Peco electrofrogs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Peco electrofrogs

Bericht door Robboxxx »

Hoi

Ik heb enkele weken geleden een paar code 55 electrofrogs gekocht. Nu weet ik dat je het puntstuk moet isoleren en dan d.m.v. Een schakelaar of iets dergelijks weer "levend" moet maken. Dat is duidelijk. Op het net staan genoeg voorbeelden hoe dat moet. Nu ik er aan wil beginnen blijken de internet afbeeldingen van de electrofrogs anders te zijn dan de exemplaren van mij. Heeft Peco recent iets veranderd in de configuratie?

Zo ja; waar kan ik de nu juiste manier van bewerken vinden?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Maurits71 »

antwoord 1 nee die zijn al een poosje hetzelfde.

niet spannender maken als het is , hart stuk isoleren met 2 plastic isolatie lasjes, draadje solderen aan je hartstuk en die verbinden met bijvoorbeeld een servo switch of iets dergelijks. niet meer en niet minder, dus niets zagen of ingewikkelde soldeer verbindingen.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Robboxxx »

Ja, maar... Ik heb zojuist een testopstelling gemaakt en mijn loc rijd probleemloos door de nieuwe wissel. Het hartstuk krijgt al stroom dus als ik twee isolatielasjes aanbreng zijn de achterliggende sporen geïsoleerd maar krijgt mijn hartstuk nog steeds stroom (van de puntstukken, denk ik). Dus moet er nog ergens geïsoleerd worden. Anders kan het hartstuk niet geschakeld worden...... Toch?

Er lopen twee draden van het puntstuk naar het hartstuk. Ben ik er als ik die door knip?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Bjor »

Rob,

Als je aan de drie uiteinden van het wissel een rail aansluit en het begin van het wissel de voeding aanbrengt, werkt het inderdaad zonder dat je het puntstuk isoleert.
Maar in een baan worden de rails "achter" het wissel ook weer ergens gevoed. En omdat wisseltongen, tussenrails en puntstuk met elkaar zijn verbonden, veranderen beide railstaven van het puntstuk bij het omleggen van het wissel van polariteit.
Als je het puntstuk met twee isolatielasjes isoleert en het draadje onder het hartstuk verbindt met de wisselschakelaar, zal het puntstuk plus tussenrails en wisseltongen dezelfde polariteit krijgen, gelijk aan die van de de railstaaf "achter" het puntstuk.
Ik moest het ook even voor mezelf tekenen om het te snappen:
Afbeelding

Bij omleggen van het wissel polen alle genoemde railstukken om:
Afbeelding

Ik had eerst dezelfde vraag als jij . Ik heb de wissels eens doorgemeten en proefgereden. Zoals overal wordt aanbevolen, moeten puntstuk, tussenrails en wisseltongen apart worden gevoed. Zoals jij het nu hebt getest vindt die voeding plaats via de wisseltong die tegen één van beide railstaven aanligt. Dat ging bij mij bij het ene wissel wel en het andere niet goed. Op den duur ontstaan door vuil en oxidatie contactproblemen. Daarom moeten de genoemde railstukken apart worden gevoed. Met die ene draad van de ompoolschakelaar naar de doorverbinding onder het wissel, wordt dat geregeld.

Je hebt gelijk dat de electrofrogs blijkbaar iets zijn gewijzigd. Ik denk dat jij dezelfde (nieuwe) versie hebt als ik:
Afbeelding
In ieder geval heb ik ze recent nieuw gekocht en ik heb op een ander forum ook als eens gelezen dat het doorslijpen van de tussenrails en het doorverbinden daarvan met de buitenste railstaven en/of het apart voeden van de wisseltongen zoals elders wel is beschreven, niet meer nodig is en dat, zoals Maurits ook schrijft, alleen een draadje aan de doorverbinding naar de ompoolschakelaar en de isolatie van het puntstuk bij deze versie voldoende is. Wel zo makkelijk.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Robboxxx »

Bedankt. Het is nu iets duidelijker. Ik heb overigens een andere versie recentelijk gekocht. Ze komen nu ook niet meer in een kartonnen doosje maar in een plastic ophang tasje. Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe de metalen verbindingen lopen want ze blijven hetzelfde doel dienen.
Bijlagen
L1030532.jpg
L1030532.jpg (70.41 KiB) 7202 keer bekeken


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Bjor »

Bob,

Klopt. Ik doelde meer op de wijziging t.o.v. dit model:
http://railwaybobsmodulebuildingtips.bl ... tions.html

Het doorknippen van de draadbruggetjes tussen puntstuk en tussenrail en het solderen van twee draadbruggetjes van tussenrail naar buitenrail aan beide zijden bij de vroegere modellen was toch wel een beetje werk. Ik heb me al afgevraagd waarom die wijzigingen al niet bij de productie werden doorgevoerd. Misschien weet iemand anders waarom Peco voorheen voor die constructie met draadbruggen en uitsparingen voor draadbruggen naar de buitenrails heeft gekozen.

Hoe dan ook: bij de huidige modellen hoeft dat gelukkig niet meer.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco electrofrogs

Bericht door martindomburg »

De draadbruggen zijn bedoeld om de wissel te polariseren. Het is dus door Peco alvast gedaan, echter werkt dit niet betrouwbaar. De draadbruggen geven de spanning die de tongen oppikken van de voet van de wissel door aan het hartstuk. Het hartstuk moet je echter wel scheiden van de sporen na de wissel.

De peco wissels polariseren met een contact is een must. Doe je dat niet dan word het contact op den duur door vuil en stof slecht en heb je geen stroomdoorvoering meer naar het hartstuk.

D.m.v. een relais kan je bijvoorbeeld het hartstuk polariseren. Soldeer drie draadjes aan je wissel:

1. hartstuk, deze sluit je aan op de COM van het relais
2. De staaf waar de doorgaande tong tegenaan ligt, deze sluit je aan op de NC van je relais
3. De staaf waar de afbuigende tong tegenaan ligt, deze sluit je aan op de NO van het relais.

Je kan ook een microswitch gebruiken, is hetzelfde principe alleen dan mechanisch. Minder betrouwbaar maar wel goedkoper.

De draden aan de onderkant solderen is leuk, maar mijn ervaring als je het solderen even oefent en onder de knie hebt loont dat niet echt meer. Ik soldeer de draden aan de zijkanten van de rails door 0,2 mm draad een 2 cm aan te strippen en licht te vertinnen. Een klein beetje vet tegen de staaf en het draad zit snel vast. vervolgens trek ik het overtollige draad weg naar onderen en als je later de rails verweert zie je daar niks meer van.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Robboxxx »

Oké. Dat is nu duidelijk. Er staan zoveel tegenstrijdigheden op het net dat ik even het spoor bijster was.

Resumerend: je hoeft niet meer in een wissel te zagen. Gewoon twee isolatie lassen aan de twee rails die in het verlengde van het hartstuk liggen..... Draadje aan het hartstuk..... Aansluiten op schakelaar..... Klaar.

Bedankt voor alle hulp en uitgebreide antwoorden.

Rob



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Peco electrofrogs

Bericht door dentheo »

Je hoeft zelfs het draadstukje van het puntstuk voorlopig nog niet aan te sluiten.
Na twee jaar frequent gebruik is er bij mijn 10 PECO wissels nog geen enkel aangesloten.
Wissels zelf doet het zoals gebouwd ook goed, het gaat zonder. Ze hangen nu "los" onder tafel...

Een schakelaar kan zelfs voor problemen zorgen, als hij iets sneller schakelt dan de wissel krijg je elke keer een korte kortsluiting.
De wissel zet de ene zijde op het puntstuk, de schakelaar het andere....bingo
Juist om dat te vermijden werd er gezaagd....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Krab »

Hoi Theo ,
heb hier verschillende wissels en kruisings liggen en heb nooit kortsluiting .
Weet niet welke schakeling je gebruikt maar heb hier van Uhlenbrock en van Rosoft met Dcc systeem.
Over andere systemen kan ik niet oordelen .


m.v.g. Sjaak
.


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco electrofrogs

Bericht door martindomburg »

Kwestie van goed afstellen van het schakelmoment


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Peco electrofrogs

Bericht door dentheo »

Ik heb de draad NIET aangesloten, kan er nooit minikortsluiting zijn.
Ik werk met de PECO motoren, wel een stevige klap, misschien daardoor minder contactproblemen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Robboxxx »

Ik gebruik handbediening door middel van trekstangen. ik gebruik een schakelaar om de tongen op zijn plaats te houden. Het is dus een kleine moeite om de draad aan de schakelaar te bevestigen.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco electrofrogs

Bericht door martindomburg »

dentheo schreef:Ik heb de draad NIET aangesloten, kan er nooit minikortsluiting zijn.
Ik werk met de PECO motoren, wel een stevige klap, misschien daardoor minder contactproblemen.
daar zit m het verschil, daarvoor laat je de veren zitten en druk je kracht uit op de tong. bij servo aandrijving haal je de veren eruit en dan is het aandrukken van de tong zwak.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco electrofrogs

Bericht door nspoorkees »

Beetje oud topic, je zou denken dat alles over peco en puntstukken wel een keer gezegd is, maar ik heb nog wat kunnen vinden :)
We voeden het puntstuk om de betrouwbaarheid te vergroten, en niet afhankelijk te zijn van of de wisseltongen wel perfect contact maken met de spoorstaven. Maar... zijn de scharnierpunten van de wisseltongen niet net zo'n plek waar ooit met vuil en corrosie, wellicht geen spanning meer wordt doorgegeven?

Je zou dan in theorie het puntstuk netjes los voeden, en de tong ligt tegen de spoorstaaf, maar doordat het scharnierpunt niet goed werkt, en de tong geen spanning krijgt van de railstaaf door vuil oid is de tong zelf toch stroomloos...

Is dit iets waar jullie rekening mee houden of is dit te ver gezocht, of komt het in de praktijk niet voor?
Bijlagen
Peco SL-E392F.jpg
Peco SL-E392F.jpg (46.89 KiB) 5331 keer bekeken


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Michiel »

Dat is helemaal correct. Voor mijn schaduwstation waar ik geen ballast gebruik, en ook de rails niet verf, heb ik he niet gedaan, maar voor de bovenbaan zal ik de tongen zelf ook van draadjes voorzien. Dat zat in de planning. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco electrofrogs

Bericht door nspoorkees »

Misschien kan op die scharniertjes een minieme hoeveelheid ATF ook voorkomen dat eea gaat corroderen... maar ik denk dat ik inderdaad ook de tongen ga bedraden. Kleine moeite, het puntstuk moet toch ook tenslotte, die 3 draadjes knoop je dan meteen aan elkaar. Alleen even kijken waar de draadjes handig aan de tongen gesoldeerd kunnen worden.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Bjor »

Kees,

Ik ben benieuwd hoe je draden aan de tongen wilt solderen zonder de beweging van de tongen te hinderen. Dat lijkt me een lastige operatie, die kans geeft op storingen en dat terwijl contactproblemen door corrosie aan scharnierpunten mij onwaarschijnlijk voorkomen. Ik heb de wissels nu precies een jaar in mijn baan liggen. De baan is niet beschermd tegen stof en wordt nog niet veel bereden (ik ben nog druk aan het bouwen). Toch heb ik nog nooit last gehad van contactproblemen door de scharnierpunten. De stroom wordt vanaf het puntstuk via het scharnier doorgegeven aan de tong, die ook nog eens aan de buitenste spoorstaaf aanligt (daar kunnen zich wel problemen voordoen, maar daar merk ik dan niks van, want er is altijd nog het contact via het scharnier.)
Ook op diverse fora ben ik nog nooit een probleem met contactproblemen in de scharnierpunten tegengekomen, dus ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.
Mijn ervaring is daarom dat het geen probleem is en ik er dus geen rekening mee houd.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco electrofrogs

Bericht door nspoorkees »

Ik ben het "probleem" ook nog niet eerder tegen gekomen hoor dus ik denk dat het inderdaad een beetje een non-issue is ;)



_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: Peco electrofrogs

Bericht door _MIB_Asterix »

Even een beginnersvraag n.a.v. dit onderwerp, wat voor relais ( eventueel met link naar conrad) gebruiken jullie hiervoor? In combinatie met servo aansturing.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Peco electrofrogs

Bericht door BenQ »

https://www.conrad.nl/nl/hongfa-hfd2012 ... 29513.html
Je komt dan in de juiste afdeling, wil je een andere, deze heeft langere levertijd, dan zoeken naar bistabile, 1 of 2 wisselcontacten, 1 á 3 ampere, 12 volt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Peco electrofrogs

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Ik gebruik tegenwoordig de HPP4 van Domburg Trainsupport.

Groetjes,

Hoontje



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Peco electrofrogs

Bericht door pcdewolff »

ik ga de combi mardec plus aliexpress relais gebruiken. Als je ze sneller wilt dan heeft kiwi electronics dezelfde relais. Dan heb je ze eerder dan vanuit china.



_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: Peco electrofrogs

Bericht door _MIB_Asterix »

dank voor de antwoorden! kan ik weer een stapje verder.


Plaats reactie