oude Fleischmann motor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

oude Fleischmann motor

Bericht door Nijboer »

Hallo, ik vroeg mij af of het een goed plan is om van een oude fleischmann motor
met de vierkante koolborstels, het kunststof deel (wit) te vervangen voor een later type (zwart).
Die past er fysiek op. Zo te zien heeft het lager dezelfde diameter. Voordeel is dan
dat ik de standaard koolborstels kan gebruiken.
Ik heb ook begrepen dat die oude motor ook wat minder mooi zou lopen, maar ik heb
daar zelf geen ervaring mee. (de motor waar ik mee bezig ben is een defect exemplaar
uit een 2e hands loc die niet best klinkt. Deze wil ik gaan herstellen)

Maar ik weet eigenlijk niet of de combi oude motor/nieuwe borstels een goede is....

Dank!

Groet,
Collin



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door robert »

Hoi Collin,

Zelf ook wel eens gedaan, geen problemen ondervonden. M.i. alleen een aanpassing naar de koolborstels geweest.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door Nijboer »

Ok, ga ik het ook proberen.
Klopt het verhaal dat die oudere motoren minder mooi lopen? (draaien..)
Deze motor had nog een ander defect, de collector zat los op de as:
draden afgeknapt. Met een drup secondenlijm, pincet en soldeerbout
weer weten te repareren. Ik vind dat de motor niet mooi loopt, een beetje
schurend geluid wat eruit komt (ja, lagers zijn gesmeerd). Dit wel in
de originele toestand met de vierkante borstels.

Maar misschien loopt er wel iets minimaal aan. Morgen verder prutsen.

Collin


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door BenQ »

Collin,
Denk dat de rotor tegen de magneten aanloopt, misschien zit er iets tussen of is as heel klein beetje krom.
Knap dat je de collector hebt weten te repareren, moet wel hetzelfde zitten als origineel.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door robert »

Colin,

Geen idee of oudere motoren luidruchtiger zijn. Aandrijving speelt ook een rol. Is ook veranderd in de loop der tijden. Zou je echt eens kunnen proberen in een loc, oude en nieuwe motor monteren


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door martindomburg »

Hoi Colin,

Het verlijmen van de rotor is machine werk en komt heel nauwkeurig. Zoals Ben al aangeeft loopt hij tegen de stator aan.

Deze motor is afgeschreven, ik zou hem vervangen voor of een nieuwe Fleischmann motor of een SB Modelbau kit. Laatstgenoemde is wel duur maar een stuk beter.

Ook kan je een tweedehands exemplaar scoren via MP of eBay en daar de motor uithalen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door Michiel »

De grijze motoren van Fleischmann lopen iets rauwer en maken iets meer lawaai dan de zwarte. De zwarte krijg je bijna volledig geruisloos wanneer ie goed is ingereden, de grijze blijft meestal een wat rauwe klank produceren.

Op de grijze motoren zitten 2 afzonderlijke magneten in het motorframe geklemd. Wanneer je de motoren wat te stevig vast neemt (vb aan prusten voor herstelling), dan is het mogelijk dat je de magneten wat hebt ingedrukt tot tegen de rotor. Gewoon terug op hun plaats duwen, en met wat secondenlijm langs het buitenvlak vast zetten. Gaat prima.

De magneten nemen snel klein ijzervijlsel op en ander magnetisch spul. Goed ontdoen van alle rommel dat mogelijk langs binnen tegen de magneten kleeft. Want anders kan de motor gaan schuren, loopt niet lekker, en maakt een schurend lawaai.

Een losgekomen collector op de as weer vast lijmen is niet evident. Ik heb het probleem veelvuldig met oude Arnold motoren (nooit goed gekregen). De positie van de collector tov de rotor luistert heel nauw. Het is mogelijk dat de collector niet helemaal synchroon staat tov de rotor, waardoor de motor niet optimaal draait (hortend en aarzelend) en meer lawaai produceert.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door Nijboer »

Er zat inderdaad ook een magneet los.
Afschrijven kan altijd nog, dat ga ik nu echt nog niet doen!
Je weet wat die dingen nieuw kosten....
Zo slecht draait ie niet hoor, alleen wat rauw geluid.
Zoals gezegd, vanavond verder prutsen.

Collin



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: oude Fleischmann motor

Bericht door Nijboer »

Ik heb de motorbehuizing vervangen door een complete nieuwere uit een slooplocje.
Dat helpt! Het ruwe geluid is weg. Collector helemaal glad gemaakt, ding draait best
netjes nu. De motor heeft wel een behoorlijke aanloopspanning, hij draait wat later zeg maar.
Dat komt vast door de reparatie, doordat de draadjes wat korter waren geworden moest ik
de collector inderdaad iets verdraaien op de as tov de originele stand. :(

Op naar het volgende probleemgeval..... :mrgreen:


Plaats reactie