Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door Paralectic »

Beste lezers,

Nu zit ik met de volgende vraag, en dat zal best wel een domme zijn maar ik kan het nergens vinden. :oops:
Nu kan ik mijn Minitrix wissels omzetten met de wisselaandrijving en dan zo'n vreselijke groene schakelaar met groen en gele knop.

Dat is allemaal mooi, maar nu wil ik het volgende. Graag zou ik ze aansturen doormiddel van een schakelaar (2) aan uit of tuimelschakelaar (3) Aan uit Aan.
Wat is het schema hier voor? en hoe verwezelijk ik dit en hoe zou ik ( dat is pas hoofdstuk twee voor mij) er eventueel leds aan moeten zetten.
Dat levert dan een leuk schakelpaneel op.

Dit hoeft puur analoog te werken dit omdat zelf een beetje prutsen tijdens rangeren wel een vereiste is.

Graag hoor ik meer van jullie!
Groeten, Max


Beginnend fladderaar
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door OBBinN »

Domme vragen bestaan niet! Domme antwoorden wel, daarom laat ik dat even aan de kenners over.. ;)

Bij gebruik van een tuimelschakelaar moet je denk ik wel iets van eind afschakeling hebben, anders blijft de aandrijving gevoed en brand deze door.. Nogmaals, ik laat het aan de echte kenners over, voor mij vaak ook abracadabra.. :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door TonN »

Zoals Bust3r al opmerkte een wisselspoel mag niet continue stroom hebben. Sommige merken voorzien hun wissels daarom van een eind-afschakeling, die voorkomt dat de spoel doorbrandt. Minitrix heeft dat volgens mij niet. Althans vroeger niet. Je moet dus deze stroom beperken. Het groene kastje doet dat voor je. Zolang je op de knop drukt is er stroom. Als je losse drukschakelaars neemt (https://www.conrad.nl/nl/tru-components ... 20Overview) sluit je die in principe net zo aan als de groene schakelaar.

De groene schakelaar heeft als voordeel dat er ook een gewone schakelaar in verwerkt is. En dat maakt het aansturen van 1 ledje weer een stuk gemakkelijker. Wil je het ingewikkelder maken met meerdere ledjes, dan kom je m.i. terecht in de TTL logica. Dan gebruik je de meest eenvoudige chips die er zijn en daar is gemakkelijk mee om te gaan. Er zijn geen printplaten nodig.
Ook als je losse drukschakelaars wilt gebruiken kan je met TTL van alles regelen. Je kan met de puls die naar de wissel gaat een ttl-flipflop omzetten en daarmee onthoudt je de stand van de wissel.

Verder lezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/7400-serie (De Engelse variant is beter)


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door WilcoV »

Hier zou je dan denk ik het beste een momentschakelaar voor kunnen gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door Paralectic »

WilcoV schreef:Hier zou je dan denk ik het beste een momentschakelaar voor kunnen gebruiken.
Iedereen bedankt voor de antwoorden, inmiddels verder gegaan met bouwen en nu komt het volgende,
gekozen voor een momentschakelaar kaal zonder led's etc kan iemand daar dan een schematje voor tekenen?
Liefste zo simpel mogelijk aangezien ik op dit moment niet meer kan dan de plus en min onderscheiden van elkaar. :P

Alvast bedankt heren!

Max


Beginnend fladderaar
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrixwissel - Schakelaar ( Analoog)

Bericht door WilcoV »

Ik weet het wel voor gelijkstroomwissels van Kato, maar hoe dit aan te sluiten voor een wisselstroomwissel durf ik niet aan te geven, geen ervaring mee.
Voor gelijkstroomwissels: http://www.fiferhobby.com/how-to-make-k ... -switches/
Ik neem aan dat je voor wisselstroomwissels ook aparte momentschakelaars moet hebben die daarvoor geschikt zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie