Lok verzwaren
Re: Lok verzwaren
Je kan ook de punten van een partij oude ballpoints nemen, dat schijnt ook van Tungsten gemaakt te zijn.
Re: Lok verzwaren
Dat klopt Ben, die zijn van wolfraamcarbide. Maar om nou tientallen ballpoints te gaan zitten slopen.........
Ik speel liever met treintjes
Ben
Ik speel liever met treintjes
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lok verzwaren
Hoi Madseven, (geen idee wat jouw naam is
Heb jij al eens aan bladlood gedacht wat gebruikt wordt op daken van huizen? Heb van een kennis een lapje jaren geleden gehad, is goed te snijden of te knippen. Heb er al verscheidene locs mee verzwaard, zoals de Fleischmann 023, de Roco E 60 en de Fleischmann E32. Ideaal spul, let er alleen wel op na gebruik goed je handen te wassen.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tip.
Succes,
Groetjes,
Hans
Heb jij al eens aan bladlood gedacht wat gebruikt wordt op daken van huizen? Heb van een kennis een lapje jaren geleden gehad, is goed te snijden of te knippen. Heb er al verscheidene locs mee verzwaard, zoals de Fleischmann 023, de Roco E 60 en de Fleischmann E32. Ideaal spul, let er alleen wel op na gebruik goed je handen te wassen.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tip.
Succes,
Groetjes,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Lok verzwaren
Hi Hans,
wat mijn naam betreft, dat is een bewuste keuze; op basis van mijn voor/achternaam heb je (heeft men) binnen 5 minuten mijn prive-adres en telefoonnummer. daar zit ik niet echt op te wachten. Aangezien het forum "googlebaar" is, kies ik ervoor om mijn nickname te gebruiken; daar is hij tenslotte voor bedoeld.
Het bladlood ken ik inderdaad en gebruik ik bij een aantal andere loks, maar voor deze is het moeilijk toepasbaar....
Desondanks, dank voor je bijdrage!
wat mijn naam betreft, dat is een bewuste keuze; op basis van mijn voor/achternaam heb je (heeft men) binnen 5 minuten mijn prive-adres en telefoonnummer. daar zit ik niet echt op te wachten. Aangezien het forum "googlebaar" is, kies ik ervoor om mijn nickname te gebruiken; daar is hij tenslotte voor bedoeld.
Het bladlood ken ik inderdaad en gebruik ik bij een aantal andere loks, maar voor deze is het moeilijk toepasbaar....
Desondanks, dank voor je bijdrage!
Re: Lok verzwaren
duss......na enige maanden (?) bezig geweest te zijn met het vervangen van alle rails en wissels, zijn we weer aangekomen op hetzelfde punt; lokjes in elkaar prutsen....
Deze lok staat hoog op mijn lijstje, maar het blijft huilen.
Om een idee te geven, met het extra lood op onderstaande afbeelding rijdt hij prima...De wagons zijn ook nagekeken en de stroomafname (voor verlichting) verwijderd; ze lopen nu een behoorlijk eind "vrij" ...
De eerdere suggestie (tender uitvrezen) ging niet; het is geen kolen tender, dus gesloten van boven. Ik heb sterk het vermoeden dat afgebeeld lood niet echt gaat passen..... ...nog iemand andere suggesties?
Deze lok staat hoog op mijn lijstje, maar het blijft huilen.
Om een idee te geven, met het extra lood op onderstaande afbeelding rijdt hij prima...De wagons zijn ook nagekeken en de stroomafname (voor verlichting) verwijderd; ze lopen nu een behoorlijk eind "vrij" ...
De eerdere suggestie (tender uitvrezen) ging niet; het is geen kolen tender, dus gesloten van boven. Ik heb sterk het vermoeden dat afgebeeld lood niet echt gaat passen..... ...nog iemand andere suggesties?
Re: Lok verzwaren
Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.
Re: Lok verzwaren
Zomaar een wild gedacht. Misschien zijn de anti-slip-bandjes wat uitgerokken (oud, of verkeerde maat), en slippen de wielen in de bandjes. Heb je ze al eens vervangen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Lok verzwaren
TonN schreef:Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.
@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
@Michiel; ja, die zijn vervangen, maar misschien heb ik dat niet goed gedaan...Volgens de waschzettel moet er maar 1 setje op; bij mij liggen er blijkbaar twee op (1e en 4e as). Ik heb dat nooit begrepen, voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild..)
Ik heb geen idee hoeveel lood dit is, moet het nog wegen, maar het zal "een onsje" meer zijn denk ik...
Re: Lok verzwaren
Ik bedoel dat een lichtere wagen iets sneller uit de rails wipt als de rails slecht ligt. Of naar binnen worden getrokken in een scherpe bocht. Wanneer je een goede baan hebt, heeft de wagen het gewicht niet nodig. Dan heeft de lok minder trekkracht nodig.MadSeven schreef:@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
Ander ideetje: Kan er ook iets verbogen zijn waardoor de lok de tender wat optilt?
Re: Lok verzwaren
@Ton, ok, ik volg. Volgens mij heeft de lok trekkracht voldoende, maar wordt het niet over gebracht. Voor mijn oog staat de tender met alle wielen op het spoor. Zonder wagons loopt hij wel aardig zonder extra gewicht, maar met wagons is het huilen. Ik overweeg alle abs eraf te halen, gezien de voor/tegen discussie hierover?
Re: Lok verzwaren
Dat lijkt me niet; op al mijn loks liggen de asb-tjes tenminste in een groef in het wiel. Alle wielen lopen dus in hetzelfde vlak.MadSeven schreef:TonN schreef: voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild).
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Lok verzwaren
Ik weet het al: Je moet zand strooien. Doen ze in het echt ook bij doorslaan. Alleen zitten bij deze combi de zandstrooiers op de lok en niet op de tender.
Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.
Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.
Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.
Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Lok verzwaren
Ik zou alleen de twee buitenste assen van ASB's voorzien. Heb je de hoogste asdrukTonN schreef:Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Re: Lok verzwaren
zitten er wel rubber banden om bepaalde wielen ?
of zijn dat die abs ?
of zijn dat die abs ?
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Lok verzwaren
tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.
De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel.
De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Lok verzwaren
tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.
De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel.
De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Lok verzwaren
Opmerkelijk dat je problemen hebt met de 7171, dit was een van mijn best trekkende loks. Ik had er bij de digitaalombouw ook nog wat extra lood bij gedaan en toen trok hij nog beter.
Wat er met jouw 012 aan de hand is weet ik niet, maar als hij zonder extra lood al niet goed trekt, dan is er iets anders mis.
(edit)Wat ik wel eens gehad heb bij een slecht trekkende stoomlok, was dat de koppeling tussen de lok en de tender vervormd was, waardoor de lok de voorkant van de tender iets optilde, waardoor alleen de achterste wielen van de tender goed contact maakten en de ASBs niet goed op de rails drukten.(/edit)
De hoeveelheid lood die je in een lok/tender kwijt kunt is niet zodanig groot dat je daardoor schade kunt aanrichten.
Wat er met jouw 012 aan de hand is weet ik niet, maar als hij zonder extra lood al niet goed trekt, dan is er iets anders mis.
(edit)Wat ik wel eens gehad heb bij een slecht trekkende stoomlok, was dat de koppeling tussen de lok en de tender vervormd was, waardoor de lok de voorkant van de tender iets optilde, waardoor alleen de achterste wielen van de tender goed contact maakten en de ASBs niet goed op de rails drukten.(/edit)
als een lok niet goed trekt doordat de wieltjes slippen, en de asb's in orde zijn, dan helpt meer gewicht, want tractie is recht evenredig met het gewicht.Marksintpancras schreef: tja, een lok verzwaren voor trekkracht??? Is niet altijd verstandig
Dit is onzin. De enige slijtagedelen aan een motor zijn de lagers en de koolborstels. Behalve natuurlijk langdurige overbelasting, dan kan de motor oververhitten en een winding smelten, oid, maar dat is geen normale slijtage. Waarschijnlijk bedoel je dat de motor een bepaald maximaal duurvermogen heeft, maar als je hier met een beetje extra gewicht overheen gaat, dan is er echt iets anders mis.Marksintpancras schreef:ivm de motor heeft een bepaalde overbrengingskracht. Ga je hierover heen dan krijg je behoorlijk slijtage aan je motor.
De hoeveelheid lood die je in een lok/tender kwijt kunt is niet zodanig groot dat je daardoor schade kunt aanrichten.
Het klopt inderdaad dat sommige fabrikanten vreemde keuzes maken qua lokatie van asb's. Dit moet je natuurlijk eerst oplossen, maar betekent niet dat meer gewicht een probleem kan veroorzaken.Marksintpancras schreef:De minitrix br103 met sound hebben voldoende motorkracht, echter bij wagons trekken op een heling begint deze te slippen. Lok verzwaren???? Nee, plaats van de asb veranderen??? Ja, zal je geen asb plaatsen gaat de lok alsnog slippen bij een bepaalde kracht te trekken ivm staal op staal.
Je haalt nu echt alles door elkaar. Aslast? nog nooit van gehoord dat dit in een N lok een probleem is. Wrijvingskracht idd misschien wel, maar dan niet veroorzaakt door "aslast", maar door slechte materiaalkeuze, slechte oppervlaktekwaliteit van de tandwielen/assen, slechte toleranties tussen de assen, slijtage (aan de tandwielen), vuil in de overbrenging, aangekoekt vet, te veel olie, te kleine overbrengingsverhouding, etc.Marksintpancras schreef:Maar ga je tender verzwaren. Betekent ook dat je de as last gaat verhogen, wat betekent dat je de tandwielen zwaarder gaat belasten. Zijn het messing tandwielen, dan kan het lang aan, zijn het plastic tandwielen dan zal je grotere krachten krijgen op het grote tandwiel bij de wormwiel van de motor. En plastic is plastic, trouwens bij een te hoge wrijvingskracht kan je ook leuke effecten krijgen, vooral de piko loks kunnen dit verschijnsel hebben qua versmelten van zo'n tandwiel.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan