Welke lok?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Welke lok?

Bericht door Marcel »

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat.
Is zeker waar,bij mij wordt deze (digitale) loc altijd voor de poetstrein ingezet,hij is beresterk en zwaar zodat hij alles moeiteloos over de baan duwt in dit geval ,ook op hellingen.
Een erg betrouwbare loc!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

Ik ben de laatste die een modelspoorder ervan wil afhouden een lok te kopen (het idee alleen al :o ), maar ik heb geen poetswagen meer nodig sinds ik eens in de zes maanden of langer een klein beetje ATF op een stukje rails aanbreng en een lok een paar rondjes laat rijden. Als er wat kleine vuile railstukjes zijn, dan zijn die na 2 of 3 rondjes verdwenen.
Er rijdt af en toe wel een Tomix stofzuiger wagen rond en 2 x per jaar zuig ik de hele baan met een "stofzuigerslang met panty", maar poetsen? Als drie jaar niet meer.

Lees wel even de draadjes over ATF als je er niet mee bekend bent, want je moet een onwaarschijnlijk klein beetje gebruiken, wil je er geen glijpartij van maken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

wow....plenty suggestie....de v200 heb ik wel een dingetje mee; die had ik als kind op een oude 3 rail....Hoe is de minitrix v200?
Wat betreft ATF; dat gebruik ik al, maar levert nog niet het gewenste resultaat. Ik heb begrepen dat je nog steeds zwart residu op de rails houdt, maar dit is gekkenwerk. Ik reinig een bocht met een doekje (met wasbenzine) en haal er flink zwarte troep af. Doe ik dat 10 minuten laten weer, is het weer net zo vies :-(



thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Welke lok?

Bericht door thevandijks »

FidOo schreef:Die 103 met 2 motoren is alleen de hele oude van Trix waarbij de schurzen ook meedraaien met de draaistellen. Alle latere modellen hebben 1 motor en zijn de draaistellen normaal.
(weet dit niet zeker maar volgens mij waren het de trixen) overigens zijn de nieuwere modellen ondanks hun 6 assen wel gewoon 4 assen aangedreven. (hoe dat bij dat oudere model zit weet ik ff niet)
Mocht je digitaal rijden zou ik overwegen om een later model te nemen ivm die 2 motoren.

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat. En hoewel ik de lok zelf niet ken lijkt mij het alternatief van Michiel zeker geschikt. (zwaar, goede stroomafname en goede aandrijving)
V200 is een heerlijke loc, ik spaar ze! Schoonmaak op mijn baan, veel rijden helpt ook goed, en soms als ik lang toch niet gereden heb poetsen.

Groet Hans

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:Ik heb begrepen dat je nog steeds zwart residu op de rails houdt, maar dit is gekkenwerk. Ik reinig een bocht met een doekje (met wasbenzine) en haal er flink zwarte troep af. Doe ik dat 10 minuten laten weer, is het weer net zo vies :-(
Dan heb je echt toch teveel ATF opgebracht. Ik heb ook wel eens wat zwarte oxyde op de rails (dat hindert de stroomafname niet) maar poets mijn rails toch nooit. Als de treinen niet doorslippen: lekker laten zitten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Welke lok?

Bericht door dwarsligger »

Ik heb in het verleden ook 2 V200 aangeschaft, maar dan van Roco. Ze werden toen gedumpt via conrad voor 35 euro. Ben er zeer tevreden mee. Maar zoals Michiel aangeeft is stroomafname cruciaal, met een diesel of eloc is dit al snel beter geregeld.

Trekkend vermogen is alleen belangrijk bij steile hellingen of wanneer je het poetsblok laat meerijden in een trein.

Zelf heb ik dus een trein met voor- en achterop een roco V200 en ertussen een roco poetsblok en een tomix stofzuiger. Rijdt altijd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Neem de Roco V200, niet een andere want dan had ik voorheen wel geschreven "Minitrix v200"!

Inbouwen van een decoder is een fluitje van een Cent! Neem er een doehler en haass DH10C voor omdat deze vlak is en dus zonder frezen zo boven op de printplaat past.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

dwarsligger schreef:Ik heb in het verleden ook 2 V200 aangeschaft, maar dan van Roco. Ze werden toen gedumpt via conrad voor 35 euro.
Voor dat geld had ik ze zeker niet laten staan; ik zie ze nu helaas voor beduidend meer en ook nog eens tweedehands :-( Iemand nog een tip?

@Ben; Zou kunnen dat ik teveel heb aangebracht, maar mij is niet duidelijk hoe een teveel aan ATF voor meer zwarte neerslag zorgt; waar komt het vandaan? De eerste actie was teveel; daarna is alles gereinigd met wasbenzine en beduidend zuiniger aangebracht...



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Die van Michiel..... En gewoon even geduld. Die lok komt echt wel weer voor een leuke prijs voorbij.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:
dwarsligger schreef:mij is niet duidelijk hoe een teveel aan ATF voor meer zwarte neerslag zorgt; waar komt het vandaan?
Max,

Wat ik uit berichten van meer chemisch onderlegde forumgenoten van verschillende fora heb begrepen zorgt een geoxydeerd oppervlak van de rails voor contactproblemen. Als je die oxyde met benzine oplost, of met een railgum wegschuurt, verdwijnt het contactprobleem. Als er een minimale hoeveelheid ATF is aangebracht, lost die de oxyde deels op en wordt die geleidend en blijft op de rails liggen.
Daar komt het dus vandaan. Je rails is dus vuil, maar niet langer "contactgestoord" ;). Als je de geleidende oxydelaag weghaalt zullen na een paar keer ook de oxydatie-oplossende stoffen weer van de rails zijn geveegd en kunnen er weer geoxydeerde plekken ontstaan.

Mijn ervaring is dat als ik een licht bevochtigd wattenstaafje (dus NIET nat) zonder druk over een paar centimeter rails haal op twee plaatsen op mijn baan, de zwarte aanslag niet of nauwelijks aanwezig is en zelfs mijn twee-assertjes ook na maanden nog zonder meer over alle wissels "kruipen". Vroeger ging dat niet zonder uitvoering vooraf rails en wielen te poetsen.
Poetsen laat is dus achterwege. Ik laat de Tomix stofzuiger af en toe rondrijden en verder haal ik stof en vuil geregeld tussen wielen en stroomafnemers vandaan. (Ook dat contact verbetert merkbaar als je de flens of binnenzijde van het wiel of as waar een stroomafnemer contact maakt met een cocktailprikkertje met een klein beetje ATF even aantipt.)

Ik heb wel de indruk dat zaken als luchtvochtigheid, plaats van de baan t.o.v. een raam, ventilatierooster, luchtvervuiling (roken) e.d. van invloed zijn op de mate waarin rails gevoelig zijn voor oxydatie.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

Mooi verhaal over AFT, maar men moet gelover zijn om de effecten te zien. Ik merk geen verbetering met dit "mirakelmiddel" (enkel maar de negatieve affecten), en nee, ik heb niet teveel aangebracht.

Het belangrijkste is dat de rails proper zijn, en vrij van alle verf- en lijmspatten. De wielen van de locs dienen ook proper te zijn, en alle sleepcontacten in orde. Met een railgom erover zo hier en daar waar de locs problemen hebben, helpt onmiddellijk, en een railgomwagen mee laten rondrijden in het verkeer lijkt nog het meest afdoende middel. Regelmatig rijden helpt ook tegen corrosie, vervelend hé. :lol:

Maar dat is dan weer mijn "geloof". ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

@Michiel; Ik heb het getest met een oude lok op ongepoetste rails in een proef-ovaaltje; het verschil was zeer duidelijk. Ik twijfel niet aan de werking op korte termijn, maar geen idee over de lange termijn effecten!


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

AFT zou vooral op lange termijn z'n voordeel tonen: gedurende maanden niet rijden, spanning aanleggen en weer rijden.

Maar dat is allemaal weer een ander verhaal. Om terug te komen op het onderwerp, welke loc is een goede schoonmaaktreinloc?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Ik denk vooral dat regelmatig rijden ook bijdraagt aan goed rijgedrag, immers is er dan minder ophoping van stof en dergelijke.

Wat betreft de beste lok. Tja ik denk dat we het juiste advies inmiddels wel gegeven hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

Als jij vooral met stoom rijdt, kun je ook eens naar de BR96 van Arnold kijken. Een beest van een lok. Zwaar en met een flinke trekkracht. Daar sleep je nog een baksteen mee over je baan :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Welke lok?

Bericht door BenQ »

Ben,
Moet dan zeker wel een baksteen schaal 1:160 zijn. :?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Welke lok?

Bericht door dwarsligger »

Bjor schreef:Max,
Als jij vooral met stoom rijdt, kun je ook eens naar de BR96 van Arnold kijken. Een beest van een lok. Zwaar en met een flinke trekkracht. Daar sleep je nog een baksteen mee over je baan :P
Ben

Mijn ervaring met die lok is dat deze niet veel trekkracht heeft, door de manier van tandwieloverbrenging slipt deze lok (lees inwendig de tandwielen) erg snel. althans dat was bij mij het geval met een gemiddelde sleep aan wagons de helling op van 2,5% op mijn vorige baan.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Hannes ik denk dat die van jou dan echt versleten was. Die van mij trok over 20x 6 assers tegen 3 procent omhoog zonder enige moeite.

Overigens is die 96er duur en lastig digitaal te maken dus lijkt me zonde. Tenzij je de lok wilt wisselen tussen gewone en schoonmaakdienst.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke lok?

Bericht door shoven »

Het ligt er ook aan hoe je baan in elkaar zit. Heb je veel steile hellingen, lastige wisselstraten etc. ?

Zelf gebruik ik een schoonmaaktrein getrokken door een Minitrix 12552 MWB Taurus, nu niet echt een geweldenaar qua trekkracht. Daarachter hangt een Roco poetswagen, een Tomix stofzuiger en een wagonnetje met een magneet eronder. Werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

lastige wisselstraten wel, maar ik heb 0% verval. Word er wel moedeloos van; als ik de baan helemaal "opkuis" (lol@Michiel), dan hebben de kleine lokjes toch moeite met stroomafname. Als ik ATF gebruik(te), had ik hier beduidend minder last van, maar hadden de grotere locs weer moeite rond te komen....



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welke lok?

Bericht door Willempie »

Dit is mijn wonder/redder in nood middel
https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B594499
werkt perfect. Op enkele plaatsen een spuitje over de rails, en de rest doen de treinen tijdens het overrijden.

Voor mij geen ATF. Dat stop je in een automatische versnellingsbak, dat smeer je niet op je rails.

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke lok?

Bericht door shoven »

Gebruik ik ook. Werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:lastige wisselstraten wel, maar ik heb 0% verval. Word er wel moedeloos van; als ik de baan helemaal "opkuis" (lol@Michiel), dan hebben de kleine lokjes toch moeite met stroomafname. Als ik ATF gebruik(te), had ik hier beduidend minder last van, maar hadden de grotere locs weer moeite rond te komen....
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.
Heb je al eens gekeken naar:
- vuil op de wielen;
- stof tussen wiel en stroomafnemer;
- liggen de stroomafnemers voldoende strak "aan" tegen de wielen;
- zijn de stroomafnemers niet afgesleten (bij een oude lok met stroomafnemers op de flenzen willen die dunne stukjes fosforbrons wel eens helemaal doorslijten)
- is de collector van de motor schoon en glanzend, of zijn de collectorspleten "volgelopen" met slijpsel van de koolborstels?
- zijn alle tandwielen in de overbrenging schoon en niet gescheurd/versleten?
- zijn de motorlagers gesmeerd, maar schoon, of "drijft" de motor in de olie?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef:
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.


Ben
@Ben; ze gaan allemaal in een benzinebadje, ik peuter de tandwielen schoon, doe met een prikkertje ATF op de afnemers, indien mogelijk haal ik het motortje uit elkaar voor een wasbeurt, daarna gaat er een drupje modelbaan olie op de assen en Roco vet op de tandwielen.....beter kan ik het zelf niet verzinnen....maar het zijn maar twee en drie-assertjes, bij elk vogelpoepje blijven ze staan.
Ik ben de baan meerdere malen helemaal rond geweest met railgum.

Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Welke lok?

Bericht door Alfred »

Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...
Vestig daar je hoop niet op. Ik heb hagelnieuw spoor en een spiksplinternieuw 3-assertje; de Knabbel van Fleischmann en die stottert ook voortdurend. Wat nog zou kunnen werken is een LocBuffer. Mits daar plek voor is in de loc natuurlijk. Dan heb je een condensator die tijdelijk energie levert als de loc zo'n vogelpoepje te verwerken heeft.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Plaats reactie