aanloopklap

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

aanloopklap

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,
ik wilde een beroep doen op de electronica mannen die misschien een oplossing zouden kunnen bedenken voor mijn probleempje.

zoals de volgers van mijn draadje weten ben ik al tijden druk geweest met het bedenken ,maken en aanleggen van mijn autobaanproject in mijn stadsproject.

na veel gepruts heb ik hem nu eindelijk probleemloos draaien en loopt de ketting nergens meer klem dus dacht nu heb ik het eindelijk voorelkaar maar nu dient zich een nieuw probleem aan.

als ik de motor nu middels een aan/uit schakelaar aanzet ( motor is gevoed rechtstreeks door 220 volt ) veroorzaakt dat dat hij met een klap op gang komt. gevolg is dat de magneten die op de ketting liggen de boven de rijplaat liggende magneten met een ruk gaan voortbewegen en daar door de daarop geplaatste spijkertjes de voortgaande beweging niet overbrengen op het te slepen voertuig waardoor weer het voertuig blijft staan waardoor een achteropkomend voertuig weer "ontspoord" .

de vraag is dan ook concreet hoe kan ik die aanloopklap opvangen zodat de motor met wat minder geweld aangaat.

heb geen verstand van schakeltechniek o.i.d. dus graag een antwoord in Jip en Janneke taal zodat ik ook begrijp wat er moet gebeuren om tot een oplossing te komen.
overigens is het wel zo dat als ik de stroom na een paar seconden afschakel en ik daarna weer aanzet dit verschijnsel er niet is.

hoop dat ik mijn probleempje goed heb uitgelegd en hoor graag een eventuele oplossing.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: aanloopklap

Bericht door Modelspoorbarry »

Jan,

Ik weet niet precies hoe jouw motor werkt, maar is een simpele, regelbare dimmer een oplossing?

Ik heb zelf een "oude" Dremel, die zelf niet regelbaar is. Met een simpele dimmer kan ik nu wel de snelheid regelen.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

hoi Barry,

je bedoeld zo,n ding waar je ook de verlichting mee kunt dimmen enz ?

dan zou dit dus kunnen?

https://www.hornbach.nl/shop/Tussenstek ... tikel.html

een echte dimschakelaar compl is best wel prijzig,


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: aanloopklap

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Jan,

Zoiets bedoel ik. Gebruik ik ook, gaat prima.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik wil de melk niet laten schiften, maar ik vermoed dat je jouw motor niet aan de eerste de beste dimmer kunt koppelen. Want je hebt het toch nog steeds over die fikse elektromotor die je in deze posting in 2015 liet zien?
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 90#p149123
Dat is niet zoiets als een klein Dremelmotortje :o Helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar.
Het lijkt me handig als je een foto van de motor toevoegt en als het kan de waarden op het typeplaatje (als dat er op zit).
Voor zover ik weet kunnen dimmers maar een bepaalde stroomsterkte aan en als jou grote motor meer trekt, kan dat het einde van de dimmer betekenen.

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere, want ik heb meer verstand van kleine treintjes. :oops:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: aanloopklap

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Ben,

Er zijn ook van dit soort regelbare (goedkope) dimmers, die een groter vermogen kunnen schakelen.
Het is voor Jan dus een kwestie van kijken hoeveel vermogen (VA of Watt) de motor heeft en daar dan eventueel de dimmer op aanpassen.

Edit:een hele snelle rondgang op internet levert dimmers op van minimaal 600 Watt of meer.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: aanloopklap

Bericht door FidOo »

Wat barry en Ben aangeven is wel echt een punt van aandacht Jan. Tis tenslotte geen 12V waar je mee aan t knoeien bent.. 230V zorgt gewoon voor Brand als t fout gaat.

Doe ons een plezier en maak even een foto van het Typeplaatje op de motor! Dan kunnen we hier advies geven.

PS 600W verlichting dimmen is een heel ander verhaal als 600W motorvermogen dimmen!!!!!! Dit noemertje gaat niet zo maar op.
Gloeilamp verlichting is een puur Ohmse belasting! Een motor is eerder Inductief en daarom gedraagt de belasting zich heel anders, en dit kan voor veel hogere stromen zorgen als Ohmse belasting met het zelfde vermogen (=aantal watt).


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

Hoi mannen,

dank voor jullie inbreng en ideeën.

het blijkt uit jullie opmerkingen niet zo simpel te zijn om wat ik vraag een goede en veilige opkossing te vinden.

er komen duidelijk meer aspecten om de hoek kijken waar ik eigenlijk nog nooit van had gehoord.

maar goed ben in een bijna onmogelijke houding met mijn fone in de baan gekropen en heb een foto kunnen maken van wat er op het motortje staat beschreven.

geeeen type plaatje alleen deze letters/cijfers. kunnen jullie daaar wat mee?

Afbeelding

wacht met spanning op reactie :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: aanloopklap

Bericht door Modelspoorbarry »

Jan,

Helaas, zelfs met picture-search komt er niets boven.
Op basis van het nummer komen er ook geen nadere gegevens.

Nog andere foto's en/of gegevens?

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

ja mannen en dan was het weer vrijdag wat voor mij betekend dat ik bijna de hele dag weer in de weer ben bij en voor mijn zwager voor zijn huishouden, de boodschappen en de was en vandaar nu pas reactie op jullie inbreng.


nee veel meer informatie zou ik niet weten te vermelden wat betreft het motortje.

een jaar of twintig geleden is mij dat ding toen doorgespeeld van een andere zwager die toen veronderstelde dat ik daar ooit wel eens iets mee zou kunnen doen.
dat ding lag toendertijd al jaren ergens bij hem op de plank en deed daar niets mee en dat ding kwam ooit uit een draaispitgrill.
en dat ooit was voor toen al heel oud dus vandaag aan de dag zou dat zomaar 50 jaar oud kunnen wezen.

zo kreeg ik dat ooiu in handen;

Afbeelding
door hoorde ook nog een kettinkje bij van een 10 tot 15 cm lengte als aandrijving van tandwiel naar ??? tandwiel.

aan deze info zullen jullie waarschijnlijk ook niets hebben maar ik zou niet weten waar ik nadere info zou moeten halen omdat bewuste zwager niet meer onder ons is en ik dus duidelijk ook niet bij hem nog navraag zou kunnen doen.

blijft over de vraag welke mogelijkheden heb ik dan nog wel om het doel de aanloopklap van motor op te vangen.

hopelijk hebben jullie nog bruikbare suggesties.

ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: aanloopklap

Bericht door Rene-k »

Kun je misschien eens vragen naar een aanloopstroom begrenzer voor een haakse slijper. Die elektronica heeft een reparatiebedrijf soms liggen als de motor verbrandt is. Een grote slijper heeft al snel 2400W en 220V


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

ja jongens maar zoveel vermogen zal dat motortje toch niet hebben?

dat ding is te vergelijken met ieder motortje wat in een magnetron zit waarmee de schaal wordt rondgedraaid.

hallo waar praten we dan over ?

dat zou toch iets simpels moeten kunnen zijn denk ik dan ( en dan natuurlijk met alle respect voor de deskundigen die dit natuurlijk en zeker weten beter weten :mrgreen: ) met mijn leken verstand.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Jan,

Een welgemeend advies is om met 230V gevoede apparaten niet onoordeelkundig te gaan knoeien. Het gevaar van brand is niet denkbeeldig en de motor zit blijkbaar op een moeilijk bereikbare plaats, met rondom brandbaar materiaal (hout).
Ik heb eens wat rondgeneusd en vermoed dat je een aanloopstroombegrenzer nodig hebt. (Let wel: dat vermoed ik, maar ik ben in deze verre van deskundig.) Maar zonder het type en vermogen van de motor te kennen lijkt het me lastig te bepalen welke je dan nodig hebt.
Ik zie op de eerste foto ook een kastje staan met een regelknop en een plastic venster met daarachter een diagram. Zit dat kastje ook onder je baan? Ik vraag me namelijk af of dat wellicht bedoeld is om de aanloopstroom te beperken en de snelheid van het oorspronkelijke grillspit te regelen.

Je kunt misschien beter een poging wagen op dit forum: https://www.circuitsonline.net/forum/section/5
Daar zitten mensen die er (meer) verstand van hebben.
Overigens zijn aanloopstroombegrenzers wel wat duurder dan een dimmertje. (Ongeveer vanaf € 50,=)

Succes en houd het veilig.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

hoi Ben,

dat kastje wat jij bedoeld heb ik er tussenuit gehaald omdat ik dat toen een overbodige schakeling vond.
als je zoals nu gewoon stroom erop zet dan gaat in dat kastje een soort magneetschakelaar inslaan maar die wordt geremd door een soort zuigertje zodat de magneet zachtjes inklapt maar daarna gaat motor ook met zelfde klap lopen.
dus waarom een heleboel bedrading terwijl het eindresultaat althans in mijn opinie gelijk blijft. er treed alleen een vertraging op.

bovendien zou ik nu niet meer weten hoe dat toen aan elkaar geknoopt zat behalve van de foto waar dat kastje opstaat.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: aanloopklap

Bericht door mini rijder »

Hoi Jan,

Misschien is dit: https://www.conrad.nl/p/conrad-componen ... vac-191343 een mogelijke oplossing.
Dit is een toeren-/vermogens regelaar. Hiermee kan de snelheid van een motor geregeld worden.
Voorwaarde is dat er aan de motor zelf géén elektronica mag hangen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

ik heb vanmorgen een andere opstarthandeling verricht.

bij het aanzetten van de autobaan die middels een normale verlichtingsschakelaar schakelt heb ik de knop voor het aanzetten in één beweging direct weet uitgezet.
gevolg is dat je alle auto,s 1 of 2 mm naar voren ziet kruipen.
dan de aan/uit schakelaar aan geeft een normale storingvrije loop van de auto,s en is er geen schokkende beweging met de voortgang en geen auto,s die van hun trekstift worden afgerukt...

dus zoek ik wel naar een vertragingsgeval of zou ik totaal iets anders moeten gebruiken om het probleem aan te pakken

waarschijnlijk zal de oplossing veel makkelijker zijn dan waar ik nu allemaal aan denk.

jullie nog andere ideeën ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

Ben dat kastje waar jij het over had was onderstaand kastje.

Afbeelding

ik heb op nummer VR 510 op google gezocht maar kan niets vinden wat hier op lijkt.

maar dacht dat de heren van de elektronicatechniek hier misschien wel wat mee kunnen.

ik hoor graag


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dit blijkt een tijdrelais te zijn.
Zie hier: https://www.ebay.de/itm/263425784916?cl ... rmvSB=true
Blijkbaar kon je de gril waar de motor uitkomt tot max 30 sec. laten draaien, waarna hij automatisch uitschakelde.
Daar heb je in jouw geval dus weinig aan denk ik.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Bjor schreef:Hoi Jan,

Dit blijkt een tijdrelais te zijn.
Zie hier: https://www.ebay.de/itm/263425784916?cl ... rmvSB=true
Blijkbaar kon je de grill waar de motor uitkomt tot max 30 sec. laten draaien, waarna hij automatisch uitschakelde.
Daar heb je in jouw geval dus weinig aan denk ik.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

Nee Ben.
Net andersom hij vertraagd voor ie aanschakeld maar dan wel de volle mep.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Jan,

Je ziet, ik grill nooit kippetjes ;) .
Maar goed, daar heb je dus niks aan. Maar de tip van Robby lijkt me wel een hele goede.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: aanloopklap

Bericht door janiegein »

heb alles nog eens op een rijtje proberen te zetten maar denk dat ik het voorlopig hou op mijn laatste handeling, het direct aan en uitschakelen alvorens de autobaan te laten lopen.

scheelt me A; toch wel weer geld wat er nog steeds moeilijk voorhanden is en B; scheelt het bovendien een berg bedrading veranderen om het voorgestelde te realiseren.

nu alleen maar hopen dat de schakelaar het vol blijft houden bij het vaak aan/uitschakelen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: aanloopklap

Bericht door Bjor »

Jan,

Dat is inderdaad de voordeligste oplossing. Mocht je een nieuwe schakelaar nodig hebben, kun je ook eens kijken bij de plaatselijke kringloopwinkel. Daar vind je vrijwel zeker voor een paar dubbeltjes prima schakelaars. Ik ga geregeld bij wat kringloopwinkels in mijn buurt langs en heb vaak voor weinig bruikbare dingetjes voor mijn baan gevonden, zoals bijv. schakelaars, stukjes PVC buis (gashouders voor mijn gasfabriek) en een blokkendoos voor mijn baan.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie