beveiliging.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

beveiliging.

Bericht door janiegein »

lieve mensen,

als ik op een showbeurs kom dan is het een feit dat alle showtafels min of meer een veilige afstand rondom de tafels hebben gecreëerd middels een hek of spantouwen, dit ter voorkoming dat men ( groot en klein ) aan de spullen zoals showbanen kunnen komen en de boel vernachelen.

dit onderwerp kom ik eigenlijk niet tegen in eigenlijk geen enkele rubriek.

nu ik in de gelukkige omstandigheden verkeer dat mijn jongste dochter in verwachting is en ik sinds gisteren weet dat zij een jongetje gaat krijgen zie ik de bui al hangen dat als dat ventje groot genoeg is hij bij opa,s treintjes wil kijken en het liefst er dan ook aanzitten en of mee spelen.

nu zie ik op voorhand die bui al hangen dat er zoals te verwachten valt zo links en rechts wel wat gaat sneuvelen.

ik ben ervan overtuigd dat er onder de medeforumleden ook zullen zijn die met kleine kinderen op de hobbykamer te maken hebben.

laten jullie dan de kids hun gang gaan of zijn er strikte regels ingesteld.

nu ik zoals jullie weten met zweet en tranen de boel weer rijdend tracht te krijgen en dan verder te gaan met de opbouw van de scenery rijst nu de vraag op nu ik nog uitgebreid tijd daarvoor heb hoe kan ik de baan beveiligen tegen die donderwolken die ik aan zie komen of denk ik nu te zwartkijkerig vooruit.

de vraag is dus concreet hoe gaan jullie daar mee om ?

ik hoor graag jullie reacties hierop.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: beveiliging.

Bericht door FidOo »

Ik heb een Spoor 1 trein gekocht voor de te verwachten jongeman. Daar mag ie met hartelust mee gaan spelen (al duurt dat vast nog een jaar of 2-3).
En zelfstandig naar zolder kruipen zal die niet doen.

Maar nee, bij mij gaan er geen hekken om de baan heen. Ik voed hem gewoon op dat ie er niet aan mag komen, en zowel naja zien we dan wel weer. Zolang t maar veilig is! (Lees geen stroom die open en bloot aan te raken valt!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: beveiliging.

Bericht door Sjors77 »

Jan, allereerst gefeliciteerd met het feit dat je opa wordt. Toch mooi nieuws na al de tegenslag van de afgelopen tijd. Omtrent de kleine graaivingers heb je nog even. Ten eerste duurt het minimaal een jaar voor ze kunnen lopen :D dit geeft al weer wat tijd. Hier lopen er dagelijks 2 van 4 en 7. Ik heb niets rondom de baan. schaduwstation is op ca 70cm (oftewel precies op grijphoogte). Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt (meneer was toen 2!) dat we kijken met de ogen doen. Soms in zijn enthausiasmewil hij nog wel eens iets pakken maar is voorzichtig. Tot nu toe nog geen enkele schade.

Ik zou je er niet druk om maken en straks met de kleine op schoot lekker naar de rijdende treintjes kijken.

Groeten,
Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: beveiliging.

Bericht door janiegein »

oke uit deze eerste twee antwoorden maak ik dus op dat het allemaal niet zo,n vaart zal lopen.

en dank voor felicitatie.

ik had al zitten denken aan hoe ik het voor elkaar zou moeten krijgen om in de beperkte ruimte in de binnenring van de baan daar nog enige vorm van afscheiding aan te moeten brengen behalve een halve meter plexiglas aan de zichtkant plaatsen.

maar het blijft wel een feit dat dit onderwerp ( beveiliging ) in deze vorm nooit bespreekbaar is gemaakt hier op het forum dus ik dacht laat ik eens wat loslaten op dit gebied.

dit soort gedachtegangen ga je vanzelf krijgen als je met de nodige schoonmaakspullen, de blik op oneindig en verstand op nul, aan het poetsen bent. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: beveiliging.

Bericht door Sven »

Ik heb geen kinderen (dus de komst van kleinkinderen zou me ten zeerste verbazen), maar ik ben zelf meer dan lomp genoeg om het nodige te slopen. Gisteravond nog met m'n trui aan een stootblokje blijven hangen en er een buffer af getrokken.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: beveiliging.

Bericht door Nijboer »

Ik vind het een interessante vraag.
Ik heb twee kleine donderwolken rondlopen. Nee hoor, dat zijn ze echt niet, maar feit is dat die handjes
soms maar wat graag willen oppakken.
Mijn spul staat op zolder. Niet afgeschermd. Beiden weten dat ze er niet aan mogen zitten.
Tot nu toe geen problemen gehad. Maar wat gebeurd er als er een ander kind mee gaat naar zolder?
Dan weet ik niet wat er gebeurd.
Dus de zolder is in dat geval gewoon geen speelterrein. Ik heb ook al eens zitten denken om er
een afscheiding voor te maken, maar dat gaat me veel te ver. Al denk ik daar vast anders over
als er overal treinen kapot op de vloer liggen.....

Ze hebben een playmobil trein, is toch wat matig interesse in merk ik.

Collin



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: beveiliging.

Bericht door Marksintpancras »

Jan, gefeliciteerd

Maar je niet druk maken om jouw treintjes en kinderen.
Mijn dochter is nu 5, is meegegroeid met de baan. En heeft afgelopen herfst zelfs met mij een gedeelte mee gemaakt.

Zelfs heeft ze haar eigen vitrine met wat modellen ( wel gekregen van mij). Zoals de br120 Mickey Mousse en wat leuke trein setjes, zoals een fernzug met Kinderland wagon. Ze set ze zelfs op de baan en rijdt met de PC, iTrain. En vriendinnetjes en vriendjes morgen alleen kijken wat anders wordt ze boos. En gaat er wat fout, druk ze op de Stop knop en komt papa helpen.
Ben nu aan het uitbreiden en mijn dochter knutselt zelfs de huisjes in elkaar. En jij gaat wel eens iets niet goed, maar beter dan achter de tv zitten en hier leert ze ook van om rustig te bouwen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: beveiliging.

Bericht door Redskin »

Inderdaad een interessant onderwerp! Zelf ben ik er vooral een groot voorstander van om de kids het enthousiasme die wij voor onze hobby hebben mee te geven. Het zijn tenslotte de toekomstig ambassadeurs van onze geliefde bezigheid. En uiteindelijk gaan zij mede bepalen of dit type -fysiek- hobbyisme blijft bestaan. In een steeds digitaal-virtuelere wereld is dat een uitdaging op zich. :roll:
Janiegein proficiat alvast en Joost: laat junior vooral van alles uit elkaar halen (en daarna bij voorkeur weer in elkaar zetten). Zo hebben wij 't ook geleerd :D
Mark: way to go!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: beveiliging.

Bericht door TonN »

Leuke vraag.
Mijn eerste suggestie, zorg dat je wat ouder spul hebt. Wellicht iets met al wat schade of iets tweedehands kopen. Dan daarmee kijken wat voor type kind je mee te maken hebt. Gaat het goed, kan je met deze trein leren hoe er met een trafo gewerkt moet worden. Gaat het niet goed, het kind op afstand houden.
Mijn jongste is bijna 9, rijdt heel voorzichtig met de treinen, zet ze goed op de rails etc. Het gaat wel eens mis, maar dat gaat het bij mij ook wel. En het levert wel leuke momenten samen. En dat vind ik ook heel belangrijk.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: beveiliging.

Bericht door Bjor »

Jan,

Onze kleinzoons zijn nu 5 en 2 1/2 en vooral de jongste is gek van treinen. Vanuit de gedachte: Niet afschermen, maar afleiden, heb ik een speelbaan voor ze gebouwd. Ze zijn er gek mee, want hij bestaat uit twee ovaaltjes zonder onderlinge verbinding. Het mooiste is: lading in een bakwagen naar je broertje rijden en daar weer laten uitladen, het sein bij het station van je broertje op rood zetten, zodat zijn trein moet wachten en die van jou verder rijdt, beide loks in dezelfde richting laten rijden, zodat ze tegen elkaar kunnen "racen" en huisjes van Lego (Dat kan en mag uit elkaar en kan dus nooit "stuk") en wegen waarop met autootjes en Lego poppetjes kan worden gespeeld.
Is alles op schaal? Pfffff, wat boeit dat nou. In het spel maakt dat niks uit.

Het materieel? Oude blikken Piko rails van 15ct per stuk van Marktplaats, twee Fleischmann 1306 lokjes van ca. 40 jaar oud, zonder aangezette onderdelen en onverwoestbaar. Voor een appel en een ei op Marktplaats gekocht. Een paar bakwagentjes van een paar Euro per stuk en 4 lichtseinen, gemaakt van korte pijpjes elektriciteitsbuis met twee ledjes.

Moraal van dit verhaal: treinen zijn leuk als je ermee kunt spelen. Als er niet mee te spelen valt is Opa's gedetailleerde N-baan wel leuk om even naar te kijken, maar is een eigen " speelbaantje" vele malen leuker.
Mijn kleinzoons hebben mijn N-baan nog nooit gezien, want ze mogen niet op zolder, maar dat deert ze niks. Op de eerste verdieping ligt immer "hun" baan!

Dus een H0 ovaaltje (desnoods los op het laminaat uitgelegd) biedt met weinig middelen al een bron van speelplezier.
Het kost natuurlijk geld, maar de kleine man kan pas met een jaar of twee meespelen, dus bijna drie jaar tijd om de nodige spullen bijeen te sprokkelen.

Maar het allerbelangrijkste is Jan: geniet ervan. Je krijgt niet alleen een kleinzoon, maar ook een nieuw speelkameraadje en samen kunnen jullie over enige tijd oneindig veel lol maken. Opa's zijn namelijk gewoon kleine jongetjes. Alleen hun speelgoed is vaak duurder. :D
Heel hartelijk gefeliciteerd!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: beveiliging.

Bericht door Mack »

plexi glas er om heen zetten , met scharnieren , zet magneet je op aluminium strip tussen plexi glas platen 5mm in

en op plexi glas en zo omhoog en omlaag.kunnen ze niks pakken hoog genoeg is en toch kijken.


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: beveiliging.

Bericht door WilcoV »

Gefeliciteerd met je aanstande opaschap.
Leren en duidelijk zijn, dat heb ik met mijn kinderen ontdekt.
Wat ook leuk werkt is je kleinkind op een gegeven moment een eigen treintje geven voor op jou baan en een apart zijspoortje maken waar deze die trein er op en af mag zetten en halen. Mooi is dan als je een Thomas treintje van Tomix te pakken krijgt, die komt nog steeds op TV. Leren meespelen en aldoende leren wat wel en niet mag.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: beveiliging.

Bericht door shoven »

Schrikdraad spannen ? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: beveiliging.

Bericht door Krab »

Nee Steven liniaaltje en pats ....... zo ging het vroeger handjes op je rug !

Heb hier totaal geen last van kleinzoons die weten nu al dat ze er niet aankomen mogen komen .
Heb voor hen een ovaaltje waar ze met ouder matriaal op rijden .

Met mijn zoons had ik daar ook geen last van en als er vriendjes kwamen spelen ,
zeiden hun ertegen daar moet je afblijven dat is van mijn papa .

Dus Jan het is gewoon hoe je het hun leerd ( opvoed ) :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: beveiliging.

Bericht door laserpiente »

Mijn dochter van 6 en zoontje van 4 vinden het ook prachtig om met de treintjes te kunnen rijden.

Ik heb alle locs zo ingesteld dat ze bij hun maximale snelheid op de rails blijven en verder weten ze dat ze met hun handjes van de treintjes moeten afblijven... Zonder liniaal, schrikdraad o.i.d. Kwestie van opvoeding denk ik. De multimaus is het enige waar ze aan mogen zitten (en max 1 trein tegelijk op de rails :P).


Groet,
Peter

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: beveiliging.

Bericht door stejaap »

Mijn zoon van 3 is ook gek op treinen als ik er mee bezig ben ligt er meestal een extra regelaar voor hem klaar(zonder snoer ;) ) Hij wijst aan welke loc er moet gaan rijden (en zegt het als er naar zijn zin te veel wagons achter hangen!) Heel soms zit hij er aan ook al weet hij dat dat niet mag. Heeft hij er genoeg van dan haalt hij zijn brio trein voor de dag en mag ik hem komen helpen. :roll: Voor zijn volgende verjaardag staat er al een doos Start up van Marklin te wachten :lol: Het maakt het voor mij extra leuk een gedeelde interesse!


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Plaats reactie