Fleischmann Piccolo bochten keuze

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door PeterBuyk »

Ben bezig met een eerste proef voor een baan te tekenen en heb meteen een vraagje over de bochten van Fleischmann Piccolo, waar gebruik ik welk welke bocht (r1, r2, r3, enz) waar moet ik rekening mee houden met mijn bochten keuze, wat is bijvoorbeeld de minimale bocht grootte, hoever moet ik met mijn bocht van wissel afblijven bijvoorbeeld.



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door Heiko »

Indien mogelijk zou ik de bochten R3 en R4 gebruiken. Krappe bochten zoals de R1 en R 2 zijn minder natuurgetrouw.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door zita »

Hi
Je kan de zoek functie gebruiken van dit forum.
Er is zo veel geschreven over de bocht radius, er hangt ook veel af van je eventuele baan plan.
Wat R1 betreft ,er zijn niet veel Fans voor deze bocht , zelf ben ik Fan van deze bocht,
voorwaarde is wel dat al je rollend materieel er probleemloos door kan , R1 uit het zicht is wel handig optisch is het niet fraai,
maar dat geld ook voor R2 en R3.
Wat wissels betreft altijd handig om een klein recht stukje aan de wissel te zetten voordat je de bocht aansluit.
Gewoon lekker aan de gang gaan ,en kijken wat kan en wat je leuk vind.

Gr Zita



jan53
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2018 20:03

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door jan53 »

Hallo,

R1 zou ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan , maar minimaal R2 is aan te raden.
heb zelf 1 bocht met R2 dubbelspoor gelegd omdat het niet uit kwam met de ruimte.
maar test wel je materieel of ze goed door de bocht rollen.

Gr Jan


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door shoven »

R2 is echt het minimum, daar gaat zo'n beetje alles doorheen op een paar heel speciale modellen na. Je kunt R1 gebruiken, maar op een dag koop je iets wat er niet doorheen wil (veel stomers, of een BR101, zoiets), en waarom zou je jezelf beperken?
Optisch zou ik geen R1 of R2 gebruiken als dat in het zicht ligt, dat ziet er gewoon een stuk minder fraai uit, zeker bij lange rijtuigen e.d.
Het gat in straal tussen R2 en R3 is vrij groot bij Piccolo, je kunt ook overwegen flexrails te gebruiken of bijvoorbeeld de oude Roco tussenmaten (dan heb je ook niet dat lelijke Piccolo ballastbed. :mrgreen: ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door TonN »

Ik heb laatst een rondje rails gemaakt om lekker op de vloer te kunnen rijden. Als straal heb ik 60 cm aangehouden. Een dubbelspoor traject op een mdf met daarop kurk.
Het rijdt ideaal. Normaal heb je allerlei problemen met lichte goederenwagen in bochten. Nu niks. Ertstrein 20 wagens, goederentrein met 25 lichte wagens. Keihard met een snelle intercity, 12 wagens. Lol.

Dit betekent niet dat 60 cm ideaal voor jou is, alleen dat grotere stralen minder problemen opleveren.



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door Stanley »

Enige opvallend is wel bij piccolo bochten is het verschil tussen R2 en R3. Voor het oog is het natuurlijk mooier dat hoe flauwer de boog hoe realistischer het lijkt.
Ik gebruik zelf piccolo maar gebruik zoveel mogelijk flex rail om een eigen radius te maken (zoals bijvoorbeeld het verschil overbruggen tussen R2 (220 mm) en R3 (395 mm)).

Belangrijker nog, wat is de beschikbare ruimte?


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door Ad_M »

Ook ik wil je sterk afraden om R1 te gebruiken, tenzij je een bergbaantje wil maken met kleine lokjes en sleepjes

Bijvoorbeeld mijn koplopers en lange slepen hebben echt moeite om er doorheen te komen
Je ziet ze echt werken en mijn koplopers komen zelfs tot stilstand als ze te langzaam gaan

Dat zijn zaken die je NIET op je baan wil laten voorkomen, zeker niet bij automatisch rijden
En het is gewoon jammer dat als je een favoriet stel heb en je deze niet op je hele baan probleemloos kan laten rijden... :?
Mijn advies: Gebruik de ruimste bochten die je kwijt kan :D

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door Nico Essers »

Als je niet vast zit aan Piccolo dan kun je ook Peco Setrack overwegen. Peco heeft bochten No 1 t/m No 4 die overeen komen met 228 mm, 263,5 mm, 298,5 mm en 333,4 mm. Dan zit je dus niet met de grote overgang tussen R2 en R3. Zelf gebruik ik No 1 t/m No 3 en ben er zeer tevreden over.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Fleischmann Piccolo bochten keuze

Bericht door Debvd »

Of flex gebruiken en dan zelf R2.5 of 2.7 maken


Plaats reactie