aanloopklap
Re: aanloopklap
Kun je misschien eens vragen naar een aanloopstroom begrenzer voor een haakse slijper. Die elektronica heeft een reparatiebedrijf soms liggen als de motor verbrandt is. Een grote slijper heeft al snel 2400W en 220V
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
ja jongens maar zoveel vermogen zal dat motortje toch niet hebben?
dat ding is te vergelijken met ieder motortje wat in een magnetron zit waarmee de schaal wordt rondgedraaid.
hallo waar praten we dan over ?
dat zou toch iets simpels moeten kunnen zijn denk ik dan ( en dan natuurlijk met alle respect voor de deskundigen die dit natuurlijk en zeker weten beter weten ) met mijn leken verstand.
dat ding is te vergelijken met ieder motortje wat in een magnetron zit waarmee de schaal wordt rondgedraaid.
hallo waar praten we dan over ?
dat zou toch iets simpels moeten kunnen zijn denk ik dan ( en dan natuurlijk met alle respect voor de deskundigen die dit natuurlijk en zeker weten beter weten ) met mijn leken verstand.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: aanloopklap
Jan,
Een welgemeend advies is om met 230V gevoede apparaten niet onoordeelkundig te gaan knoeien. Het gevaar van brand is niet denkbeeldig en de motor zit blijkbaar op een moeilijk bereikbare plaats, met rondom brandbaar materiaal (hout).
Ik heb eens wat rondgeneusd en vermoed dat je een aanloopstroombegrenzer nodig hebt. (Let wel: dat vermoed ik, maar ik ben in deze verre van deskundig.) Maar zonder het type en vermogen van de motor te kennen lijkt het me lastig te bepalen welke je dan nodig hebt.
Ik zie op de eerste foto ook een kastje staan met een regelknop en een plastic venster met daarachter een diagram. Zit dat kastje ook onder je baan? Ik vraag me namelijk af of dat wellicht bedoeld is om de aanloopstroom te beperken en de snelheid van het oorspronkelijke grillspit te regelen.
Je kunt misschien beter een poging wagen op dit forum: https://www.circuitsonline.net/forum/section/5
Daar zitten mensen die er (meer) verstand van hebben.
Overigens zijn aanloopstroombegrenzers wel wat duurder dan een dimmertje. (Ongeveer vanaf € 50,=)
Succes en houd het veilig.
Ben
Een welgemeend advies is om met 230V gevoede apparaten niet onoordeelkundig te gaan knoeien. Het gevaar van brand is niet denkbeeldig en de motor zit blijkbaar op een moeilijk bereikbare plaats, met rondom brandbaar materiaal (hout).
Ik heb eens wat rondgeneusd en vermoed dat je een aanloopstroombegrenzer nodig hebt. (Let wel: dat vermoed ik, maar ik ben in deze verre van deskundig.) Maar zonder het type en vermogen van de motor te kennen lijkt het me lastig te bepalen welke je dan nodig hebt.
Ik zie op de eerste foto ook een kastje staan met een regelknop en een plastic venster met daarachter een diagram. Zit dat kastje ook onder je baan? Ik vraag me namelijk af of dat wellicht bedoeld is om de aanloopstroom te beperken en de snelheid van het oorspronkelijke grillspit te regelen.
Je kunt misschien beter een poging wagen op dit forum: https://www.circuitsonline.net/forum/section/5
Daar zitten mensen die er (meer) verstand van hebben.
Overigens zijn aanloopstroombegrenzers wel wat duurder dan een dimmertje. (Ongeveer vanaf € 50,=)
Succes en houd het veilig.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
hoi Ben,
dat kastje wat jij bedoeld heb ik er tussenuit gehaald omdat ik dat toen een overbodige schakeling vond.
als je zoals nu gewoon stroom erop zet dan gaat in dat kastje een soort magneetschakelaar inslaan maar die wordt geremd door een soort zuigertje zodat de magneet zachtjes inklapt maar daarna gaat motor ook met zelfde klap lopen.
dus waarom een heleboel bedrading terwijl het eindresultaat althans in mijn opinie gelijk blijft. er treed alleen een vertraging op.
bovendien zou ik nu niet meer weten hoe dat toen aan elkaar geknoopt zat behalve van de foto waar dat kastje opstaat.
dat kastje wat jij bedoeld heb ik er tussenuit gehaald omdat ik dat toen een overbodige schakeling vond.
als je zoals nu gewoon stroom erop zet dan gaat in dat kastje een soort magneetschakelaar inslaan maar die wordt geremd door een soort zuigertje zodat de magneet zachtjes inklapt maar daarna gaat motor ook met zelfde klap lopen.
dus waarom een heleboel bedrading terwijl het eindresultaat althans in mijn opinie gelijk blijft. er treed alleen een vertraging op.
bovendien zou ik nu niet meer weten hoe dat toen aan elkaar geknoopt zat behalve van de foto waar dat kastje opstaat.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: aanloopklap
Hoi Jan,
Misschien is dit: https://www.conrad.nl/p/conrad-componen ... vac-191343 een mogelijke oplossing.
Dit is een toeren-/vermogens regelaar. Hiermee kan de snelheid van een motor geregeld worden.
Voorwaarde is dat er aan de motor zelf géén elektronica mag hangen.
Groetjes: Robby
Misschien is dit: https://www.conrad.nl/p/conrad-componen ... vac-191343 een mogelijke oplossing.
Dit is een toeren-/vermogens regelaar. Hiermee kan de snelheid van een motor geregeld worden.
Voorwaarde is dat er aan de motor zelf géén elektronica mag hangen.
Groetjes: Robby
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
ik heb vanmorgen een andere opstarthandeling verricht.
bij het aanzetten van de autobaan die middels een normale verlichtingsschakelaar schakelt heb ik de knop voor het aanzetten in één beweging direct weet uitgezet.
gevolg is dat je alle auto,s 1 of 2 mm naar voren ziet kruipen.
dan de aan/uit schakelaar aan geeft een normale storingvrije loop van de auto,s en is er geen schokkende beweging met de voortgang en geen auto,s die van hun trekstift worden afgerukt...
dus zoek ik wel naar een vertragingsgeval of zou ik totaal iets anders moeten gebruiken om het probleem aan te pakken
waarschijnlijk zal de oplossing veel makkelijker zijn dan waar ik nu allemaal aan denk.
jullie nog andere ideeën ?
bij het aanzetten van de autobaan die middels een normale verlichtingsschakelaar schakelt heb ik de knop voor het aanzetten in één beweging direct weet uitgezet.
gevolg is dat je alle auto,s 1 of 2 mm naar voren ziet kruipen.
dan de aan/uit schakelaar aan geeft een normale storingvrije loop van de auto,s en is er geen schokkende beweging met de voortgang en geen auto,s die van hun trekstift worden afgerukt...
dus zoek ik wel naar een vertragingsgeval of zou ik totaal iets anders moeten gebruiken om het probleem aan te pakken
waarschijnlijk zal de oplossing veel makkelijker zijn dan waar ik nu allemaal aan denk.
jullie nog andere ideeën ?
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
Ben dat kastje waar jij het over had was onderstaand kastje.
ik heb op nummer VR 510 op google gezocht maar kan niets vinden wat hier op lijkt.
maar dacht dat de heren van de elektronicatechniek hier misschien wel wat mee kunnen.
ik hoor graag
ik heb op nummer VR 510 op google gezocht maar kan niets vinden wat hier op lijkt.
maar dacht dat de heren van de elektronicatechniek hier misschien wel wat mee kunnen.
ik hoor graag
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: aanloopklap
Hoi Jan,
Dit blijkt een tijdrelais te zijn.
Zie hier: https://www.ebay.de/itm/263425784916?cl ... rmvSB=true
Blijkbaar kon je de gril waar de motor uitkomt tot max 30 sec. laten draaien, waarna hij automatisch uitschakelde.
Daar heb je in jouw geval dus weinig aan denk ik.
Groeten,
Ben
Dit blijkt een tijdrelais te zijn.
Zie hier: https://www.ebay.de/itm/263425784916?cl ... rmvSB=true
Blijkbaar kon je de gril waar de motor uitkomt tot max 30 sec. laten draaien, waarna hij automatisch uitschakelde.
Daar heb je in jouw geval dus weinig aan denk ik.
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: aanloopklap
Bjor schreef:Hoi Jan,
Dit blijkt een tijdrelais te zijn.
Zie hier: https://www.ebay.de/itm/263425784916?cl ... rmvSB=true
Blijkbaar kon je de grill waar de motor uitkomt tot max 30 sec. laten draaien, waarna hij automatisch uitschakelde.
Daar heb je in jouw geval dus weinig aan denk ik.
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
Nee Ben.
Net andersom hij vertraagd voor ie aanschakeld maar dan wel de volle mep.
Net andersom hij vertraagd voor ie aanschakeld maar dan wel de volle mep.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: aanloopklap
Jan,
Je ziet, ik grill nooit kippetjes .
Maar goed, daar heb je dus niks aan. Maar de tip van Robby lijkt me wel een hele goede.
Ben
Je ziet, ik grill nooit kippetjes .
Maar goed, daar heb je dus niks aan. Maar de tip van Robby lijkt me wel een hele goede.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3529
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: aanloopklap
heb alles nog eens op een rijtje proberen te zetten maar denk dat ik het voorlopig hou op mijn laatste handeling, het direct aan en uitschakelen alvorens de autobaan te laten lopen.
scheelt me A; toch wel weer geld wat er nog steeds moeilijk voorhanden is en B; scheelt het bovendien een berg bedrading veranderen om het voorgestelde te realiseren.
nu alleen maar hopen dat de schakelaar het vol blijft houden bij het vaak aan/uitschakelen.
scheelt me A; toch wel weer geld wat er nog steeds moeilijk voorhanden is en B; scheelt het bovendien een berg bedrading veranderen om het voorgestelde te realiseren.
nu alleen maar hopen dat de schakelaar het vol blijft houden bij het vaak aan/uitschakelen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: aanloopklap
Jan,
Dat is inderdaad de voordeligste oplossing. Mocht je een nieuwe schakelaar nodig hebben, kun je ook eens kijken bij de plaatselijke kringloopwinkel. Daar vind je vrijwel zeker voor een paar dubbeltjes prima schakelaars. Ik ga geregeld bij wat kringloopwinkels in mijn buurt langs en heb vaak voor weinig bruikbare dingetjes voor mijn baan gevonden, zoals bijv. schakelaars, stukjes PVC buis (gashouders voor mijn gasfabriek) en een blokkendoos voor mijn baan.
Ben
Dat is inderdaad de voordeligste oplossing. Mocht je een nieuwe schakelaar nodig hebben, kun je ook eens kijken bij de plaatselijke kringloopwinkel. Daar vind je vrijwel zeker voor een paar dubbeltjes prima schakelaars. Ik ga geregeld bij wat kringloopwinkels in mijn buurt langs en heb vaak voor weinig bruikbare dingetjes voor mijn baan gevonden, zoals bijv. schakelaars, stukjes PVC buis (gashouders voor mijn gasfabriek) en een blokkendoos voor mijn baan.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162