Lichtbeelden seinen DB
-
Onderwerp starter - Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Lichtbeelden seinen DB
Goede morgen,
Ik ben momenteel bezig met mijn seinen en stuit op wat begrip cq werk probleemmpjes.
Het gaat om uitrij en inrij seinen (DB gerelateerd)
Wat is het sein beeld van een inrijsein als de trein gaat stoppen op het station en wat is het seinbeeld van het uitrijsein als hij weer vertrekt? Dit wanneer alle in- en uitrij wissels recht. Ereden worden.
De zelfde vraag maar nu bij afbuigende wissels in de wissel straten.
En wederom de zelfde vraag hoe zijn de standen als het een doorgaande trein betreft.
Veel vragen maar wie weet ergens antwoorden of een video of boek aan te raden
Mvrgr Bob
Ik ben momenteel bezig met mijn seinen en stuit op wat begrip cq werk probleemmpjes.
Het gaat om uitrij en inrij seinen (DB gerelateerd)
Wat is het sein beeld van een inrijsein als de trein gaat stoppen op het station en wat is het seinbeeld van het uitrijsein als hij weer vertrekt? Dit wanneer alle in- en uitrij wissels recht. Ereden worden.
De zelfde vraag maar nu bij afbuigende wissels in de wissel straten.
En wederom de zelfde vraag hoe zijn de standen als het een doorgaande trein betreft.
Veel vragen maar wie weet ergens antwoorden of een video of boek aan te raden
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lichtbeelden seinen DB
Dit misschien?
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index. ... _Duitsland
http://www.thesignalpage.nl/data.php
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index. ... _Duitsland
http://www.thesignalpage.nl/data.php
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: Lichtbeelden seinen DB
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Lichtbeelden seinen DB
Bob,
Vanaf TP3: heeft een Inrijsignaal altijd een Voorsignaal voor het Uitrijsein. Bij Halt zal dan dus het Uitrijsein op en Voorsignaal op Hp0 en Vr0 staan en het inrijsein op Hp2
Bij vertrek gaat het uitrijsein dan naar Hp0.
Als het een doorgaande trein betreft staat alles dus op Hp0 tenzij dit over afbuigende wissels gaat, dan wordt het inrijsein Hp2
Hier een interessant topic op t stummiforum met exact jouw vraag:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=125417
Let wel, er zijn ontzettend veel uitzonderingen, en er is een hoop afhankelijk van afstanden tussen seinen bij de werkelijkheid wat in model zelfs op jouw grote baan niet na te bootsen is.
Dit bovenstaande lijkt mij een meest geschikte situatie. Maar ook hier geldt, dat het heel erg van de ligging sporen af hangt.
Vanaf TP3: heeft een Inrijsignaal altijd een Voorsignaal voor het Uitrijsein. Bij Halt zal dan dus het Uitrijsein op en Voorsignaal op Hp0 en Vr0 staan en het inrijsein op Hp2
Bij vertrek gaat het uitrijsein dan naar Hp0.
Als het een doorgaande trein betreft staat alles dus op Hp0 tenzij dit over afbuigende wissels gaat, dan wordt het inrijsein Hp2
Hier een interessant topic op t stummiforum met exact jouw vraag:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=125417
Let wel, er zijn ontzettend veel uitzonderingen, en er is een hoop afhankelijk van afstanden tussen seinen bij de werkelijkheid wat in model zelfs op jouw grote baan niet na te bootsen is.
Dit bovenstaande lijkt mij een meest geschikte situatie. Maar ook hier geldt, dat het heel erg van de ligging sporen af hangt.
Re: Lichtbeelden seinen DB
Joost, ik denk dat je Hp0 en Hp1 door elkaar haalt vwb de uitrijseinen.
Inrijsein bij haltering: Hp1/2 en voorsignaal (aan dezelfde mast) Vr0. Immers, het uitrijsein (dus bij het perron) staat op Hp00. Bij vertrek aan een rechte baan, Hp1 (met eventueel een voorsignaal Vr1/2/0). Gaat de vertrekkende trein over wissels met een snelheidsbeperking van 40 km/h, dan is het uitrijsignaal Hp2 (en voorsignaal standje whatever). Is er een beperking anders dan 40 km/h dan krijg je bovenop het sein zo’n driehoekige snelheidsaanduiding, en daar weet ik de nerdy-nerdy code even niet van . Is het bijvoorbeeld in elk geval 60 km/h, dan kun je ook zelf zo’n bordje bovenop het sein frommelen.
Ohja, gaat je trein rangeren vanaf het perron dan heb je nog Hp0/Sh1. Dus 1 rode lamp, en die 2 kleine witte lampjes in het sein staan dan diagonaal.
Zoals Joost al aangeeft: dit zijn slechts de basics, want het is allemaal vies ingewikkeld qua uitzonderingen, bordjes, bijzondere situaties enzo.
Succes Bob!
J.
Inrijsein bij haltering: Hp1/2 en voorsignaal (aan dezelfde mast) Vr0. Immers, het uitrijsein (dus bij het perron) staat op Hp00. Bij vertrek aan een rechte baan, Hp1 (met eventueel een voorsignaal Vr1/2/0). Gaat de vertrekkende trein over wissels met een snelheidsbeperking van 40 km/h, dan is het uitrijsignaal Hp2 (en voorsignaal standje whatever). Is er een beperking anders dan 40 km/h dan krijg je bovenop het sein zo’n driehoekige snelheidsaanduiding, en daar weet ik de nerdy-nerdy code even niet van . Is het bijvoorbeeld in elk geval 60 km/h, dan kun je ook zelf zo’n bordje bovenop het sein frommelen.
Ohja, gaat je trein rangeren vanaf het perron dan heb je nog Hp0/Sh1. Dus 1 rode lamp, en die 2 kleine witte lampjes in het sein staan dan diagonaal.
Zoals Joost al aangeeft: dit zijn slechts de basics, want het is allemaal vies ingewikkeld qua uitzonderingen, bordjes, bijzondere situaties enzo.
Succes Bob!
J.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lichtbeelden seinen DB
Hallo heren,
Wat een snelheid van antwoorden, daar ben ik blij mee want dan kan ik gelijk weer verder puzzelen.
Inderdaad het is moeilijk. De seinbeelden worden zowat in elk boek, web-site of blad wel omschreven maar het gaat me om te toepassing
en dan is het zoals Jeroen al aangeeft erg moeilijk en is het puzzelen geblazen.
Met jullie aangedragen info geeft mij een bevestiging van hoe mijn implementatie er ook uit zou zien op mijn baan.
Kijk een sein van rood naar groen dat heeft iedereen wel maar ik wil toch proberen mijn seinen bij en op het grote station zo natuurgetrouw te laten werken en daar zijn we dan nu weer een stap dichter bij mee gekomen.
Hartelijk dank
mvrgr Bob
Wat een snelheid van antwoorden, daar ben ik blij mee want dan kan ik gelijk weer verder puzzelen.
Inderdaad het is moeilijk. De seinbeelden worden zowat in elk boek, web-site of blad wel omschreven maar het gaat me om te toepassing
en dan is het zoals Jeroen al aangeeft erg moeilijk en is het puzzelen geblazen.
Met jullie aangedragen info geeft mij een bevestiging van hoe mijn implementatie er ook uit zou zien op mijn baan.
Kijk een sein van rood naar groen dat heeft iedereen wel maar ik wil toch proberen mijn seinen bij en op het grote station zo natuurgetrouw te laten werken en daar zijn we dan nu weer een stap dichter bij mee gekomen.
Hartelijk dank
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lichtbeelden seinen DB
Jeroen, Ja je hebt gelijk.. Bij volgas wegrijden staat het uitrijsein natuurlijk op Hp1 (of Hp2 als het over afbuigende wissels gaat)
Een voorsignaal aan het uitrijsein geeft natuurlijk aan whatever het volgende hoofdsein aangeeft. Voorsignaal op het uitrijsein is dus afhankelijk van het feit hoeveel ruimte er is tussen het uitrijsein en het volgende hoofdsein.
Een voorsignaal aan het uitrijsein geeft natuurlijk aan whatever het volgende hoofdsein aangeeft. Voorsignaal op het uitrijsein is dus afhankelijk van het feit hoeveel ruimte er is tussen het uitrijsein en het volgende hoofdsein.
Re: Lichtbeelden seinen DB
En ik al blij zin met rood en groen
ben benieuwd Bob, succes en het ruikt naar een filmpje
gr. Ron
ben benieuwd Bob, succes en het ruikt naar een filmpje
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lichtbeelden seinen DB
Hallo Ron,
Ik had je reactie verwacht maar bedoelde niet het mooie bloksein van jouw want die zijn alleen maar rood / groen.
Daar heb ik er ook 1 van tot nog toe op de baan. Momenteel (sinds gisteravond heb ik nu 1 inrij- en 2 uitrijseinen werkende zoals het moet.
Was wel een hele tour (de eerste) maar nu ik de eerste 2 werkend heb gaan volgende sneller (nog 20 te gaan )
Zal inderdaad een filmpje maken zodra ik aan 1 zijde van het station alle seinen werkend heb
mvrgr Bob
Ik had je reactie verwacht maar bedoelde niet het mooie bloksein van jouw want die zijn alleen maar rood / groen.
Daar heb ik er ook 1 van tot nog toe op de baan. Momenteel (sinds gisteravond heb ik nu 1 inrij- en 2 uitrijseinen werkende zoals het moet.
Was wel een hele tour (de eerste) maar nu ik de eerste 2 werkend heb gaan volgende sneller (nog 20 te gaan )
Zal inderdaad een filmpje maken zodra ik aan 1 zijde van het station alle seinen werkend heb
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com