Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Vraag maar raak!

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door FidOo »

Geen idee, maar de 7171 (fleischmann BR011) zou normaal gewoon prima moeten rijden, ook de trekkracht is zeker niet slecht.

Overigens kun je een gelijke en goedrijdende lok vaak wel voor zon 65,- vinden. (houdt hier rekening mee als je besluit geld uit te geven aan reparaties)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door Michiel »

Oude antislipbandjes van een loc dat lang heeft stilgestaan kunnen wat hard zijn geworden. Door een paar uur te rijden worden ze weer soepeler, en krijgen meer grip.

Heb je al het stangetje (metalen lipje) tussen loc en tender nagekeken? Mogelijk steunt de tender teveel op de loc. Het lood zit toch nog in de kast van de tender, hé? Zonder lood trekt de tender voor geen meter. En als je er nog meer lood in kan proppen, doen!

Is deze loc gedigitaliseerd? Werd de decoder in de tender ondergebracht ten koste van gewicht? Dat zou een beetje stom zijn geweest van de inbouwer, want tenderaandrijving is steeds al zorgelijk geweest tov trekkracht, en nooit gewicht opofferen voor een decoder.

Indien je aan het grote tandwiel draait, wanneer de motor eruit ligt, draaien dan alle wielen? Misschien ontbreekt er een tandwiel in de reeks, en is de aandrijving maar op een paar wielen.

Veel plezier met deze puzzel! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door MadSeven »

Hi Michiel,

- ASB's gecontroleerd, zijn nog zeer flexibel. Een paar uur lopen wordt de volgende actie....zonder sleep dan..
- het originele lood zit er nog in. Ik ga kijken of ik lood kan toevoegen.
- tandwielen gereinigd met wasbenzine+prikkertje, allen aanwezig en draaien soepel.
- alle assen eruit gehaald, gereinigd
- wormwiel ingevet
- de decoder ligt op het lood (geisoleerd)

Kwor gek van dat ding :-(

Dank voor je hulp!


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door Michiel »

Geen idee hoe het "inrijden" van de asb's is afgelopen, enig verschil?

Ik had ook een tender dat ondermaats trok (BR38). Ik heb uiteindelijk de kunststof kolen uit de bak gesneden, vervangen door een dubbele laag bladlood, en erbovenop weer "echte" kolen gestrooid. Resultaat? Het ziet er meteen een stuk beter uit, en ze trek nu als een van de beste stoomlocs in de verzameling. ;)

(bladlood vind je bij de bouwmarkt bij de dakbedekkingsartikelen)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door MadSeven »

Hij heeft nog niet genoeg rondjes kunnen maken, maar dat gaat zeker na donderdag gebeuren. Heb je de kunstof kolen eruit gefreesd of gesneden? Ik overweeg dat zeker, maar vaak is de ruimte tot de motor minimaal; hoe blijf je daar uit de buurt? (ivm. doorzakken van het lood?)

@Joost; sorry, had je tip niet gezien, maar zal er aan denken!
Laatst gewijzigd door MadSeven op 12 feb 2018 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door Michiel »

Met soepele boterhammencelofaan (die transparante, wat klevende op een rol) heb ik dat geregeld. Je neemt de kap van de tender, en met een dremel slijp je de kolen eruit. Een vel celofaan leg je over de tender met motor, en dan de kap zonder kolen erop zetten zoals ie normaal moet zitten. Lood erin leggen, vastkleven, zwart schilderen en steenkoolgruis erover. Het celofaan is met niets te lijmen, en zal dus niet vast gekleefd worden. Wanneer alles droog is, kap eraf, celofaan verwijderen, en kap er terug op. Klaar! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?

Bericht door MadSeven »

Top, misschien moet ik dat bij alle tenders wel doen? Volgens mij hebben die dingen allemaal wat weinig druk op de assen....Ik ga het voorbeeld volgen; keep you posted!


Plaats reactie