MadSeven schreef:dwarsligger schreef:mij is niet duidelijk hoe een teveel aan ATF voor meer zwarte neerslag zorgt; waar komt het vandaan?
Max,
Wat ik uit berichten van meer chemisch onderlegde forumgenoten van verschillende fora heb begrepen zorgt een geoxydeerd oppervlak van de rails voor contactproblemen. Als je die oxyde met benzine oplost, of met een railgum wegschuurt, verdwijnt het contactprobleem. Als er een minimale hoeveelheid ATF is aangebracht, lost die de oxyde deels op en wordt die geleidend en blijft op de rails liggen.
Daar komt het dus vandaan. Je rails is dus vuil, maar niet langer "contactgestoord"
. Als je de geleidende oxydelaag weghaalt zullen na een paar keer ook de oxydatie-oplossende stoffen weer van de rails zijn geveegd en kunnen er weer geoxydeerde plekken ontstaan.
Mijn ervaring is dat als ik een licht bevochtigd wattenstaafje (dus NIET nat) zonder druk over een paar centimeter rails haal op twee plaatsen op mijn baan, de zwarte aanslag niet of nauwelijks aanwezig is en zelfs mijn twee-assertjes ook na maanden nog zonder meer over alle wissels "kruipen". Vroeger ging dat niet zonder uitvoering vooraf rails en wielen te poetsen.
Poetsen laat is dus achterwege. Ik laat de Tomix stofzuiger af en toe rondrijden en verder haal ik stof en vuil geregeld tussen wielen en stroomafnemers vandaan. (Ook dat contact verbetert merkbaar als je de flens of binnenzijde van het wiel of as waar een stroomafnemer contact maakt met een cocktailprikkertje met een klein beetje ATF even aantipt.)
Ik heb wel de indruk dat zaken als luchtvochtigheid, plaats van de baan t.o.v. een raam, ventilatierooster, luchtvervuiling (roken) e.d. van invloed zijn op de mate waarin rails gevoelig zijn voor oxydatie.
Groeten,
Ben