Dubbelspoor ballasten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Appie53
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2018 17:12

Dubbelspoor ballasten

Bericht door Appie53 »

Hallo, ik heb even een vraag je over leggen van dubbelspoor. Ik hiervoor 3mm blauwe schuimplastic besteld, nu mijn vraag je over dubbelspoor. Doe je dit met 2 smalle stroken per railstrook, of snij ik stroken breder, zodat beide rails hierop komen? Maw bij ene manier krijg je een "diepte" tussen de rails, bij de andere is het vlak. Mijn vraag, wat is meer realisaties, en of gemakkelijker met het ballasten? Bedankt voor de support, Gr. Appie


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Michiel »

Dubbelspoor ligt op één breed ballastbed. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

Als je het echt realistisch wil doen dan leg je eerst een brede ondergrond op de totale breedte van het ballastbed dat je onder beide sporen wil hebben en vervolgens daar bovenop twee stroken op de breedte van een ballastbed voor één spoor. Dat geheel ballasten en klaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Michiel »

Die extra small stroken, stroken niet meteen met de situatie bij het grootbedrijf. Grindbed ligt vlak over de totale breedte van het dubbelspoor tot de hoogte van het bovenvlak van de bielsen, met soms zelfs een ophoping tussen de sporen. ;)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... lspoor.jpg

http://www.wallpapers.nl/data/1600_1200 ... 215156.jpg


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

Zo wordt een spoor niet aangelegd.
Men legt eerst een brede ondergrond over de volle breedte. Vervolgens legt men smallere stroken waarop de rails gelegd worden. Die worden hierna weer aangevuld met ballast middels grindtreinen. Hierna gaat de hortrein er overheen waardoor je die verhoogde randen krijgt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Michiel »

Ah! Dat wist ik niet. Het verschil tussen hoe het aangelegd wordt, en hoe het er uiteindelijk uit ziet. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

Probleem in Nederland is dat er vaak zo vaak later extra ballast wordt aangelegd en een hortrein overheen moet gaan dat de tussenlaag tussen twee sporen steeds dikker wordt. Bij perfect nieeuw aangelegde sporen zie je wel vaak deze opbouw heel goed. In N spoor heeft de Kato dubbelspoor rails de perfecte uitstraling van perfect nieuw gelegd spoor. ALs je door Nederland rijdt als machinist zie je de verschillen perfect overal liggen. Soms ligt hier het spoor perfect op een ballastbed, maar meestal is er over de jaren zoveel ballast overheen gestort dat het bijna een vlakte is. Als je dan ook nog hoog opgebouwde paden hebt, ligt het spoor bijna niet meer boven de omgeving. Op emplacementen zie je vaak weer het tegenovergestelde dat het spoor bijna in de omgeving "wegzakt". Arnhem is echter weer een mooi voorbeeld van hoog op de ballast liggende sporen.
Voor ons machinisten is dit vaak een crime omdat hiermee het uitstappen bijna met 50 cm verhoogd wordt als we onderweg de trein uit moeten. Moet je bijna springen van je onderste traptrede af bij de cabine.

Het leuke voor de modelbaan is dan wel weer dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet en dat het eigenlijk altijd goed is. Sporen kunnen op een "heuveltje" van ballast liggen, op een gedeeld hoog ballastbed met meerdere sporen, op een gedeeld ballastbed met weer een eigen verhoging onder elk spoor en zelfs helemaal verzonken in de omgeving, dus bijna plat op je modeltafel. Eigenlijk is alles goed want je komt alle vormen overal tegen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 06 feb 2018 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Stanley »

Ballasten voor dubbelspoor... Denk dat het afhankelijk is wat voor merk rails je hebt? Ik heb bijvoorbeeld Fleischmann met bedding, ja dan hoef je niet zoveel te doen en alleen tussen de sporen en wat naast de sporen te strooien. Bij rails zonder bedding heb ik geen ervaring maar gezien dit forum ziet dat er realistischer uit als ik bij velen bekijk die gebruik maken van bijvoorbeeld Peco Streamline en dat gaan ballasten.

Probeer het uit op een stukje, en bepaal wat je mooier vindt ogen!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

Helemaal mee eens Stanley en onthoud dan dat het eigenlijk niets uitmaakt omdat in het echt het ook per 100 meter kan verschillen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Stanley »

Jij kan het weten Wilco als ik het zo lees :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

:D :D tsja om en nabij de 40 uur per week zie ik niets anders voor mijn neus :mrgreen:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Alfred »

Ik vind je ervaringen uit de praktijk altijd interessant en leerzaam Wilco!!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door Nico Essers »

40 uur per week schaal 1:1 en in de vrije tijd schaal 1:160. Dan heb je dus echt een spoorverslaving :lol: .
Wilco, je bent een waardevolle aanvulling voor ons met je spoorervaring.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dubbelspoor ballasten

Bericht door WilcoV »

Nico Essers schreef:40 uur per week schaal 1:1 en in de vrije tijd schaal 1:160. Dan heb je dus echt een spoorverslaving :lol: .
Wilco, je bent een waardevolle aanvulling voor ons met je spoorervaring.
Als laatste hierover, laten we het draadje niet te veel vervuilen, het is nog erger. Mijn vrouw is conducteur en mijn dochter werkt bij NS stations. En ik zal jullie blijven begiftigen met mijn kennis en ervaring.

Maar hier weer over het ballasten.
Het is vaak interessant om dit eens in 1:1 te gaan bekijken. Tegenwoordig rijden wij geen ballast treinen meer als NSR machinist, maar ik ben nog uit de tijd dat we die ook reden.
Momenteel wordt er volop gewerkt in Driebergen-Zeist. Als ze straks gaan ballasten kan je het werk daar zien.
De ondergrond wordt nagenoeg altijd gelegd met vrachtwagens, bulldozers en dergelijke. Dan komen daarover meestal met hand/machine eerst de bielzen (tegenwoordig vaak beton) en de rails. Zodra de rails gelegd is gaat meestal een richtmachine eroverheen. Daarna grindwagens gevolgd door hormachines die de rails oplichten en het grind aandichten enz. Prachtig werk om eens te bekijken. Hou de tabellen van werkzaamheden eens in de gaten en neem eens de tijd om te gaan kijken bij aanleg of spoorvernieuwing. Ook leuk om eens op de modelbaan uit te beelden. Hmm ideetje misschien een hoekje vrijmaken hiervoor.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie