in welke volgorde werk jij?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

in welke volgorde werk jij?

Bericht door MadSeven »

Gents,

Ik vroeg me af in welke volgorde iedereen werkt; er zjin volgens mij wel een aantal mogelijkheden. Je kunt voor bijvoorbeeld een industrie gebied eerst het spoor leggen en dan de industrie "aan het spoor" bouwen, maar ook andersom (wat was er eerst; die houtzagerij, of dat spoor...). Je kunt eerst boompjes voorlopig plaatsen en dan gebouwen...Begras je alles of een deel waar je nu aan werkt?

In de totale lijst denk ik aan (dus nog niet perse op volgorde);
1) baanplan volledig of 80% en de rest komt later?
2) spoor leggen
3) electronica (spanning, aandrijvingen, terugmelders)
4) ballast
5) wegen intekenen
6) wegen aanleggen
7) plaatsing gebouwen intekenen/schetsen
8) gebouwen plaatsen
9) grassen, bomen, natuur
10) bewegende scenery (?)
11) terrein hoogtes
12) proefrijden :D
13) verlichting gebouwen
14) preisertjes o.i.d.

Just curious....!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door shoven »

Jouw volgorde is ongeveer wel de mijne. Alleen stap 12 doe ik na stap 3, omdat je zonder ballast nog makkelijk correcties kunt maken.
En stap 11 na stap 4, omdat je ook op heuvels etc gras wilt hebben, gebouwen wilt plaatsen enz. Bovendien is bergen etc maken vaak een knoeiboel met gips dat je niet op je net geplaatste scenery wilt hebben.
Stap 13 gaat mee met stap 8, omdat je anders weer je al geplaatste gebouw moet loshalen, dat schiet niet op.
En bij stap 1 is het handig al rekening te houden met stap 5 ivm het ruimtebeslag.
En o ja, bovenleiding, maar dat kan ook op het laatst als je er goed rekening mee houdt.
Ik werk dus van grof naar fijn, eerst de basics en zeker weten dat dat goed werkt.

Dus dan krijg je:
1) baanplan 80-90%
2) wegen en water intekenen (grof)
3) spoor leggen
4) elektronica (spanning, aandrijvingen, terugmelders)
5) proefrijden :D
6) ballast
7) terrein hoogtes
8) wegen aanleggen
9) plaatsing gebouwen intekenen/schetsen
10) gebouwen plaatsen incl. verlichting
11) grassen, bomen, natuur
12) bewegende scenery
13) preisertjes o.i.d.
14) bovenleiding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door Hoontje »

Ook zo ongeveer. Al werk ik per module. Dus krijg je:

0)uitdenken en ontwerpen module in ontwerpprogramma en schetsboek
0a)Module bouwen incl. technische aansluitingen en electra doorvoer etc.
1)Sporenplan uittekenen op module
2)(water)wegen uittekenen op module
3)Hoogteverschillen en ruwbouw landschap aanbrengen
4)Rails proefleggen
5)Demping/bedding aanbrengen
6)Rails definitief aanleggen incl. technische aansluitingen etc.
7)proefrijden
8)MCC aanleggen (indien dat op de module zit)
9)MCC proefdraaien
10) ballasten rails + aanleggen spoorwegovergangen en spoorsector scenery zoals seinen, wisselbediening etc...
11) opnieuw proefrijden
12)bouwen scenery per gebouw of zo'n 20cm2 per keer landschap.
13) documentatie bijwerken inzake aansluitingen, stekkers, electronica etc. etc.

Proefrijden doe ik vanaf het moment dat dit kan en blijf dit doen. Terwijl ik scenery bouw kan er vaak best gereden worden...

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door MadSeven »

ik zie al een groot veschil, maar wacht even op meer input! :D



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door FidOo »

Bij mij gaat alles door elkaar, maar in hoofdlijnen wel als volgt:

1) baanplan volledig of 80% en de rest komt later?
11) terrein hoogtes
2) spoor leggen
12) proefrijden :D
3) electronica (spanning, aandrijvingen, terugmelders)
12) proefrijden :D
4) ballast
12) proefrijden :D
(vanaf hier mag punt 12 gewoon random tussen de punten door, omdat het kan)
- Dit hier na gaat eigenlijk niet perse in deze volgorde, dus dit kan betekenen dat per stukje scenery dit hele plan doorlopen wordt.
5) wegen intekenen
6) wegen aanleggen
7) plaatsing gebouwen intekenen/schetsen
9) grassen, bomen, natuur
13) verlichting gebouwen
8) gebouwen plaatsen
9) grassen, bomen, natuur
10) bewegende scenery (?)
14) preisertjes o.i.d.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door WilcoV »

Ik werk volledig anders met enkele overeenkomsten bij anderen. Een volgorde heb ik niet, ik pak datgene aan wat ik leuk vind te doen. Baanplan doe ik niet aan, althans een globaal plan en verder bouw ik gewoon waardoor ik ineens wel eens kan aanpassen wat ik in mijn hoofd heb zitten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door Michiel »

Ik heb ook geen opgelegde volgorde, plan of schema. Ik ben een spontane bouwer, en doe de dingen wanneer ik zin heb. Ik haat plannen maken, ik duik meteen in het constructieve gebeuren. Er is natuurlijk wel een oorzakelijke volgorde: zonder sporen rijden er geen treinen, zonder bodem trek je geen straten. Maar voor de rest: doen waar ik zin in heb. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Laten we voor opstellen dat ik niks rijdends bouw en daardoor diverse punten vervallen.

1) Bij grotere diorama's teken ik soms eerst uit wat waar moeten.
2) kunstwerken bouwen waar de rails op moet( indien van toepassing).
3) ruwe landschaps vorm maken( indien van toepassing).
4) rails of bestrating( bij straatspoor) leggen/intekenen.
5) perrons maken/plaatsen( indien van toepassing).
6) rails schilderen.
7) ballasten en begroenen van de rails.
8*) bovenleiding maken en schilderen.
9) overige bestrating maken.
10) gebouwen bouwen.
11) gebouwen plaatsen.
12) groen plaatsen.
13) overige scenery aanbrengen.
14) poppetjes plaatsen.
15) bestrating verouderen.
16) auto's schilderen en plaatsen.
17) buiten zijde van het diorama aflakken.

*de bovenleiding kan ook pas in een latere fase aangebracht worden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: in welke volgorde werk jij?

Bericht door MadSeven »

Ok, ik zie overeenkomsten en verschillen. De vraag kwam (weer) op toen ik wat gebouwen was aan het plaatsen om een beeld te vormen. Het idee over mijn hele baanplan is om een "historisch" verhaal te kunnen vertellen (merk op; niet een historisch kloppend verhaal). Daarmee bedoel ik het volgende; een station is ooit gebouwd toen er maar 1 spoorrbaan lag; later is dat uitgebreid naar twee sporen. Toen vervolgens de fabrieken in deel X begonnen te groeien is de noodzaak ontstaan voor ...(etc.)
Ook binnen de industrie moet zo'n verhaal kloppen; eerst is dit gebouw opgetrokken, waarna gebouw Y kwam en vervolgens enige tijd later gebouw Z.

Voorbeeld; het betekent (in mijn hoofd) dat die gebouwen dus "logisch" geplaatst moeten zijn; eerst is er gebouwd op een stuk braakliggend terrein, vervolgens is een stuk grond aangekocht en kaal gekapt.
Voorbeeld 2; is het spoor naar de fabriek gelegd, of is de fabriek naast het spoor ontstaan?

Mijn gevoel zegt dat ik eerst mijn landschap verder moet uitwerken (hoogte verschillen, grondstructuur), dan "historisch" logische wegen moet intekenen, dan vervolgens de ontwikkeling langs de wegen (en sporen) moet opbouwen. De wegen hier in de regio staan vrijwel altijd loodrecht op de kerk, de weg van A naar B volgt het verloop van het landschap, het dorp onstaat niet op een willekeurige plek...

Dan dwars daar doorheen loopt de logica van het bouwen; het is makkelijker om X eerst te doen en dan pas Y...Enfin, stof tot nadenken!


Plaats reactie