Vraag je over plus en massa

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Appie53
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2018 17:12

Vraag je over plus en massa

Bericht door Appie53 »

Hooi, Tja als nieuwkomer opnieuw een vraag. Waar of hoe loopt de massa in een loc. Ik heb een gebruikte loc gekocht, de 3e en deze loopt dus niet. De + loopt via de wielen naar motortje, bij deze loopt de massa via het metaal van het chassis. Hoort dit zo bij analoog? Motortje loopt prima na demontage. Ik dat mijn vraag een beetje te begrijpen is. Bedankt alvast,. Appie :idea:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door BenQ »

Appie,
Vertel even welke loc het is.
Er zijn merken die het chassis in tweeën delen, Hobbytrain bv, en dan zijn de helften geïsoleerd.
Maak ook een foto van de loc zonder kap.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Appie53
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2018 17:12

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door Appie53 »

Fotootje lukt niet zo best!
Bijlagen
image-2018-02-07.jpg
image-2018-02-07.jpg (1.38 KiB) 2886 keer bekeken



Onderwerp starter
Appie53
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2018 17:12

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door Appie53 »

Vorige eigenaar heeft hier mee zitten te rommelen. Een van de contactplaatjes onder het motortje is doorverbonden met zijplaatje welke dus contact maakt met metalen chassis.Zelf heb ik het idee dat dit niét helemaal juist is. Alles is dood als een spier. Kan ik iets anders proberen? Bedankt voor support.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door BenQ »

Nu nog even de eerste vraag, het merk en type loc.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door Willempie »

Appie53 schreef:Hooi, Tja als nieuwkomer opnieuw een vraag. Waar of hoe loopt de massa in een loc. Ik heb een gebruikte loc gekocht, de 3e en deze loopt dus niet. De + loopt via de wielen naar motortje, bij deze loopt de massa via het metaal van het chassis. Hoort dit zo bij analoog? Motortje loopt prima na demontage. Ik dat mijn vraag een beetje te begrijpen is. Bedankt alvast,. Appie :idea:
Hoe weet jij dat de plus via de wielen loopt, en de min via het chassis?
Het ligt er maar net aan hoe de loc op de rails staat, en op welke spoorstaaf de plus en of de min staat.

Normaliter is in rijrichting gezien de rechterspoorstaaf de plus, en dan moet de loc vooruit rijden, bij een stoomloc met de schoorsteen aan de voorkant. bij een andere loc met de cabine deur met een 1 erop aan de voorkant.
Maar bij de meeste locjes zit 1 koolborstel aansluiting aan het chassis.
Voor het digitaliseren van dit soort locjes moet je deze verbinding ongedaan maken. meestal kan dit door het verwijderen van een plaatje of een veertje.
En meten is weten. Op beide koolborstel moet dus een verbinding binnen komen vanaf de rails.
Of de zijkant van de motor contact maakt met het chassis, zal niets uitmaken, daarmee en daardoor draait de motor niet.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door martindomburg »

In de regel word door de fabrikanten het chassis "misbruikt" als een van de twee polen. Dit om zowel de motoren als de lampen effectief te verbinden met een van de twee spoorstaven. De andere spoorstaaf word dan met een draadje naar de printplaat geleid om daar de lamp en de motor via spoelen en diodes van de andere pool te voorzien.

Is dus puur productie gemak, geen moeten.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Vraag je over plus en massa

Bericht door TonN »

martindomburg schreef:In de regel word door de fabrikanten het chassis "misbruikt" als een van de twee polen.
Het is wel realistisch. Bij electrische treinen schaal 1 op 1 gaat de stroom ook door het blok. Bij auto's idem en bij de meeste fietsen met dynamo ook.


Plaats reactie