Welke lok?

Vraag maar raak!

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welke lok?

Bericht door Willempie »

Dit is mijn wonder/redder in nood middel
https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B594499
werkt perfect. Op enkele plaatsen een spuitje over de rails, en de rest doen de treinen tijdens het overrijden.

Voor mij geen ATF. Dat stop je in een automatische versnellingsbak, dat smeer je niet op je rails.

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke lok?

Bericht door shoven »

Gebruik ik ook. Werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:lastige wisselstraten wel, maar ik heb 0% verval. Word er wel moedeloos van; als ik de baan helemaal "opkuis" (lol@Michiel), dan hebben de kleine lokjes toch moeite met stroomafname. Als ik ATF gebruik(te), had ik hier beduidend minder last van, maar hadden de grotere locs weer moeite rond te komen....
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.
Heb je al eens gekeken naar:
- vuil op de wielen;
- stof tussen wiel en stroomafnemer;
- liggen de stroomafnemers voldoende strak "aan" tegen de wielen;
- zijn de stroomafnemers niet afgesleten (bij een oude lok met stroomafnemers op de flenzen willen die dunne stukjes fosforbrons wel eens helemaal doorslijten)
- is de collector van de motor schoon en glanzend, of zijn de collectorspleten "volgelopen" met slijpsel van de koolborstels?
- zijn alle tandwielen in de overbrenging schoon en niet gescheurd/versleten?
- zijn de motorlagers gesmeerd, maar schoon, of "drijft" de motor in de olie?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef:
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.


Ben
@Ben; ze gaan allemaal in een benzinebadje, ik peuter de tandwielen schoon, doe met een prikkertje ATF op de afnemers, indien mogelijk haal ik het motortje uit elkaar voor een wasbeurt, daarna gaat er een drupje modelbaan olie op de assen en Roco vet op de tandwielen.....beter kan ik het zelf niet verzinnen....maar het zijn maar twee en drie-assertjes, bij elk vogelpoepje blijven ze staan.
Ik ben de baan meerdere malen helemaal rond geweest met railgum.

Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Welke lok?

Bericht door Alfred »

Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...
Vestig daar je hoop niet op. Ik heb hagelnieuw spoor en een spiksplinternieuw 3-assertje; de Knabbel van Fleischmann en die stottert ook voortdurend. Wat nog zou kunnen werken is een LocBuffer. Mits daar plek voor is in de loc natuurlijk. Dan heb je een condensator die tijdelijk energie levert als de loc zo'n vogelpoepje te verwerken heeft.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke lok?

Bericht door Rob Fongers »

Ben, @allen

Alle zaken in de lucht, met name ultra, nieuwste hype, fijn, de huidige hype, stof. Hierin zit dus ook luchtvochtigheid, roken, parfum etc.

Materiaal zoals nieuw zilver zijn de werkelijke oorzaak van de contact problemen.

Samengevat zorgen de zaken in de lucht ervoor dat er vervuiling optreedt. Die vervuiling zorgt er verder voor dat de rails, gemaakt van nieuw zilver, gaan oxideren. Zichtbaar wordt dit als je, je vinger over de rail haalt. Dit zwart wordt dus meegesleept over de baan en hecht zicht aan de wielen van de trein. Kijk maar eens naar de wieltjes van je wagons.

ATF en Contact Spray stoppen de oxidatie. Daarnaast treedt er een herstelling van het materiaal op waardoor het contact weer als vanouds wordt. Tevens voorkomt het op langere termijn dat er weer oxidatie optreedt.

Daarnaast zijn hier alle asjes van weerstand lak voorzien wat ook nog eens de prettige bijkomstigheid heeft dat de wielen schoon blijven. Dus vanuit deze bron is er ook geen vervuiling meer op de baan. Ik laat hierbij in het midden of dit de zwarte troep is welke in het verleden van de rails kwam.

Dit zorgt er dus ook voor dat gedurende lange tijd van stof happen, een baan weer gewoon kan gaan rijden zonder noemenswaardige problemen ondanks alle stof wat zich in die periode heeft verzameld.

Heb hier een LUX Stofzuiger en poetser rijden welke zeer zeker zullen bijdragen aan dit resultaat, weet wel dat hier eerst dat duo aan de slag was en daarna pas de Contact Spray ingevoerd werd wat niet direct maar wel op termijn tot uitstekende resultaten heeft geleid. En ook hier rijdt de baan direct weer top als die 14 dagen heeft stilgestaan. Ben van nature nogal lui aangelegd en ga dus niet eerst met een stofzuiger o.i.d. rond om de baan stofvrij te maken. maar gewoon gaan met gemiddeld 20 stuks tegelijk.

Wat ik lees van ATF, heeft dat dezelfde eigenschappen als Contact Spray. Beide zorgen voor een herstel en conservering van de rail. Tja ATF wordt met wattenstaafje aangebracht en ik gebruik CS gewoon als spray (luiheid) wat op geen enkel manier mijn baan aantast, tastte, nu al meer dan 5 jaar. Ja en ook nog ik gebruik het bijna niet meer.

Conclusie :
ATF en CS moet je zien als een bescherming tegen roest, oxidatie etc. Net zoals dat je een waslaag op je autolak aanbrengt. Juist die bescherming zorgt ervoor dat je materiaal optimaal contact blijft behouden. Echter hier treedt ook nog een recovery op in de zin van dat oxidatie verdwijnt.

@Alfred,

Ik heb er een heleboel met buffer rijden. Echter de laatste jaren word het niet meer ingebouwd gewoon omdat het niet meer nodig is met een goed rijdende baan met de middelen zoals boven beschreven. Erger nog er zijn er inmiddels meerdere weer ontdaan van de buffer. en 1 kmh zonder haperen is normaal


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef: Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...
Max,
Als de oude rails in het horizontale vlak niet helemaal recht meer is en/of de rails niet precies op elkaar aansluiten, de ondergrond wat kleine oneffenheidjes heeft, dan kan dat wel degelijk tot haperingen bij kleine twee- en drieassertjes leiden. Heb je het hier over dit soort lokjes:
http://www.fleischmann.de/de/product/11 ... ducts.html
of zijn minitrix zuster:
http://www.spookshow.net/loco2/files/trix2914early.jpg ?
Die tillen bij een kleine oneffenheid al snel een wieltje op en dan is er geen contact. Ik heb zelf ook een baantje gehad met 6e-hands Arnoldrails en heb heel wat tijd besteed aan het met stukjes papier precies vlak krijgen van de rails en wissels. Toen dat was gelukt reden mijn kleine twee-assertjes ook als een zonnetje en kropen zelfs over de wissels.

Kun je eens een foto plaatsen van je baan en lokjes?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Rob,

Goede aanvulling. Maar: niet alleen rails van nieuwzilver oxideren. Ik heb hier oude Piko H0 rails van gevouwen blik en nog wat stukjes 50 jaar oude Jouef rails. M.n. die laatste - geheel van messing - oxideert waar je bij staat, maar ook daar levert gebruik van ATF (of contactspray) direct een enorme verbetering.

En verder zijn de aspecten die ik in mijn vorige reacties noemde, van even groot belang.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Welke lok?

Bericht door dwarsligger »

Ik heb een glaskasten, welke ik een verschrikkelijk mooie lok vindt, maar die maar 2 asjes heeft en geen gewicht. Deze rijdt nu altijd in combinatie met een andere wagon erachter. Deze neemt ook stroom af en is met simpele draadjes verbonden. Nu dus stroomafname op 4 assen.

Gisteren bij Conrad dit ( art nr. 12893902-polige wagenkoppeling + 20 CM Kabel € 4,99 ) setje gekocht. Kun je ze ook weer los halen. Dit ga ik vaker toepassen, en aangezien ik met vaste treinsamenstellingen rij geen probleem.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Welke lok?

Bericht door Alfred »

Heren, wat mij betreft dank! Ik ga mij dan toch ook eens aan de ATF wagen voordat ik een locbuffer ga inprutsen.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

@Alfred; de LocBuffer is wat mij betreft geweldig, zeker als je oude meuk gebruikt zoals wissels met kunststof hart. Ik heb een videootje van twee identieke loks (V36, identieke motor, decoder, service etc) die achter elkaar een wissel over gaan. De lok zonder buffer blijft staan. Voor mij is het wel een keuze; OF extra afnemers, OF Buffer, anders komt er een hele tros draadjes tussen wagonnetje en lokje (de buffer zit bij mij in wagon)...Wees hoe dan ook zuinig met de ATF! :D

@Ben; mijn gedachte ging met name naar de wissels. Ik heb vrijwel uitsluitend de "nieuwere oudere" wissels liggen. Dit soort spul (maar dan oud);

Afbeelding

Ik hoopte dat met peco wissels de ellende een stuk minder zou zijn. Sommige wissel tilt de KUNSTSTOF gewoon een wieltje op :evil: :evil: :evil:
Hoe heb je dat allemaal "met papiertjes" vlak gekregen? Ik heb echt wel moeite genomen om het redelijk recht te krijgen, maar het bonkt en hoddelt hier en daar toch nog wel. Het gedrag verschilt echt van lok tot lok. Sommige weten een hobbel te vinden waar ik bij andere loks geen enkele oneffenheid zie...
Zoals eerder aangegeven "hangt" de baan, dat maakt het echt niet makkelijk, maar betekent ook dat ik lastig foto's kan nemen. Hoe dan ook, ik zal vanavond weer eens een poging wagen.

@Rob; dank voor de toelichting. Ik kan me het herstel nog niet helemaal voorstellen, maar de waslaag wel.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke lok?

Bericht door Rob Fongers »

MadSeven schreef:
@Rob; dank voor de toelichting. Ik kan me het herstel nog niet helemaal voorstellen, maar de waslaag wel.
Het herstel zit in het feit het geruime tijd duurt voordat alle oxidatie is verdwenen. hiermee gaat het zonder dat je actief oxidatie(roest) hoeft te verwijderen. Je moet het wel de tijd geven alvorens het op heel de baan effectief is, 2 tot 3 maanden is m.i. wel nodig. Daarna is het als een waslaag en vind er geen oxidatie meer plaats. Dat kan je testen door met je vinger over de rail te gaan en als die niet afgeeft is er ook geen oxidatie meer

Schuren met blokje of schoonmaken met wat dat ook brengt ook slijtage met zich mee ondanks dat velen onder ons er positief over zijn. Het blijft een terugkerende ergernis en langzaam rijden is een utopie.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef: @Ben; mijn gedachte ging met name naar de wissels. (...) Ik hoopte dat met peco wissels de ellende een stuk minder zou zijn. Sommige wissel tilt de KUNSTSTOF gewoon een wieltje op :evil: :evil: :evil:
Hoe heb je dat allemaal "met papiertjes" vlak gekregen? Ik heb echt wel moeite genomen om het redelijk recht te krijgen, maar het bonkt en hoddelt hier en daar toch nog wel. Het gedrag verschilt echt van lok tot lok. Sommige weten een hobbel te vinden waar ik bij andere loks geen enkele oneffenheid zie...
Zoals eerder aangegeven "hangt" de baan, dat maakt het echt niet makkelijk, maar betekent ook dat ik lastig foto's kan nemen. Hoe dan ook, ik zal vanavond weer eens een poging wagen.
Ik had op mijn baantje oude Arnold rails en wissels, op een vlakke, harde meubelplaat liggen. De ondergrond was goed vlak, maar in constateerde dat de Arnoldwissels net een fractie "dikker" waren dan de aanliggende rails. Daardoor ontstonden minimale hoogteverschillen die juist voor een langzaam rijdende tweeasser net groot genoeg waren om één wiel het contact met de rail te laten verliezen. Dat was in het donker goed te zien, door vonkvorming russen rail en wiel. Het ging echt om 0,1 - 0,2mm. Door de rails vóór het wissel iets hoger te leggen, dus letterlijk met kleine stukjes papier, net zolang tot het lokje niet meer haperde, konden vrijwel alle contactproblemen door niveauverschillen worden opgelost.

Op mijn nieuwe baan heb ik deels gebruikte Roco en minitrixrails op een verdekt deel en verder uitsluitend Peco code 55 rails en overal Peco Electrofrog wissels. Bij het leggen van de sporen heb ik de rails met Tracksetta railmallen, afstandhouders en flexrailspanners zo recht en gelijkmatige mogelijk gelegd. Daarna de rails en wissels met kleine schroefjes gefixeerd op de bodemplaat met daarop een 3mm dikke schuimplaat en dan eerst uitgebreid proef gereden. Niveauverschillen lieten zich nog makkelijker oplossen door de schroefjes iets losser of vaster te draaien. Daarna de rails geballast en vastgelijmd.

Dat de ene lok meer "hobbelt" dan de ander kan worden veroorzaakt doordat een kleine tweeasser assen heeft die meestal geen verticale speling hebben. Een diesel- of electrolok heeft vaak twee-assige wielstellen die langs de lengte- en de breedte-as iets kunnen "kantelen".

Je schrijft dat het kunstof in een Peco wissel soms een wiel optilt. Heb je soms Insulfrogs met een kunststof puntstuk? Ik meen te weten dat die dat probleem wel eens kunnen veroorzaken, maar misschien kan iemand anders daar iets over zeggen. Ik heb alleen Electrofogs, dus met metalen puntstuk.
(O.a. hier is daar ook al eens over geschreven: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... tuk#p58776

Tenslotte heb je ook een baan die aan kabels hangt. Wordt de plaat bij gebruik op genoeg punten ondersteund, of kan hij onder zijn eigen gewicht zijn gaan "doorzadelen"? Ook dat kan tot contactproblemen leiden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Hi Ben,

misverstand; ik heb geen peco wissels! Ik heb, net als jij, oude roco en minitrix rails en wissels. Bij mij ligt de zaak op 20mm XPS-achtige spul. De baan hangt zeker ietsje door in het midden, daar heb ik op dit moment nog geen oplossing voor gevonden. Het is minimaal, maar hij zal er niet lichter op worden...

Ik heb gisteren even het lok bestand geordend. Nog niet alles is omgebouwd, maar uiteindelijk zal het iets zijn als;

V36 208/229 Minitrix (5x)
17-253 Minitrix
56 1113 Minitrix
012 081-6 FLM
53 320 FLM
01 236 Minitrix (2x)
051 628-6 FLM
50 662

Er liggen nog wat ander 2 en 3 assers in een doosje, maar of die ingezet gaan worden valt te bezien...

Rails; Minitrix + flexrail code 80
Wissels; Roco en Minitrix
Overig; DR5000, DR4088CS, DR4018 (magneet), DR4020/24 (servo's), IEK MWD2 (conrad motors)


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:Hi Ben,

misverstand; ik heb geen peco wissels! Ik heb, net als jij, oude roco en minitrix rails en wissels. Bij mij ligt de zaak op 20mm XPS-achtige spul. De baan hangt zeker ietsje door in het midden, daar heb ik op dit moment nog geen oplossing voor gevonden. Het is minimaal, maar hij zal er niet lichter op worden...
Max,
Dat is duidelijk. Een fraaie collectie.
Ik heb alleen juist wel allemaal Peco Electrofrog wissels (code 55). Alleen op twee overdekte delen liggen Roco en Minitrix rails. (Geen wissels dus). Die Peco electrofrogs zijn mooi vlak en alles loopt daar mooi en zonder haperen overheen.

Dat doorhangen kun je voorkomen door onder de baan over de hele lengte een of meerdere 3mm haakse aluminiumprofiel(en) te schroeven. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 6-7GwT364K_
Schroef het profiel vast met om de paar cm. een schroef.

Mijn vorige baan grote baan hing wel niet, maar had te weinig steunpunten, waardoor hij ook ging doorhangen. Dat leidde uiteindelijk ook tot ontsporingen en contactproblemen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Hey Ben,

we zitten tegen elkaar aan wat betreft materieel (jij DRG Epoche 2, ik randje Bavaria Ep 2c volgens Wiki :D)
Ik begrijp nog even je plaatsing van de alu profielen niet...mijn baan hangt op een raamwerk van deze profielen;

Afbeelding

Toch heb ik het idee dat juist de kopse kanten in het midden een tikje doorhangen...de waterpas bevestigd dat ook wel.

Hoe dan ook, ik heb flink lopen klussen en "het viel allemaal wel mee" vandaag. Desalniettemin, een schoonmaak lok moet er sowieso komen!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Hoi Max,

Ah, we zijn ongeveer tijdperkgenoten (spoortechnisch gesproken dan). Leuk! Ik vind dat toch de mooiste spoorperiode. Veel stoom, de eerste dieselloks en de motorwagens en fraaie kleurstellingen (Mijn bruine S 3/6 uit de Pfalz is mijn lieveling).

Dus je gebruikt al profielen. Rusten de kopse kanten dan ook op zo'n profiel? Hoe dan ook, je krijgt het weer recht door onder de kopse kant een stevig profiel (ik ga uit van 2,5 of 3mm dik aluminium) te schroeven, zodanig dat je de plaat weer recht drukt. Een beetje zoals bij een brugdeel van een collega op het BNLS forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221771671

Maar je schrijft dat het feitelijk nu wel meevalt, dus dat is mooi. Een een schoonmaak lok: er is altijd een reden om een schoonmaaklok te kopen. Toch :roll: :roll: :?: :P :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Ja me dunkt, da's een prachtige loc... Ik heb moeite te kiezen, de BR01's vind ik een prachtige lijn hebben, maar kan zomaar weer verliefd worden op een klein kruipertje...:D
Hoe dan ook, we zijn afgedwaald..

Aangezien ik straks moeilijk overal bij zal kunnen zal het eerder een schoonmaak trein worden; pittige lok, roco, vilt, stofzuigers...alles d'r op en d'r aan :D
Ik denk dat die echt apart gaat rijden, niet "ertussen", dus ben aan het rondkijken voor betaalbare V200 of E8 zoals gesuggereerd...anyone? :-)


Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Welke lok?

Bericht door Sven »

Je zou ook een Arnold MaK DE1024 kunnen kiezen. Dat is een door zes assen aangedreven blok metaal dat prima stroom afneemt. Ze zullen er nieuw wel niet meer zijn, maar ik zie ze in Houten wel eens liggen. Ze zijn er in de rode uitvoering van Shortlines en ook in een witte jas, geen idee meer van welke maatschappij). Ik heb 'm in de rode uitvoering, maar bij mij mag hij af en toe een containertrein trekken.

Of je zoekt een gebruikt model van een lompe USA diesel (of twee), die kosten vaak nog niet de helft van een Europees model. Als het toch alleen is om buiten openingstijden de poetstrein te trekken maakt het niet uit hoe hij er uitziet.



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef: (Mijn bruine S 3/6 uit de Pfalz is mijn lieveling).

Ben
Just sayin....https://www.ebay.de/itm/MINITRIX-12254- ... 1438.l2649



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Op mijn nieuwe baan heb ik deels gebruikte Roco en minitrixrails op een verdekt deel en verder uitsluitend Peco code 55 rails en overal Peco Electrofrog wissels.
Merk je wezenlijk verschil? In ontsporingen, storingen, trek-kracht, schoonmaken?
Ik overweeg toch sommige/vele/alle wissels te gaan vervangen, maar da's een beste kostenpost en inspanning. Zal er op neer komen dat ik 99% gewoon opnieuw leg. Dus de gewetensvraag; hoeveel procent van de storingen komt van het rollend materieel, en hoeveel procent van de 13e-hands wissels/rails?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

De Roco en Minitrix rails zijn iets eerder vatbaar voor vuil dan de Peco rail. Op het deel van de baan met Roco en Minitrix rails heb ik na maanden rijden hier en daar soms één of twee plekjes met iets minder contact, waardoor langzaam rijdende tweeassers daar soms blijven staan. Stofzuigen en even een met ATF bevochtigd wattenstaafje licht over die plek strijken zorgt weer voor maanden zorgeloos rijden. Op de Peco rails heb ik vrijwel nooit contactproblemen. Peco rails zijn aantoonbaar minder vatbaar voor corrosie dan mijn oude Roco en Minitrix rails.
Ook tweeassers kruipen daar stapvoets over het spoor dat één, hooguit tweemaal per jaar met een heel klein beetje ATF wordt bestreken over een paar cm. rails.
Alle wissels zijn Peco electrofrogs. Ze zijn allemaal inmiddels drie jaar oud en alle loks, ook de tweeassers rijden er (ook op kruipsnelheid) zonder haperingen overheen.
Die Peco wissels liggen dus ook in het deel waar ik de oude Roco en Minitrixrails heb liggen. Ik heb GEEN Roco- en Minitrix wissels in mijn baan.

Hier het sporenplan van dit deel van de baan. Het rood omkaderde deel komt in een later stadium onder een langgerekte helix te liggen.
Afbeelding
De baan is feitelijke een opgerold hondenbot waarbij een trein in één omloop 4 x het ondergrondse station (bovenkant sporenplan) doorkruist.

Ontsporingen komen zelden voor. Als het gebeurt is het op segmentovergangen bij sommige oudere vierassige rijtuigen en dan vooral in de rechtse lus. Die rijtuigen moet ik nog eens goed nakijken.
Maar de kans op ontsporingen is op Roco en Minitrixrails niet groter dan op Peco rails. Op Peco wissels heb ik nooit meer last van ontsporingen. Belangrijk is wel dat rails en wissels goed vlak liggen de de raillasjes goed aansluiten.

Zie voor het bouwverslag van mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

goed verhaal!
Ik denk echt dat de oude wissels voor veruit mijn grootste irritatie zorgen; er blijft wel eens materieel "nowhere" staan, maar intuitie zegt dat het 90% of meer voor, op of na een wissel is. Idem voor ontsporingen.
Ik lees dat de DR4024 voor electrofrogs netjes de polarisatie kan omzetten, heeft iemand daar ervaring mee? Verder heb ik nog een dozijn Conrad aandrijvingen liggen; "mit polatitaetsumschaltung"....

nog even samenvattend Ben's input;
1) Roco en Minitrix iets sneller vuil
2) Nooit contact problemen op Peco
3) Minder corrosie op Peco
4) geen haperingen op electrofrogs
5) segmentovergangen zijn "Boohoo!" (maar die heb ik niet)

Het enige dat ik dan mis is ervaring met Minitrix en Roco wissel versus Peco....wie biedt? :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke lok?

Bericht door shoven »

Ik heb vroeger altijd Minitrix en Fleischmann wissels gehad en ben al een tijdje over op Peco. Ik zou voor geen goud terug willen. In combinatie met servo aandrijving en Rosoft Servoswitches is het betrouwbaar, er valt bijna nooit meer iets stil. Met de DR4024 heb ik geen ervaring, ik hoor hier op het forum wisselende meningen en ervaringen. Het Rosoft spul werkt eigenlijk altijd goed en de service is top, over dat laatste hoor ik van Digikeijs mindere verhalen op dit forum.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Goed.... Die Roco V200 was een tegenvaller... Hij trok slecht (max 1 roco clean) en ratelde nogal... Ik weet niet of het de moeite loont om onderdelen te bestellen, wellicht trekt hij dan nog steeds maar 1 roco cleaner... Aangezien de schoonmaakdienst gewoon mee moet gaan rijden, is de keuze beperkt. Op zoek naar een betere oplossing dus!


Plaats reactie