Dubbelspoor ballasten
Dubbelspoor ballasten
Hallo, ik heb even een vraag je over leggen van dubbelspoor. Ik hiervoor 3mm blauwe schuimplastic besteld, nu mijn vraag je over dubbelspoor. Doe je dit met 2 smalle stroken per railstrook, of snij ik stroken breder, zodat beide rails hierop komen? Maw bij ene manier krijg je een "diepte" tussen de rails, bij de andere is het vlak. Mijn vraag, wat is meer realisaties, en of gemakkelijker met het ballasten? Bedankt voor de support, Gr. Appie
Re: Dubbelspoor ballasten
Dubbelspoor ligt op één breed ballastbed.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Dubbelspoor ballasten
Als je het echt realistisch wil doen dan leg je eerst een brede ondergrond op de totale breedte van het ballastbed dat je onder beide sporen wil hebben en vervolgens daar bovenop twee stroken op de breedte van een ballastbed voor één spoor. Dat geheel ballasten en klaar.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Dubbelspoor ballasten
Die extra small stroken, stroken niet meteen met de situatie bij het grootbedrijf. Grindbed ligt vlak over de totale breedte van het dubbelspoor tot de hoogte van het bovenvlak van de bielsen, met soms zelfs een ophoping tussen de sporen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... lspoor.jpg
http://www.wallpapers.nl/data/1600_1200 ... 215156.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... lspoor.jpg
http://www.wallpapers.nl/data/1600_1200 ... 215156.jpg
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Dubbelspoor ballasten
Zo wordt een spoor niet aangelegd.
Men legt eerst een brede ondergrond over de volle breedte. Vervolgens legt men smallere stroken waarop de rails gelegd worden. Die worden hierna weer aangevuld met ballast middels grindtreinen. Hierna gaat de hortrein er overheen waardoor je die verhoogde randen krijgt.
Men legt eerst een brede ondergrond over de volle breedte. Vervolgens legt men smallere stroken waarop de rails gelegd worden. Die worden hierna weer aangevuld met ballast middels grindtreinen. Hierna gaat de hortrein er overheen waardoor je die verhoogde randen krijgt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Dubbelspoor ballasten
Ah! Dat wist ik niet. Het verschil tussen hoe het aangelegd wordt, en hoe het er uiteindelijk uit ziet.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Dubbelspoor ballasten
Probleem in Nederland is dat er vaak zo vaak later extra ballast wordt aangelegd en een hortrein overheen moet gaan dat de tussenlaag tussen twee sporen steeds dikker wordt. Bij perfect nieeuw aangelegde sporen zie je wel vaak deze opbouw heel goed. In N spoor heeft de Kato dubbelspoor rails de perfecte uitstraling van perfect nieuw gelegd spoor. ALs je door Nederland rijdt als machinist zie je de verschillen perfect overal liggen. Soms ligt hier het spoor perfect op een ballastbed, maar meestal is er over de jaren zoveel ballast overheen gestort dat het bijna een vlakte is. Als je dan ook nog hoog opgebouwde paden hebt, ligt het spoor bijna niet meer boven de omgeving. Op emplacementen zie je vaak weer het tegenovergestelde dat het spoor bijna in de omgeving "wegzakt". Arnhem is echter weer een mooi voorbeeld van hoog op de ballast liggende sporen.
Voor ons machinisten is dit vaak een crime omdat hiermee het uitstappen bijna met 50 cm verhoogd wordt als we onderweg de trein uit moeten. Moet je bijna springen van je onderste traptrede af bij de cabine.
Het leuke voor de modelbaan is dan wel weer dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet en dat het eigenlijk altijd goed is. Sporen kunnen op een "heuveltje" van ballast liggen, op een gedeeld hoog ballastbed met meerdere sporen, op een gedeeld ballastbed met weer een eigen verhoging onder elk spoor en zelfs helemaal verzonken in de omgeving, dus bijna plat op je modeltafel. Eigenlijk is alles goed want je komt alle vormen overal tegen.
Voor ons machinisten is dit vaak een crime omdat hiermee het uitstappen bijna met 50 cm verhoogd wordt als we onderweg de trein uit moeten. Moet je bijna springen van je onderste traptrede af bij de cabine.
Het leuke voor de modelbaan is dan wel weer dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet en dat het eigenlijk altijd goed is. Sporen kunnen op een "heuveltje" van ballast liggen, op een gedeeld hoog ballastbed met meerdere sporen, op een gedeeld ballastbed met weer een eigen verhoging onder elk spoor en zelfs helemaal verzonken in de omgeving, dus bijna plat op je modeltafel. Eigenlijk is alles goed want je komt alle vormen overal tegen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 06 feb 2018 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Dubbelspoor ballasten
Ballasten voor dubbelspoor... Denk dat het afhankelijk is wat voor merk rails je hebt? Ik heb bijvoorbeeld Fleischmann met bedding, ja dan hoef je niet zoveel te doen en alleen tussen de sporen en wat naast de sporen te strooien. Bij rails zonder bedding heb ik geen ervaring maar gezien dit forum ziet dat er realistischer uit als ik bij velen bekijk die gebruik maken van bijvoorbeeld Peco Streamline en dat gaan ballasten.
Probeer het uit op een stukje, en bepaal wat je mooier vindt ogen!
Probeer het uit op een stukje, en bepaal wat je mooier vindt ogen!
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: Dubbelspoor ballasten
Helemaal mee eens Stanley en onthoud dan dat het eigenlijk niets uitmaakt omdat in het echt het ook per 100 meter kan verschillen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Dubbelspoor ballasten
Jij kan het weten Wilco als ik het zo lees
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: Dubbelspoor ballasten
tsja om en nabij de 40 uur per week zie ik niets anders voor mijn neus
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Dubbelspoor ballasten
Ik vind je ervaringen uit de praktijk altijd interessant en leerzaam Wilco!!
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Dubbelspoor ballasten
40 uur per week schaal 1:1 en in de vrije tijd schaal 1:160. Dan heb je dus echt een spoorverslaving .
Wilco, je bent een waardevolle aanvulling voor ons met je spoorervaring.
Wilco, je bent een waardevolle aanvulling voor ons met je spoorervaring.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Dubbelspoor ballasten
Als laatste hierover, laten we het draadje niet te veel vervuilen, het is nog erger. Mijn vrouw is conducteur en mijn dochter werkt bij NS stations. En ik zal jullie blijven begiftigen met mijn kennis en ervaring.Nico Essers schreef:40 uur per week schaal 1:1 en in de vrije tijd schaal 1:160. Dan heb je dus echt een spoorverslaving .
Wilco, je bent een waardevolle aanvulling voor ons met je spoorervaring.
Maar hier weer over het ballasten.
Het is vaak interessant om dit eens in 1:1 te gaan bekijken. Tegenwoordig rijden wij geen ballast treinen meer als NSR machinist, maar ik ben nog uit de tijd dat we die ook reden.
Momenteel wordt er volop gewerkt in Driebergen-Zeist. Als ze straks gaan ballasten kan je het werk daar zien.
De ondergrond wordt nagenoeg altijd gelegd met vrachtwagens, bulldozers en dergelijke. Dan komen daarover meestal met hand/machine eerst de bielzen (tegenwoordig vaak beton) en de rails. Zodra de rails gelegd is gaat meestal een richtmachine eroverheen. Daarna grindwagens gevolgd door hormachines die de rails oplichten en het grind aandichten enz. Prachtig werk om eens te bekijken. Hou de tabellen van werkzaamheden eens in de gaten en neem eens de tijd om te gaan kijken bij aanleg of spoorvernieuwing. Ook leuk om eens op de modelbaan uit te beelden. Hmm ideetje misschien een hoekje vrijmaken hiervoor.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie