N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr dec 14, 2018 06:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 10:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 15, 2018 12:11
Berichten: 113
Ik geef het toe, als het op treinen en hun techniek aankomt, ben ik een dummy.
Maar als we een beetje een realistische baan willen aanleggen is het toch wel handig om te weten wat er allemaal bij komt kijken om in het echt een trein te laten rijden.
Vandaar dit draadje voor alles wat we willen weten maar toch nog toe niet durfde te vragen.

Als de antwoorden te veel zijn om hier te typen, dan is een doorverwijzing naar een website, pdf of boek ook prima.

Om te beginnen de Stoomtrein
Ik snap de techniek en de werking van een stoomtrein op zich maar heb nog wel een paar prangende vragen.
stoom 1) soms kom ik een zanddepot tegen waar is dat zand voor?
stoom 2) sommige loc-loodsen hebben ook een grote schoorsteen, waar is die voor, is dat een smederij?

Wat is er allemaal aan gebouwtjes en installaties nodig om een elektrische trein te laten rijden?
stroom 1) Ik zie hier en daar transformator huisje waar zijn die voor en waren die er in periode II ook al?
stroom 2) Schakelhuisjes waar zijn die voor?

En dan het spoor de wissels en allerhande, apparaten, gebouwtjes en huisjes die langs het spoor staan.
spoor 1) Was er in periode II voor alle wissels, seinen en spoorweg overgangen ergens een huisje waarvan uit die bedient werden?
spoor 2) Een baanwachtershuisje waar is die voor en waar stonden die?

_________________
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 10:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 15, 2018 12:11
Berichten: 113
O ja en als iemand anders een vraag heeft, dan kan die hier natuurlijk ook in dit draadje gesteld worden.

_________________
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 12:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 13, 2015 15:20
Berichten: 251
Woonplaats: Kalmthout
Zand wordt gebruikt om het slippen van de wielen tegen te gaan.
Het zand wordt voor het wiel op de rails gespoten/gestort en zorgt voor meer tractie/adhesie.

Die schoorstenen kunnen allerlei nut hebben.
Afvoer van de rook van de stomers, afvoer van eventuele verwarming en inderdaad misschien een smederij.

Wat het elektrische gedeelte betreft, transformatorhuisje, de naam zegt het zelf, om verlies tegen te gaan komt er een hoge spanning toe en wordt deze verlaagt naar een bruikbare spanning voor de E-loks. Die waren dus aanwezig vanaf er met E-loks gereden wordt.
Schakelhuisjes, ik denk dat je deze bedoeld die een bepaald gedeelte van de baan stroomloos kunnen zetten bij werken of ongeval of zo.

En aan elke overweg, meestal beveiligd met seinen en op plaatsen met wissels stond er steeds een blokpost of seinhuis.
De controle over het sluiten van een overweg gebeurde toen nog door het personeel op de blokpost.

Baanwachtershuisjes werden meestal (in België dan toch) bewoond door een baanmeester, die was verantwoordelijk voor de sporen en wissels.
Bij het minste probleem moest die onmiddellijk beschikbaar zijn, dus kort bij het werk wonen.
Om die reden woonde de onderstationschef/stationschef meestal in het stationsgebouw.

_________________
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 12:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 15, 2018 12:11
Berichten: 113
Dat zijn mooie duidelijke antwoorden dank je wel!

_________________
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 23:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 15, 2018 12:11
Berichten: 113
Moest dat zand gedroogd worden voordat je het kon gebruiken?

_________________
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 23:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 12, 2010 22:12
Berichten: 2642
Woonplaats: Liemers
Zand is altijd gedroogd anders krijg je verstoppingen.
Stond ook een drooghuisje naast de baan.

_________________
Met vriendelijke groet,
Ben
Baanplan: Oud en Nieuw Neuffen Bouw baan:Nieuw Neuffen
Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 09, 2018 17:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 03, 2010 19:36
Berichten: 1928
Woonplaats: swifterbant
het zit in de zanddom
als je van af de Utrechtse weg Amersfoort uit rijd kom je nog 2 baan wachters huisjes tegen

Gr Andy

_________________
bietschtalbrücke https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=8718
overweg bomen https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=7307


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 09, 2018 18:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 17, 2015 22:42
Berichten: 966
Woonplaats: Bemmel
Om te beginnen de Stoomtrein
Ik snap de techniek en de werking van een stoomtrein op zich maar heb nog wel een paar prangende vragen.
stoom 1) soms kom ik een zanddepot tegen waar is dat zand voor?
Zoals al aangegeven werd en wordt zand gebruikt om slippen tegen te gaan bij optrekken en afremmen. Overigens gebruiken E-locs ook zand hiervoor. Trams hebben dit ook, treinstellen slechts zelden.
stoom 2) sommige loc-loodsen hebben ook een grote schoorsteen, waar is die voor, is dat een smederij?
Als je de grote, hoge enkele schoorsteen bedoeld die je soms bij dit soort gebouwen en ook bij oude stations ziet, dit was de schoorsteen van het generatorhuis, dat in die tijd vaak een stoomgenerator was en zorgde voor de stroomvoorziening van alle aanwezige gebouwen en machines.

Wat is er allemaal aan gebouwtjes en installaties nodig om een elektrische trein te laten rijden?
stroom 1) Ik zie hier en daar transformator huisje waar zijn die voor en waren die er in periode II ook al?
Al vanaf de eerste elektrificatie had je transformatorhuisjes, die je overigens ook in wijken tegen kom voor de stroomvoorziening. Deze zetten de hoge spanning van de energiecentrale (veelal wisselspanning) om in bruikbare spanning. Dat is immers wat een transformator doet.
stroom 2) Schakelhuisjes waar zijn die voor?
Schakelhuisjes zijn de behuizing voor de vele electronica voor het schakelen van elektronisch bediende zaken zoals overwegen, seinen, enzovoorts. Vroeger werden deze vaak in huisjes ondergebracht, tegenwoordig veelal in schakelkasten.

En dan het spoor de wissels en allerhande, apparaten, gebouwtjes en huisjes die langs het spoor staan.
spoor 1) Was er in periode II voor alle wissels, seinen en spoorweg overgangen ergens een huisje waarvan uit die bedient werden?
Jazeker, dit waren de vele baanwachtershuisjes die er overal langs het spoor stonden, deze konden zowel dienen voor overwegen als voor seinen en wissels. Je hebt deze in vele soorten en maten, al naar gelang de functie en de hoeveelheid zaken die er van daaruit bediend moesten worden. Ze konden in de vorm van kleine, in ploegen bemenste huisjes zijn of in de vorm van grotere, permanent behuisde woningen. Al naar gelang de functie kon het een baanwachtershuisje, wisselwachtershuisje, een treindienstleiderspost, een wisselpost enzovoorts genoemd worden.
spoor 2) Een baanwachtershuisje waar is die voor en waar stonden die?
Baanwachtershuisjes bevonden zich meestal in de buurt van locaties langs de baan van waaruit een sein, een groep seinen, eventueel met of zonder wissels en overwegen bediend moesten worden. Vaak waren dit tevens kleine eengezinswoningen.

Op https://www.klassiekebeveiliging.com/ kan je heel veel informatie over de verschillende zaken terugvinden.

_________________
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2018 11:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 15, 2018 12:11
Berichten: 113
Toen we afgelopen winter in Filisur (zwitserland) op de trein stonden te wachten zagen we drie enorme bellen op het perron staan.

Afbeelding

Toen onze trein aankwam ging er (één?) van rinkelen.

Nu heb ik laatst twee (dure) magazines over een periode I en II model spoor baan van Josef Brandls gekocht. (jonge jong wat zijn die "traumanlagen" mooi).
Maar tevens zag ik daarin ook grote bellen, dit keer op een lang houten kastje. Zowel bij het station als ook bij spoorweg overgangen.

Ik kan me ook nog herinneren dat ze ergens in schaal N te koop zijn.

Maar mijn vragen zijn nu:
1 Waar zijn die bellen precies voor?
2 Waar stonden ze allemaal?
3 En hoe werkte ze toen? Stroom, stoom handmatig?
4 Waarom staan er in Filisur drie naast elkaar?

_________________
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2018 13:20 
Offline

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 10:16
Berichten: 810
Woonplaats: kalmthout
Maar mijn vragen zijn nu:
1 Waar zijn die bellen precies voor?
Om de aankomst/vertrek van een trein aan te kondigen
2 Waar stonden ze allemaal?
Meeste stations
3 En hoe werkte ze toen? Stroom, stoom handmatig?
Volgens mij mechanisch zoals een wekker.
4 Waarom staan er in Filisur drie naast elkaar?
Treinen uit drie richtingen, tonen zijn ook verschillend.

_________________

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling