Lok verzwaren

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

@Ton, ok, ik volg. Volgens mij heeft de lok trekkracht voldoende, maar wordt het niet over gebracht. Voor mijn oog staat de tender met alle wielen op het spoor. Zonder wagons loopt hij wel aardig zonder extra gewicht, maar met wagons is het huilen. Ik overweeg alle abs eraf te halen, gezien de voor/tegen discussie hierover?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:
TonN schreef: voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild).
Dat lijkt me niet; op al mijn loks liggen de asb-tjes tenminste in een groef in het wiel. Alle wielen lopen dus in hetzelfde vlak.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN »

Ik weet het al: Je moet zand strooien. Doen ze in het echt ook bij doorslaan. Alleen zitten bij deze combi de zandstrooiers op de lok en niet op de tender. :)

Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.

Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Lok verzwaren

Bericht door Zolderspoor »

TonN schreef:Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Ik zou alleen de twee buitenste assen van ASB's voorzien. Heb je de hoogste asdruk :lol:



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Tungsten besteld, now we wait :-)


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Lok verzwaren

Bericht door Mack »

zitten er wel rubber banden om bepaalde wielen ?

of zijn dat die abs ?


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Anti band slipjes ... :D
Ja, zitten erop....



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Lok verzwaren

Bericht door Marksintpancras »

:D tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.

De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.

Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel. :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Lok verzwaren

Bericht door Marksintpancras »

:D tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.

De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.

Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel. :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Lok verzwaren

Bericht door evo »

Opmerkelijk dat je problemen hebt met de 7171, dit was een van mijn best trekkende loks. Ik had er bij de digitaalombouw ook nog wat extra lood bij gedaan en toen trok hij nog beter.
Wat er met jouw 012 aan de hand is weet ik niet, maar als hij zonder extra lood al niet goed trekt, dan is er iets anders mis.

(edit)Wat ik wel eens gehad heb bij een slecht trekkende stoomlok, was dat de koppeling tussen de lok en de tender vervormd was, waardoor de lok de voorkant van de tender iets optilde, waardoor alleen de achterste wielen van de tender goed contact maakten en de ASBs niet goed op de rails drukten.(/edit)
Marksintpancras schreef::D tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig
als een lok niet goed trekt doordat de wieltjes slippen, en de asb's in orde zijn, dan helpt meer gewicht, want tractie is recht evenredig met het gewicht.
Marksintpancras schreef:ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.
Dit is onzin. De enige slijtagedelen aan een motor zijn de lagers en de koolborstels. Behalve natuurlijk langdurige overbelasting, dan kan de motor oververhitten en een winding smelten, oid, maar dat is geen normale slijtage. Waarschijnlijk bedoel je dat de motor een bepaald maximaal duurvermogen heeft, maar als je hier met een beetje extra gewicht overheen gaat, dan is er echt iets anders mis.
De hoeveelheid lood die je in een lok/tender kwijt kunt is niet zodanig groot dat je daardoor schade kunt aanrichten.
Marksintpancras schreef:De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Het klopt inderdaad dat sommige fabrikanten vreemde keuzes maken qua lokatie van asb's. Dit moet je natuurlijk eerst oplossen, maar betekent niet dat meer gewicht een probleem kan veroorzaken.
Marksintpancras schreef:Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel. :lol:
Je haalt nu echt alles door elkaar. Aslast? nog nooit van gehoord dat dit in een N lok een probleem is. Wrijvingskracht idd misschien wel, maar dan niet veroorzaakt door "aslast", maar door slechte materiaalkeuze, slechte oppervlaktekwaliteit van de tandwielen/assen, slechte toleranties tussen de assen, slijtage (aan de tandwielen), vuil in de overbrenging, aangekoekt vet, te veel olie, te kleine overbrengingsverhouding, etc.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie