Max,
De Roco en Minitrix rails zijn iets eerder vatbaar voor vuil dan de Peco rail. Op het deel van de baan met Roco en Minitrix rails heb ik na maanden rijden hier en daar soms één of twee plekjes met iets minder contact, waardoor langzaam rijdende tweeassers daar soms blijven staan. Stofzuigen en even een met ATF bevochtigd wattenstaafje licht over die plek strijken zorgt weer voor maanden zorgeloos rijden. Op de Peco rails heb ik vrijwel nooit contactproblemen. Peco rails zijn aantoonbaar minder vatbaar voor corrosie dan mijn oude Roco en Minitrix rails.
Ook tweeassers kruipen daar stapvoets over het spoor dat één, hooguit tweemaal per jaar met een heel klein beetje ATF wordt bestreken over een paar cm. rails.
Alle wissels zijn Peco electrofrogs. Ze zijn allemaal inmiddels drie jaar oud en alle loks, ook de tweeassers rijden er (ook op kruipsnelheid) zonder haperingen overheen.
Die Peco wissels liggen dus ook in het deel waar ik de oude Roco en Minitrixrails heb liggen. Ik heb GEEN Roco- en Minitrix wissels in mijn baan.
Hier het sporenplan van dit deel van de baan. Het rood omkaderde deel komt in een later stadium onder een langgerekte helix te liggen.
De baan is feitelijke een opgerold hondenbot waarbij een trein in één omloop 4 x het ondergrondse station (bovenkant sporenplan) doorkruist.
Ontsporingen komen zelden voor. Als het gebeurt is het op segmentovergangen bij sommige oudere vierassige rijtuigen en dan vooral in de rechtse lus. Die rijtuigen moet ik nog eens goed nakijken.
Maar de kans op ontsporingen is op Roco en Minitrixrails niet groter dan op Peco rails. Op Peco wissels heb ik nooit meer last van ontsporingen. Belangrijk is wel dat rails en wissels goed vlak liggen de de raillasjes goed aansluiten.
Zie voor het bouwverslag van mijn baan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057
Ben