Auhagen perronranden

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Auhagen perronranden

Bericht door RogerB »

Testje gedaan met een Gamma isolatieplaat van 3mm als ophoging voor de perronranden. Zie foto's.

Ik heb een paar vragen waar ik komende tijd antwoorden op probeer te vinden vinden:
1] Hoe vinden jullie het?
2] Is het acceptabel om die ophoging nog te zien?
3] Of moet ik hem toch maar 2mm ophogen?
4]Of toch zoals op de foto met 3mm ophogen en de ballast wat hoger maken?
5] Ik vind het misschien niet strak genoeg. Ik ga het ook nog eens proberen met een ander materiaal. Welk materiaal zou ik daarvoor kunnen uitproberen?

Wat vinden jullie?
Haut-Rhin-Breisgau-20180301b.jpg
Haut-Rhin-Breisgau-20180301b.jpg (59.57 KiB) 2944 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-20180301a.jpg
Haut-Rhin-Breisgau-20180301a.jpg (61.44 KiB) 2944 keer bekeken


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Auhagen perronranden

Bericht door Bjor »

Roger,

1. De rand nog steeds erg laag. Zo te zien ligt de perronrand niet OP de ondervloerplaat, maar ERVOOR. Ik zie alleen een latje van max 1mm waarop de perronrand ligt. Maar misschien zie ik het niet goed.
Maak je overigens over de geringe hoogte niet al te veel zorgen, want zelfs nu is de perronhoogte in Duitsland lang niet overal 760mm boven bovenkant spoorstaaf.
Op de site van de ARD vond ik dit artikel:
(bron: https://www.tagesschau.de/inland/bahnsteige-101.html )
Stand: 12.01.2018

Streit um Bahnsteighöhen Teure Zentimeter

Die Bahn wollte bundesweit alle Bahnsteige auf eine Höhe anpassen. Doch die Entscheidung steht jetzt wieder in Frage, denn die Anpassung hätte teure Umbauten zur Folge. Heute gibt es deshalb ein Krisentreffen.
(...)
In Mainz sind es 55 cm, in Leipzig auch, in Mülheim, Neuss und Hamminkeln in Nordrhein-Westfalen sind es 76 Zentimeter. Und dann gibt es noch Bahnsteige mit 33 Zentimeter, 38 Zentimeter oder gar 96 Zentimeter. Gemeint ist die Höhe vom Bahngleis bis zum Bahnsteig. Und die entscheidet zusammen mit der Einstiegshöhe der Züge für Behinderte darüber, ob sie beim Ein- und Aussteigen Hilfe benötigen oder nicht.
Da es so unterschiedliche Höhen gibt, wollen Bahn und Bund das jetzt vereinheitlichen, um alle Bahnhöfe barrierefrei zu machen. Eigentlich keine schlechte Idee. Nur die Frage ist, warum kommen sie jetzt erst darauf?

Immerhin gibt es seit 1904 die Eisenbahnbau- und Betriebsordnung, die eine Bahnsteighöhe von 76 Zentimetern empfiehlt - allerdings nicht bindend war. Für die Fernzüge wurde diese Höhe in der Regel auch eingehalten. Bei den Regionalbahnen etablierte sich aber spätestens in den 1990er-Jahren eine neue Höhe: Viele Bundesländer entschieden sich dafür, die Bahnsteighöhe auf 55 Zentimeter festzulegen - angepasst auf die Doppelstockwagen, die damals vor allem auf Regionalstrecken eingeführt wurden. In den ostdeutschen Bundesländern waren schon zu DDR-Zeiten die Bahnhöfe auf diese Höhe ausgelegt.


Alles tussen 96(!) en 33 cm is dus nog waarheidsgetrouw.

2. Ik zou de verhoging niet onder de perronrand uit laten steken en de ballast tot de perronrand door laten lopen. Dat is in de 1:1 situatie ook zo. Als je perronrand en onderliggend latje in dezelfde kleur verft zie je er niks meer van.

3. en 4. Dat is aan jou. Zet je meest gebruikte wagons eens op het spoor en kijk er van de kopse kant tegenaan. Als jij het dan mooi vindt is het goed. (Toch?)

5. Ik begrijp niet wat je bedoelt met "niet strak genoeg". Wat is er niet strak? En wat wil je in een ander materiaal uitproberen? De ballast? De perronrand? De blauwe plaat?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Auhagen perronranden

Bericht door erik-n-fan »

Ik zou proberen de rand op te hogen zodat de basis ervan ter hoogte van de bovenkant biels is. Dan ballast je het spoor en zie ke de verhoging niet. Het perron blijft laag maar is in ieder geval 1,5? 2? mm hoger dan dat je hem op de ondergrond zou plaatsen (net als t spoor).


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Auhagen perronranden

Bericht door RogerB »

Allereerst hartstikke bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik heb in iedergeval stof tot nadenken. Ook het artikel van de ARD was leerzaam. Gelukkig ben in de Duitse taal zeer machtig. (Logisch als je aan de grens woont ;) )

Met jullie antwoorden heb ik alles kunnen reduceren tot twee vragen waar ik over kan nadenken wat ik nu eigenlijk wil.

A) het doorzetten van het gebruik van de Auhagen randen. In het artikel van ARD staat dat 1/3 van de nieuwe Duitse perrons 55cm hoog is. Teruggerekend naar mijn situatie (indien ik een ophoging gebruik tot bovenkant biels) kom ik tot het volgende: Auhagen 5,5mm minus Fleischmann spoorstaaf 2mm is 3,5mm × 160= 56cm. Precies deze hoogte.

B) ik ben toch al van plan om een Cameo 3 snijplotter aan te schaffen. Dus waarom zou ik het niet meteen echt goed doen, en een echt modern perron ervan maken. De planning is namelijk dat ik ook een modern stationsgebouw zelf ga maken.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Plaats reactie