wil ik graag over gaan op digitaal en vroeg ik me af wat ik het beste kan aanschaffen, zodat mijn zoon onafhankelijk 3 loks kan besturen.

Welke spanning moet ik op de baan zetten?
Voor de ombouw van de picolo 7175 BR50 las ik dat ik de decoder Uhlenbrock 73400 moet gebruiken.
(Maar beter is de Kuehn 025?) Is deze dan zoveel groter en beter?) pas dat dan ook? nog geen ervaringen gelezen wat betreft de (7175)

Is het dan handig dat voor de andere twee loks dezelde decoder gebruik?
Welke spanning moet ik op de baan zetten en kan ik daar voor mij oude analoge trafo voor gebruiken?

Is het handig om de multimouse van fleishmann aan te schaffen?

Met de multimouse en de decoders, heb ik dan alle spullen in huis om digitaal te gaan rijden?
Wat mis ik?
De twee analoge trafo kan ik her gebruiken afhankelijk van de spanning.









Moet ik een multimouse aanschaffen van fleishmann? en kan dan mijn toekomstige omgebouwde lok hiermee besturen?


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Bericht door Modelbouwerke »

Je analoge trafo kan je enkel nog gebruiken voor het aansturen van scenery zoals verlichting, motortjes en dergelijke.
Maar zeker niet voor de aansturing van je baan.
Een multimaus is zeker bruikbaar, maar kijk even rond naar andere digitale centrales.
Met een multimaus kan je wel programmeren, maar kan je niets uitlezen van je decoders.
Als je door de bomen het bos niet meer ziet kijk dan even op de site van Domburg Trainsupport of zo.
En wat de decoders betreft, je hoeft niet perse in elke lok dezelfde decoder te plaatsen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Bericht door Supercitroen »

Beste Rob,

Even terug naar de basis: Om digitaal te rijden heb je in ieder geval een digitale centrale en een digitale trein nodig.
De digitale centrale vervangt de analoge transformator. Deze centrale zorgt er ook voor dat er spanning op de baan komt en dat jij de locomotieven onafhankelijk van elkaar kan aansturen.
Digitale treinen moeten een decoder hebben om te kunnen reageren op de digitale centrale.
Wat verder moet: De centrale en de decoder moeten met elkaar kunnen praten. Zij moeten dezelfde digitale taal kunnen praten: De meestgebruikte taal is DCC.

Welke decoder er in de locs moeten en welke centrale je nodig hebt is wat dat betreft niet zo vast. Een MultiMAUS of z21start van Roco en Fleischmann zijn prima apparaatjes om mee te beginnen.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een ESU LokPilot V4 in een Br 50 van Fleischmann gebouwd. Dat gaat, net als met vele andere decoders, ook prima.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Bericht door Ronald2016 »

Tevens als je nog nooit een decoder hebt ingebouwd is het raadzaam om een workshop dag in te plannen om onder begeleiding deze in te bouwen. Aangezien er waarschijnlijk gesoldeerd moet worden. En dat zijn 6 draadjes op verschillende plekken.
En als er geen ruimte is in de lok of tender zal er ook gefreesd moeten worden om de decoder te kunnen plaatsen.

Ik heb veel aan de workshop gehad.

Ook de workshop Beginnen met digitaal rijden is dan aan te raden.

Laat je in ieder geval niet gek maken door het vele aanbod wat er is.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Beginners vragen bij aanschaf voor picolo treinbaan

Bericht door Nijboer »

Hallo,

Ik zou het eenvoudig en goedkoop houden.
Probeer voor ca 100 euro een z21 Start te vinden.
(ik heb er laatst 1 uit een set verkocht voor dat geld, gloednieuw).
Daar zit dan ook een multimaus bij. Met deze combi kun
je ook decoders uitlezen! Deze set is ook uit te breiden.

Het kan nog goedkoper, dan moet je op zoek naar de
Fleischmann lok-boss. Die zijn niet erg gewild omdat ze zeer
beperkt zijn. Dat is dan ook gelijk de reden om hier niet
voor te kiezen.

Suc6!
Groet,
Collin


Plaats reactie