Welke lok?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Op mijn nieuwe baan heb ik deels gebruikte Roco en minitrixrails op een verdekt deel en verder uitsluitend Peco code 55 rails en overal Peco Electrofrog wissels.
Merk je wezenlijk verschil? In ontsporingen, storingen, trek-kracht, schoonmaken?
Ik overweeg toch sommige/vele/alle wissels te gaan vervangen, maar da's een beste kostenpost en inspanning. Zal er op neer komen dat ik 99% gewoon opnieuw leg. Dus de gewetensvraag; hoeveel procent van de storingen komt van het rollend materieel, en hoeveel procent van de 13e-hands wissels/rails?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

De Roco en Minitrix rails zijn iets eerder vatbaar voor vuil dan de Peco rail. Op het deel van de baan met Roco en Minitrix rails heb ik na maanden rijden hier en daar soms één of twee plekjes met iets minder contact, waardoor langzaam rijdende tweeassers daar soms blijven staan. Stofzuigen en even een met ATF bevochtigd wattenstaafje licht over die plek strijken zorgt weer voor maanden zorgeloos rijden. Op de Peco rails heb ik vrijwel nooit contactproblemen. Peco rails zijn aantoonbaar minder vatbaar voor corrosie dan mijn oude Roco en Minitrix rails.
Ook tweeassers kruipen daar stapvoets over het spoor dat één, hooguit tweemaal per jaar met een heel klein beetje ATF wordt bestreken over een paar cm. rails.
Alle wissels zijn Peco electrofrogs. Ze zijn allemaal inmiddels drie jaar oud en alle loks, ook de tweeassers rijden er (ook op kruipsnelheid) zonder haperingen overheen.
Die Peco wissels liggen dus ook in het deel waar ik de oude Roco en Minitrixrails heb liggen. Ik heb GEEN Roco- en Minitrix wissels in mijn baan.

Hier het sporenplan van dit deel van de baan. Het rood omkaderde deel komt in een later stadium onder een langgerekte helix te liggen.
Afbeelding
De baan is feitelijke een opgerold hondenbot waarbij een trein in één omloop 4 x het ondergrondse station (bovenkant sporenplan) doorkruist.

Ontsporingen komen zelden voor. Als het gebeurt is het op segmentovergangen bij sommige oudere vierassige rijtuigen en dan vooral in de rechtse lus. Die rijtuigen moet ik nog eens goed nakijken.
Maar de kans op ontsporingen is op Roco en Minitrixrails niet groter dan op Peco rails. Op Peco wissels heb ik nooit meer last van ontsporingen. Belangrijk is wel dat rails en wissels goed vlak liggen de de raillasjes goed aansluiten.

Zie voor het bouwverslag van mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

goed verhaal!
Ik denk echt dat de oude wissels voor veruit mijn grootste irritatie zorgen; er blijft wel eens materieel "nowhere" staan, maar intuitie zegt dat het 90% of meer voor, op of na een wissel is. Idem voor ontsporingen.
Ik lees dat de DR4024 voor electrofrogs netjes de polarisatie kan omzetten, heeft iemand daar ervaring mee? Verder heb ik nog een dozijn Conrad aandrijvingen liggen; "mit polatitaetsumschaltung"....

nog even samenvattend Ben's input;
1) Roco en Minitrix iets sneller vuil
2) Nooit contact problemen op Peco
3) Minder corrosie op Peco
4) geen haperingen op electrofrogs
5) segmentovergangen zijn "Boohoo!" (maar die heb ik niet)

Het enige dat ik dan mis is ervaring met Minitrix en Roco wissel versus Peco....wie biedt? :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke lok?

Bericht door shoven »

Ik heb vroeger altijd Minitrix en Fleischmann wissels gehad en ben al een tijdje over op Peco. Ik zou voor geen goud terug willen. In combinatie met servo aandrijving en Rosoft Servoswitches is het betrouwbaar, er valt bijna nooit meer iets stil. Met de DR4024 heb ik geen ervaring, ik hoor hier op het forum wisselende meningen en ervaringen. Het Rosoft spul werkt eigenlijk altijd goed en de service is top, over dat laatste hoor ik van Digikeijs mindere verhalen op dit forum.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Goed.... Die Roco V200 was een tegenvaller... Hij trok slecht (max 1 roco clean) en ratelde nogal... Ik weet niet of het de moeite loont om onderdelen te bestellen, wellicht trekt hij dan nog steeds maar 1 roco cleaner... Aangezien de schoonmaakdienst gewoon mee moet gaan rijden, is de keuze beperkt. Op zoek naar een betere oplossing dus!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

Ik weet niet precies over welke V200 je het nu hebt, maar in een ander draadje van Mack had je het over een V200 van jou waar de asb's verkeerd zouden zitten?
Als de lok ratelt, dan is er waarschijnlijk het tandwieltje op de aandrijfas gescheurd.
De Roco V200 ken ik - net als de anderen die die lok noemden - als een beresterke lok, die zonder problemen een shoonmaakwagen kan trekken. Als een lok ondanks goede asb's geen goede trekkracht heeft, kan het ook zijn dat er een wikkeling is doorgebrand. Onbelast loopt het motortje dan prima, maar als je een wagon achter de lok hangt, krijgt die hem maar met moeite weg. Dat is mij een keer overkomen. (Lok een paar dagen met een klein beetje opengedraaide trafo op het spoor laten staan. :oops: ).
Maar mijn resterende MTX en Fleischmann V200's slepen allemaal zonder problemen mijn Tomix stofzuiger over de baan.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Welke lok?

Bericht door Mack »

(ROCO V200 zoek ik alleen nog 2 buffers voor, dus iemand ze heeft liggen.maar ok dat terzijde)

zou een Minitrix V200 nemen voor de schoonmaak wagon,die kan het zeker

en wat rails betreft zou ik alles peco maken ,

ik zelf kato nooit geen problemen mee

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef:Max,

Ik weet niet precies over welke V200 je het nu hebt, maar in een ander draadje van Mack had je het over een V200 van jou waar de asb's verkeerd zouden zitten?
Als de lok ratelt, dan is er waarschijnlijk het tandwieltje op de aandrijfas gescheurd.
De Roco V200 ken ik - net als de anderen die die lok noemden - als een beresterke lok, die zonder problemen een shoonmaakwagen kan trekken. Als een lok ondanks goede asb's geen goede trekkracht heeft, kan het ook zijn dat er een wikkeling is doorgebrand. Onbelast loopt het motortje dan prima, maar als je een wagon achter de lok hangt, krijgt die hem maar met moeite weg. Dat is mij een keer overkomen. (Lok een paar dagen met een klein beetje opengedraaide trafo op het spoor laten staan. :oops: ).
Maar mijn resterende MTX en Fleischmann V200's slepen allemaal zonder problemen mijn Tomix stofzuiger over de baan.

Ben
Yup, da's dezelfde. Hij heeft vanaf het begin af gerateld; ik dacht dat er "iets" verkeerd was gedaan met de asjes, omdat de ASB's anders zaten dan op de waschzettel. Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd, maar niks helpt. Ik zou het loopwerk kunnen vervangen, maar denk dat ik dan evenveel kwijt ben als een nieuw tweedehandsje. Bij beide scenario's loop ik het risico dat het probleem niet opgelost is...Hij moet niet 1, maar 2 of 3 schoonmaakwagons trekken, maar dat terzijde. Ik denk niet dat er iets doorgebrand is, het geratel lijkt me echt een elders genoemd tandwielprobleem.


@Mack; die buffers kun je op ebay oppikken; hierzo
De Minitrix versus Roco viel eerder in het draadje in het voordeel van Roco uit, op basis daarvan heb ik hem gekocht.

Misschien moet ik een Krokodil proberen...iemand ervaring mee? :D



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Welke lok?

Bericht door Modelspoorbarry »

M7,

Welke Krokodil heb je in gedachte?
De Duitse (E93 of E94) of de Zwitserse (Be 6/8 of Ce 6/8)?

Bij rijden beiden rond met schoonmaakwagens: meestal een Mintrix borstelwagen, een LUX stofzuiger en LUX polijstwagen. Gaat zonder problemen, ook in de stojg8ng vanuit het schaduwstation (2,2%).

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Als, dan de zwitser, die zag ik als kind langskomen... Man wat een beest.. Helaas erg prijzig...


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke lok?

Bericht door Redskin »

De schoonmaakploeg hier rijdt met een BR150 van Roco. Die heeft lekker wat eigen massa en sleept volkomen moeiteloos een serie poets- en borstelwagentjes en een Tomix rond. Prima zesasser die je voor een bescheiden prijsje tweedehands op de kop kan tikken ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie