Allegra (Kato) herrie

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
GeodV
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018 15:38

Allegra (Kato) herrie

Bericht door GeodV »

Mijn nieuwe RhB Allegra setje van Kato is een beetje lawaaiig. Het geluid lijkt op een resonantie
van de aandrijving op de bodykap. Maar het laat zich niet bestrijden door bv kleine stukjes
tape op het chassis te plakken waar er contact is met de body.
Het vreemde is ook dat de treinset fluisterstil loopt na een (langere) stilstand en dat de herrie
pas begint na ongeveer 1,5 meter gereden te hebben. Dat zou dan weer duiden op een probleempje
in de tandwieltrein in de wielstellen... Maar de Allegra loopt echter wel perfect langzaam en soepel.
Goede raad gewenst, wie heeft dit succesvol bestreden?
Gratis geluid is op zichzelf niet zo erg, maar het moet niet erger worden... Of is het exemplarisch
en moet ik mijn Allegra terugsturen onder garantie...?

George

PS - Een paar jaar geleden reed ik 00 Engels en een van mijn oudere loks, de Airfix Prairie Tank, maakte
nog meer herrie, alsof er een blikje met losse bouten en moeren rondreed. Ook dat was op geen
enkele manier op te lossen. Ook tandwielgeruis dat enorm versterkt werd door de opbouw.)


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Allegra (Kato) herrie

Bericht door Redskin »

Deze Allegra zelf heb ik niet, maar ik weet wel dat om de een of andere merkwaardige reden Kato (en ook Hobbytrain) meent dat smering niet nodig is; ze worden in ieder geval veel te droog geleverd. Het probleem laat zich dan ook vast heel gemakkelijk verhelpen met wat vet (tand- en wormwielen) en 'half drupje' olie (motor- en wiellagers). Daarna zou ik het treinstel een kwartiertje in beide richtingen op 3/4 van de snelheid laten draven.
Vergelijkbare klachten met andere modellen van deze fabrikanten heb ik zo succesvol kunnen oplossen. Succes George!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Allegra (Kato) herrie

Bericht door Nijboer »

Klopt, waarschijnlijk staan je motorlagers droog.
Idd al vaker gezien bij Kato.

Klein drupje olie er bij, en je trein zal weer stil zijn.

Collin



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Allegra (Kato) herrie

Bericht door dentheo »

Normaal kun je aan het geluid horen waar smering nuttig is.
Is het een hoge toon, krijsend geluid zijn het de motorlagers of wormwiellagers, want die asjes draaien zeer snel
Is het een lager ruw geluid zijn het de trager draaiende elementen, ergens in het draaistel.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
GeodV
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018 15:38

Re: Allegra (Kato) herrie

Bericht door GeodV »

Dank voor jullie reacties. Inmiddels heb ik al van alles geprobeerd 'van buiten af' dwz de motorwagen opengemaakt, alles nagekeken en om resonanties te verminderen de ruit-eenheden met minieme drupjes rubbercement een beetje vastgezet en de draaistelletjes licht gesmeerd van onderaf met een heel klein klontje dun keramisch smeermiddel. Maar niets helpt.
Om de draaistelletjes en de motor open te gooien moet ik wat moed verzamelen. Dat is een hele operatie. Misschien dit weekeinde.

Het is frustrerend. Na al dat getob om Engels 00 spul mooi soepel op schaalsnelheid te laten rijden ( wat nooit echt lukte ) heb ik nu een treinstelletje wat fabuleus mooi rijdt en 'aan het gas hangt' en zo soepel stopt en weer optrekt dat het voor mij een eye-opener is ( zo kan het dus ook... ) - maar door dat irritante malende geluid juist op die mooie trage schaal-snelheid laat je het liever in de doos zitten.... Grrrrr... Letterlijk Grrrr. :roll:


Plaats reactie