1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Folkert van Wijk » 08 mar 2018 10:45

Ik geef het toe, als het op treinen en hun techniek aankomt, ben ik een dummy.
Maar als we een beetje een realistische baan willen aanleggen is het toch wel handig om te weten wat er allemaal bij komt kijken om in het echt een trein te laten rijden.
Vandaar dit draadje voor alles wat we willen weten maar toch nog toe niet durfde te vragen.

Als de antwoorden te veel zijn om hier te typen, dan is een doorverwijzing naar een website, pdf of boek ook prima.

Om te beginnen de Stoomtrein
Ik snap de techniek en de werking van een stoomtrein op zich maar heb nog wel een paar prangende vragen.
stoom 1) soms kom ik een zanddepot tegen waar is dat zand voor?
stoom 2) sommige loc-loodsen hebben ook een grote schoorsteen, waar is die voor, is dat een smederij?

Wat is er allemaal aan gebouwtjes en installaties nodig om een elektrische trein te laten rijden?
stroom 1) Ik zie hier en daar transformator huisje waar zijn die voor en waren die er in periode II ook al?
stroom 2) Schakelhuisjes waar zijn die voor?

En dan het spoor de wissels en allerhande, apparaten, gebouwtjes en huisjes die langs het spoor staan.
spoor 1) Was er in periode II voor alle wissels, seinen en spoorweg overgangen ergens een huisje waarvan uit die bedient werden?
spoor 2) Een baanwachtershuisje waar is die voor en waar stonden die?



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Folkert van Wijk » 08 mar 2018 10:46

O ja en als iemand anders een vraag heeft, dan kan die hier natuurlijk ook in dit draadje gesteld worden.



Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 255
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Modelbouwerke » 08 mar 2018 12:23

Zand wordt gebruikt om het slippen van de wielen tegen te gaan.
Het zand wordt voor het wiel op de rails gespoten/gestort en zorgt voor meer tractie/adhesie.

Die schoorstenen kunnen allerlei nut hebben.
Afvoer van de rook van de stomers, afvoer van eventuele verwarming en inderdaad misschien een smederij.

Wat het elektrische gedeelte betreft, transformatorhuisje, de naam zegt het zelf, om verlies tegen te gaan komt er een hoge spanning toe en wordt deze verlaagt naar een bruikbare spanning voor de E-loks. Die waren dus aanwezig vanaf er met E-loks gereden wordt.
Schakelhuisjes, ik denk dat je deze bedoeld die een bepaald gedeelte van de baan stroomloos kunnen zetten bij werken of ongeval of zo.

En aan elke overweg, meestal beveiligd met seinen en op plaatsen met wissels stond er steeds een blokpost of seinhuis.
De controle over het sluiten van een overweg gebeurde toen nog door het personeel op de blokpost.

Baanwachtershuisjes werden meestal (in België dan toch) bewoond door een baanmeester, die was verantwoordelijk voor de sporen en wissels.
Bij het minste probleem moest die onmiddellijk beschikbaar zijn, dus kort bij het werk wonen.
Om die reden woonde de onderstationschef/stationschef meestal in het stationsgebouw.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Folkert van Wijk » 08 mar 2018 12:36

Dat zijn mooie duidelijke antwoorden dank je wel!



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Folkert van Wijk » 08 mar 2018 23:08

Moest dat zand gedroogd worden voordat je het kon gebruiken?



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2643
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door BenQ » 08 mar 2018 23:21

Zand is altijd gedroogd anders krijg je verstoppingen.
Stond ook een drooghuisje naast de baan.


Met vriendelijke groet,
Ben
Baanplan: Oud en Nieuw Neuffen Bouw baan:Nieuw Neuffen
Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1923
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door gek op stoom » 09 mar 2018 17:22

het zit in de zanddom
als je van af de Utrechtse weg Amersfoort uit rijd kom je nog 2 baan wachters huisjes tegen

Gr Andy



Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door WilcoV » 09 mar 2018 18:13

Om te beginnen de Stoomtrein
Ik snap de techniek en de werking van een stoomtrein op zich maar heb nog wel een paar prangende vragen.
stoom 1) soms kom ik een zanddepot tegen waar is dat zand voor?
Zoals al aangegeven werd en wordt zand gebruikt om slippen tegen te gaan bij optrekken en afremmen. Overigens gebruiken E-locs ook zand hiervoor. Trams hebben dit ook, treinstellen slechts zelden.
stoom 2) sommige loc-loodsen hebben ook een grote schoorsteen, waar is die voor, is dat een smederij?
Als je de grote, hoge enkele schoorsteen bedoeld die je soms bij dit soort gebouwen en ook bij oude stations ziet, dit was de schoorsteen van het generatorhuis, dat in die tijd vaak een stoomgenerator was en zorgde voor de stroomvoorziening van alle aanwezige gebouwen en machines.

Wat is er allemaal aan gebouwtjes en installaties nodig om een elektrische trein te laten rijden?
stroom 1) Ik zie hier en daar transformator huisje waar zijn die voor en waren die er in periode II ook al?
Al vanaf de eerste elektrificatie had je transformatorhuisjes, die je overigens ook in wijken tegen kom voor de stroomvoorziening. Deze zetten de hoge spanning van de energiecentrale (veelal wisselspanning) om in bruikbare spanning. Dat is immers wat een transformator doet.
stroom 2) Schakelhuisjes waar zijn die voor?
Schakelhuisjes zijn de behuizing voor de vele electronica voor het schakelen van elektronisch bediende zaken zoals overwegen, seinen, enzovoorts. Vroeger werden deze vaak in huisjes ondergebracht, tegenwoordig veelal in schakelkasten.

En dan het spoor de wissels en allerhande, apparaten, gebouwtjes en huisjes die langs het spoor staan.
spoor 1) Was er in periode II voor alle wissels, seinen en spoorweg overgangen ergens een huisje waarvan uit die bedient werden?
Jazeker, dit waren de vele baanwachtershuisjes die er overal langs het spoor stonden, deze konden zowel dienen voor overwegen als voor seinen en wissels. Je hebt deze in vele soorten en maten, al naar gelang de functie en de hoeveelheid zaken die er van daaruit bediend moesten worden. Ze konden in de vorm van kleine, in ploegen bemenste huisjes zijn of in de vorm van grotere, permanent behuisde woningen. Al naar gelang de functie kon het een baanwachtershuisje, wisselwachtershuisje, een treindienstleiderspost, een wisselpost enzovoorts genoemd worden.
spoor 2) Een baanwachtershuisje waar is die voor en waar stonden die?
Baanwachtershuisjes bevonden zich meestal in de buurt van locaties langs de baan van waaruit een sein, een groep seinen, eventueel met of zonder wissels en overwegen bediend moesten worden. Vaak waren dit tevens kleine eengezinswoningen.

Op https://www.klassiekebeveiliging.com/ kan je heel veel informatie over de verschillende zaken terugvinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door Folkert van Wijk » 27 apr 2018 11:14

Toen we afgelopen winter in Filisur (zwitserland) op de trein stonden te wachten zagen we drie enorme bellen op het perron staan.

Afbeelding

Toen onze trein aankwam ging er (één?) van rinkelen.

Nu heb ik laatst twee (dure) magazines over een periode I en II model spoor baan van Josef Brandls gekocht. (jonge jong wat zijn die "traumanlagen" mooi).
Maar tevens zag ik daarin ook grote bellen, dit keer op een lang houten kastje. Zowel bij het station als ook bij spoorweg overgangen.

Ik kan me ook nog herinneren dat ze ergens in schaal N te koop zijn.

Maar mijn vragen zijn nu:
1 Waar zijn die bellen precies voor?
2 Waar stonden ze allemaal?
3 En hoe werkte ze toen? Stroom, stoom handmatig?
4 Waarom staan er in Filisur drie naast elkaar?




dentheo
Berichten: 772
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: 1:1 treintechniek voor dummies, stoom, stroom en spoor.

Bericht door dentheo » 27 apr 2018 13:20

Maar mijn vragen zijn nu:
1 Waar zijn die bellen precies voor?
Om de aankomst/vertrek van een trein aan te kondigen
2 Waar stonden ze allemaal?
Meeste stations
3 En hoe werkte ze toen? Stroom, stoom handmatig?
Volgens mij mechanisch zoals een wekker.
4 Waarom staan er in Filisur drie naast elkaar?
Treinen uit drie richtingen, tonen zijn ook verschillend.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Plaats reactie