Aandrijfstangen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Aandrijfstangen?

Bericht door MadSeven »

Gents,

Als van een stoomloc de aandrijfstangen (en dus wieltjes) regelmatig stilstaan en de loc als magisch over de baan zweeft; wat is dan de aanpak? Ik heb er een druppel olie aan gewaagd, maar het baat niet..

Tnx!


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door Michiel »

Het is een spel van wrijving en tegenwrijving. Je zal eens moeten uitzoeken wat de rede is dat de drijfwielen niet vlot draaien. Draaien de assen vrij stroef in de lagers? Slepen de contactstrips nogal sterk tegen de wielen? Is er een probleem met het stangenstelsel? Er is niet één alles-oplossend antwoord. Het vergt wat onderzoek. Het beste is om de loc op de de rug te leggen, en met de vingers wiel per wiel zachtjes en traag te bewegen, en voelen wanneer je de meest weerstand (wrijving) ondervindt. Een evidente oorzaak is vb stof of haartjes om de assen of in het stangenstelsel -> met pincet verwijderen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door MadSeven »

Hi Michiel,

dank voor je hulp! Ik heb het gevoel dat er gewoon "geen" druk op die wieltjes komt. Dat kan natuurlijk niet echt, maar toch, met een vingerlichte druk verhoging, draaien ze wel netjes mee...Hoe dan ook, ik zal hem eens op z'n rug kiepen en uhm..met mijn vinger...uhm...bevoelen.....



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door MadSeven »

Euvel gevonden, 1 van de stangen loopt op miraculeuze wijze vast. Bijna niet te zien waar/hoe, maar daar kom ik nog wel achter....geen beste dag op mijn baantje...


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik neem even aan dat het gaat om een locomotief waarbij de tender de aandrijving bevat en de wielen van de locomotief vrij draaien en gewoon meedraaien. Het komt voor dat de linker zijde van de wielen niet goed uitgelijnd staat ten opzichte van de rechter zijde. Dat kun je aan de weet komen door het model beet te nemen en voorzichtig tussen duim en wijsvinger met de duim de wielen draaien. Het gaat maar om een volledige slag. Op een moment voel je dat het stokt of dat het stroever gaat. Stop dan en bekijk hoe de aandrijfwielen tegenover elkaar staan en hoe het stangenstelsel staat. De stangen moeten namelijk links en rechts precies 180graden tegenover elkaar staan en daar mankeert nog wel eens wat aan. Als dat zo is een van de wielen voorzichtig op de as verdraaien. Vaak zijn het meerdere wielen die dan een stukje verdraait moeten worden. Je kunt dan de het ene stangenstelsel op de laagste stand zetten en de andere op de hoogste. De stang die de wielen koppelt moet dan horizontaal staan. Het is een geduldig werkje en je kunt het niet te vaak doen vanwege dat de wielen op de assen zijn geperst en daar moet geen ruimte in komen. Ik heb op deze manier een probleem met een Flm loc kunnen verhelpen.



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door MadSeven »

Zaunkönigs Bahn schreef:Ik neem even aan dat het gaat om een locomotief waarbij de tender de aandrijving bevat en de wielen van de locomotief vrij draaien en gewoon meedraaien. Het komt voor dat de linker zijde van de wielen niet goed uitgelijnd staat ten opzichte van de rechter zijde. Dat kun je aan de weet komen door het model beet te nemen en voorzichtig tussen duim en wijsvinger met de duim de wielen draaien. Het gaat maar om een volledige slag. Op een moment voel je dat het stokt of dat het stroever gaat. Stop dan en bekijk hoe de aandrijfwielen tegenover elkaar staan en hoe het stangenstelsel staat. De stangen moeten namelijk links en rechts precies 180graden tegenover elkaar staan en daar mankeert nog wel eens wat aan. Als dat zo is een van de wielen voorzichtig op de as verdraaien. Vaak zijn het meerdere wielen die dan een stukje verdraait moeten worden. Je kunt dan de het ene stangenstelsel op de laagste stand zetten en de andere op de hoogste. De stang die de wielen koppelt moet dan horizontaal staan. Het is een geduldig werkje en je kunt het niet te vaak doen vanwege dat de wielen op de assen zijn geperst en daar moet geen ruimte in komen. Ik heb op deze manier een probleem met een Flm loc kunnen verhelpen.
Ik ben aan dat uitlijnen wel eens bezig geweest...man man.....iets met een paling en een emmer...Gelukkig is dat nu denk ik niet het geval.
Het aandrijfstangetje (1) aan de rechterzijde loopt 1 in de zoveel 100 slagen "uit de maat". Hij hoort omhoog langs het rode...deeltje (2) te lopen. In plaats daarvan komt hij eronder (dus in de afbeelding iets naar rechts) terecht de loopt daar dan vast omdat hij niet omhoog kan...

Ploatje erbij.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door FidOo »

Even kleine aanvulling. Soms zijn de wielen 90 graden ipv 180 graden ten opzichte van elkaar gedraaid. Dit is volgens mij juist bij 3 cilinder stoomlocomotieven het geval. Bij 2 cilinder loks zou het wel eens 180 graden kunnen Zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door Michiel »

Je drijfwerk zit verkeerd!

Wanneer je de foto bekijkt, dan moet het scharnier dat net onder de pijl van "2" zit, naar beneden hangen. Wanneer je de loc op z'n rug dicht doet, dan hangt dit verkeerd, en blockeert in deze positie wanneer je alles dicht doet. Een zeer veel voorkomt probleem. De kast van de loc even losser zetten. Het schanier naar beneden halen, en de kast terug vast zetten. Klaar. ;) (doe dit langs de beide kanten indien nodig)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aandrijfstangen?

Bericht door MadSeven »

Michiel schreef:Je drijfwerk zit verkeerd!

Wanneer je de foto bekijkt, dan moet het scharnier dat net onder de pijl van "2" zit, naar beneden hangen. Wanneer je de loc op z'n rug dicht doet, dan hangt dit verkeerd, en blockeert in deze positie wanneer je alles dicht doet. Een zeer veel voorkomt probleem. De kast van de loc even losser zetten. Het schanier naar beneden halen, en de kast terug vast zetten. Klaar. ;) (doe dit langs de beide kanten indien nodig)
Brilliant.....50 punten voor Michiel en gratis koffie als ie in de buurt is!


Plaats reactie