Lok verzwaren

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 396
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Lok verzwaren

Bericht door MadSeven » 23 feb 2018 20:58

Gents,

er is al heel wat geschreven over het verzwaren van tenders, maar ik kan nergens vinden; wat is het materiaal dat al IN de tender zit? Is dat lood? Ik zag ergens een onderwerp van ene Domburg waar gesuggereerd werd lood in die blokken te injecteren, daaruit concludeer ik dat het geen lood is...
De FLM 7171 heeft een olie-tender, dus de truc met het uitzagen van de kunststof kolen gaat niet werken. De bandjes lijken nog prima, hij heeft al geruime tijd rond gereden, alles is 3x gereinigd en 4x schoongemaakt. Maar de kracht laat nog te wensen over. Veel ruimte is er niet in de tender...
Als test heb ik een flink blok OP de tender gehangen. Lopen als een zonnetje....Ik zie alleen nog als optie;
1) decoder naar de cabine brengen en de tender vullen met lood voor zover mogelijk. Maar vermoed dat dit niet voldoende gaat zijn...
2) een loden tender zoeken :-)
3) de huidige verzwarende elementen in lood namaken?

Nog andere suggesties?




TonN
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN » 23 feb 2018 23:12

Lood is heel zacht. Materiaal van 5 mm dik kan je gemakkelijk buigen en met een hamer kan je het bewerken zonder verhitten. Net echt een solide basis voor een loc.




Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 396
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven » 24 feb 2018 07:18

...." IN de tender"....niet; de tender is gemaakt van lood :D :D :D ?



Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Lok verzwaren

Bericht door Overdijk » 24 feb 2018 13:56

Er bestaat een middel genaamd "Liquid Gravity" https://www.deluxematerials.co.uk/gb/rc ... 00470.html
Daarnaast kan je ook klein visserslood gebruiken, vooral de kleine bolletjes.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 615
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Contacteer:

Re: Lok verzwaren

Bericht door Zaunkönigs Bahn » 24 feb 2018 14:32

In de hengelsporthandel kun je kleine blikjes kneedbaar lood kopen. Ze hebben vaak verschillende merken en gewichten. Je kunt dan letterlijk in elk vrij hoekje een klein beetje van dat spul duwen. Op deze manier kun je de hele tender volstoppen met dat spul en toch ruimte overlaten voor decoder etc.




Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 396
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven » 25 feb 2018 15:17

kneedbaar lood; daar moet ik maar eens een bakje/trosje/emmertje van regelen! Goeie tip!



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1072
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor » 25 feb 2018 17:29

Vraag dan om kneedbare wolfraam (beter bekend onder zijn engelse naam: tungsten putty). Dat is ruim 1,5 x zo zwaar als lood en in tegenstelling tot lood niet giftig.
Zie ook bijv. hier: https://carpwhisperer.com/artikelen/tip ... -tungsten/


Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 396
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven » 25 feb 2018 19:18

Goeie tip, alleen is het volgens mij 1,5x zo zwaar en 15x zo duur? 20 gram a 10Euro, dat gaat wel oplopen...



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1072
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor » 25 feb 2018 21:59

Max,

De vraag is hoeveel er in moet. Als je aan het bestaande loodgewicht wat wilt toevoegen lijkt me wolfraam wel makkelijker, omdat het zich makkelijker laat snijden en kneden. Makkelijker dan lood in ieder geval. Die 1,5 x is bovendien ongeveer. Het soortelijke gewicht van lood is 11,3 gr/cm3 en van wolfraam 18,4 gr/cm3. Wolfraam is dus 1,628 x het gewicht van lood.
Ik heb geen FLM 7171, maar wel een 7175. Deze dus: http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shop ... 7116-p.jpg.
Hij is defect, dus heb ik de tender eens gedemonteerd. Die weegt met ballast, maar zonder motor 40 gr. Er zitten twee strips lood in (in de lengterichting naast de motor) van totaal 20 gram.
Zou ik die namaken van wolfraam, dan wegen de strips dus 20 x 1,628 = 32,5 gr. Een toename dus van 12,5 gr. Ik weet niet wat "het blok" weegt dat je op de tender hebt gelegd, maar dat kun je zelf ook nagaan. Ik adviseer je alleen wel na te gaan bij welke kleinste hoeveelheid de trekkracht voldoende is toegenomen. Extra gewicht betekent ook een extra belasting voor de motor en aandrijving. Ik zou dus zo min mogelijk toevoegen.
Als je jouw optie 3 wilt kiezen (ballast gewicht namaken) dan lijkt me wolfraam ook makkelijker (en gezonder) dan lood.
En het kan best goedkoper: https://www.carpwhisperer.com/webshop/n ... putty.html.

Maar de keuze is uiteraard aan jou.

Groet,

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Pjotr
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Lok verzwaren

Bericht door Pjotr » 26 feb 2018 09:39

Goeie tip.

Ik worstel al een tijdje met contactproblemen met het sikje van 3DBuilder.
Het is een geweldig model, maar ondanks het messing chassis, is het geheel erg licht.

Ik ga hier eens mee experimenteren.
Wellicht dat een paar gram van dit spul het verschil kunnen maken.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Plaats reactie