Lok verzwaren

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Gents,

er is al heel wat geschreven over het verzwaren van tenders, maar ik kan nergens vinden; wat is het materiaal dat al IN de tender zit? Is dat lood? Ik zag ergens een onderwerp van ene Domburg waar gesuggereerd werd lood in die blokken te injecteren, daaruit concludeer ik dat het geen lood is...
De FLM 7171 heeft een olie-tender, dus de truc met het uitzagen van de kunststof kolen gaat niet werken. De bandjes lijken nog prima, hij heeft al geruime tijd rond gereden, alles is 3x gereinigd en 4x schoongemaakt. Maar de kracht laat nog te wensen over. Veel ruimte is er niet in de tender...
Als test heb ik een flink blok OP de tender gehangen. Lopen als een zonnetje....Ik zie alleen nog als optie;
1) decoder naar de cabine brengen en de tender vullen met lood voor zover mogelijk. Maar vermoed dat dit niet voldoende gaat zijn...
2) een loden tender zoeken :-)
3) de huidige verzwarende elementen in lood namaken?

Nog andere suggesties?



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN »

Lood is heel zacht. Materiaal van 5 mm dik kan je gemakkelijk buigen en met een hamer kan je het bewerken zonder verhitten. Net echt een solide basis voor een loc.



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

...." IN de tender"....niet; de tender is gemaakt van lood :D :D :D ?


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Lok verzwaren

Bericht door Overdijk »

Er bestaat een middel genaamd "Liquid Gravity" https://www.deluxematerials.co.uk/gb/rc ... 00470.html
Daarnaast kan je ook klein visserslood gebruiken, vooral de kleine bolletjes.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Lok verzwaren

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In de hengelsporthandel kun je kleine blikjes kneedbaar lood kopen. Ze hebben vaak verschillende merken en gewichten. Je kunt dan letterlijk in elk vrij hoekje een klein beetje van dat spul duwen. Op deze manier kun je de hele tender volstoppen met dat spul en toch ruimte overlaten voor decoder etc.



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

kneedbaar lood; daar moet ik maar eens een bakje/trosje/emmertje van regelen! Goeie tip!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor »

Vraag dan om kneedbare wolfraam (beter bekend onder zijn engelse naam: tungsten putty). Dat is ruim 1,5 x zo zwaar als lood en in tegenstelling tot lood niet giftig.
Zie ook bijv. hier: https://carpwhisperer.com/artikelen/tip ... -tungsten/


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Goeie tip, alleen is het volgens mij 1,5x zo zwaar en 15x zo duur? 20 gram a 10Euro, dat gaat wel oplopen...


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor »

Max,

De vraag is hoeveel er in moet. Als je aan het bestaande loodgewicht wat wilt toevoegen lijkt me wolfraam wel makkelijker, omdat het zich makkelijker laat snijden en kneden. Makkelijker dan lood in ieder geval. Die 1,5 x is bovendien ongeveer. Het soortelijke gewicht van lood is 11,3 gr/cm3 en van wolfraam 18,4 gr/cm3. Wolfraam is dus 1,628 x het gewicht van lood.
Ik heb geen FLM 7171, maar wel een 7175. Deze dus: http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shop ... 7116-p.jpg.
Hij is defect, dus heb ik de tender eens gedemonteerd. Die weegt met ballast, maar zonder motor 40 gr. Er zitten twee strips lood in (in de lengterichting naast de motor) van totaal 20 gram.
Zou ik die namaken van wolfraam, dan wegen de strips dus 20 x 1,628 = 32,5 gr. Een toename dus van 12,5 gr. Ik weet niet wat "het blok" weegt dat je op de tender hebt gelegd, maar dat kun je zelf ook nagaan. Ik adviseer je alleen wel na te gaan bij welke kleinste hoeveelheid de trekkracht voldoende is toegenomen. Extra gewicht betekent ook een extra belasting voor de motor en aandrijving. Ik zou dus zo min mogelijk toevoegen.
Als je jouw optie 3 wilt kiezen (ballast gewicht namaken) dan lijkt me wolfraam ook makkelijker (en gezonder) dan lood.
En het kan best goedkoper: https://www.carpwhisperer.com/webshop/n ... putty.html.

Maar de keuze is uiteraard aan jou.

Groet,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Lok verzwaren

Bericht door Pjotr »

Goeie tip.

Ik worstel al een tijdje met contactproblemen met het sikje van 3DBuilder.
Het is een geweldig model, maar ondanks het messing chassis, is het geheel erg licht.

Ik ga hier eens mee experimenteren.
Wellicht dat een paar gram van dit spul het verschil kunnen maken.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lok verzwaren

Bericht door BenQ »

Je kan ook de punten van een partij oude ballpoints nemen, dat schijnt ook van Tungsten gemaakt te zijn. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor »

Dat klopt Ben, die zijn van wolfraamcarbide. Maar om nou tientallen ballpoints te gaan zitten slopen......... :roll: :roll:
Ik speel liever met treintjes :lol: :lol:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lok verzwaren

Bericht door BenQ »

Ben,
Je krijgt er vooral vieze handen van. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lok verzwaren

Bericht door epocheales denken »

Hoi Madseven, (geen idee wat jouw naam is ;)
Heb jij al eens aan bladlood gedacht wat gebruikt wordt op daken van huizen? Heb van een kennis een lapje jaren geleden gehad, is goed te snijden of te knippen. Heb er al verscheidene locs mee verzwaard, zoals de Fleischmann 023, de Roco E 60 en de Fleischmann E32. Ideaal spul, let er alleen wel op na gebruik goed je handen te wassen.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tip.
Succes,

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Hi Hans,

wat mijn naam betreft, dat is een bewuste keuze; op basis van mijn voor/achternaam heb je (heeft men) binnen 5 minuten mijn prive-adres en telefoonnummer. daar zit ik niet echt op te wachten. Aangezien het forum "googlebaar" is, kies ik ervoor om mijn nickname te gebruiken; daar is hij tenslotte voor bedoeld.
Het bladlood ken ik inderdaad en gebruik ik bij een aantal andere loks, maar voor deze is het moeilijk toepasbaar....
Desondanks, dank voor je bijdrage!



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

duss......na enige maanden (?) bezig geweest te zijn met het vervangen van alle rails en wissels, zijn we weer aangekomen op hetzelfde punt; lokjes in elkaar prutsen....
Deze lok staat hoog op mijn lijstje, maar het blijft huilen.
Om een idee te geven, met het extra lood op onderstaande afbeelding rijdt hij prima...De wagons zijn ook nagekeken en de stroomafname (voor verlichting) verwijderd; ze lopen nu een behoorlijk eind "vrij" ...

De eerdere suggestie (tender uitvrezen) ging niet; het is geen kolen tender, dus gesloten van boven. Ik heb sterk het vermoeden dat afgebeeld lood niet echt gaat passen..... :D :D :D :o :o :o ...nog iemand andere suggesties?



Afbeelding



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN »

Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lok verzwaren

Bericht door Michiel »

Zomaar een wild gedacht. Misschien zijn de anti-slip-bandjes wat uitgerokken (oud, of verkeerde maat), en slippen de wielen in de bandjes. Heb je ze al eens vervangen?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

TonN schreef:Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.

@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
@Michiel; ja, die zijn vervangen, maar misschien heb ik dat niet goed gedaan...Volgens de waschzettel moet er maar 1 setje op; bij mij liggen er blijkbaar twee op (1e en 4e as). Ik heb dat nooit begrepen, voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild..)

Ik heb geen idee hoeveel lood dit is, moet het nog wegen, maar het zal "een onsje" meer zijn denk ik...



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN »

MadSeven schreef:@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
Ik bedoel dat een lichtere wagen iets sneller uit de rails wipt als de rails slecht ligt. Of naar binnen worden getrokken in een scherpe bocht. Wanneer je een goede baan hebt, heeft de wagen het gewicht niet nodig. Dan heeft de lok minder trekkracht nodig.

Ander ideetje: Kan er ook iets verbogen zijn waardoor de lok de tender wat optilt?



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

@Ton, ok, ik volg. Volgens mij heeft de lok trekkracht voldoende, maar wordt het niet over gebracht. Voor mijn oog staat de tender met alle wielen op het spoor. Zonder wagons loopt hij wel aardig zonder extra gewicht, maar met wagons is het huilen. Ik overweeg alle abs eraf te halen, gezien de voor/tegen discussie hierover?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Lok verzwaren

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:
TonN schreef: voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild).
Dat lijkt me niet; op al mijn loks liggen de asb-tjes tenminste in een groef in het wiel. Alle wielen lopen dus in hetzelfde vlak.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Lok verzwaren

Bericht door TonN »

Ik weet het al: Je moet zand strooien. Doen ze in het echt ook bij doorslaan. Alleen zitten bij deze combi de zandstrooiers op de lok en niet op de tender. :)

Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.

Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Lok verzwaren

Bericht door Zolderspoor »

TonN schreef:Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Ik zou alleen de twee buitenste assen van ASB's voorzien. Heb je de hoogste asdruk :lol:



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Lok verzwaren

Bericht door MadSeven »

Tungsten besteld, now we wait :-)


Plaats reactie