Railion 1613 werkt niet meer goed

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Jan zonder Vrees »

Lange tijd de baan niet gebruikt en vandaag weer schoongemaakt. De kleine zwarte locomotief doet het nog. Als ik de Ralion 1613 erop zet dan rijdt ie soms een klein stukje en als ik de stroom op de baan zet zie ik de verlichting even aangaan. Hij doet echter verder niks en blijft niet rijden. Baan schoongemaakt, wielen geprobeerd schoon te maken. Wat kan het probleem zijn? Hij is gemaakt voor zowel digitale als analoge baan maar ik gebruik hem nu analoog.

Kan het eraan liggen dat ik WD40 heb gebruikt omdat de contactspray op was?


Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Jan.

WD40 is een kruip olie. Contactspray is ook een olie, maar die laat geen stroom door.
Contactspray gebruik ik in Relaiskasten om contacten schoon te maken. Dan maak ik geen storingen (gelukkig).
Misschien moet je de lok helemaal uit elkaar halen en helemaal schoon maken. Maak van elke stap met het uit elkaar halen een foto.
Zodat je weet hoe het weer in elkaar moet. Kijk ook even naar de koolborstels of die gelijkmatig afgesleten zijn.

Groetjes Sebas



Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Jan zonder Vrees »

Bedankt voor het antwoord.

Wat moet ik gebruiken om de loc van binnen schoon te maken? En misschien moet ie een beetje gesmeerd worden, waarmee? Wat gebruiken jullie eigenlijk om de baan schoon te maken? Ik gebruik normaal contactspray maar heb nu WD40 gebruikt.


Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik gebruik een stuk van een oude thisrt. Een klein propje op een pinset en vrjiven. Ik heb ook een schoonmaakolie(REINIGINGSVLOEISTOF) staan die ik gebruik om de wielen mee schoon te maken. Maar er staat geen naam op. Dat heb ik gehaald bij Wentink (Bentink) Apeldoorn. Ik kijk even op hun site of het er is. Faller heeft een REINIGINGSVLOEISTOF. Maar ik doe wat op het doekje en ga poetsen. Dan heb ik voor de Asjes en lagers van Faller 170489 OLIESPUITJE SPECIAAL. Daar hoeft maar een heel heel klein druppeltje op. Voor de tandwielen heb ik een vetje van Minitrix [Trix, 66626] Spezial-Fett. Voor de baan gebruik ik het oude vertrouwde poetsblokje of een goederenwagen wat ook zo'n blokje heeft. En voldoende draden aan je spoor maken. Zodat je overal voeding hebt. Ik hoop dat je er wat mee kunt? Het zijn wel mijn meningen tot nu toe.


Gr Sebas



Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Jan zonder Vrees »

Ik heb een Fleischmann Piccolo Railion 1613 locomotief die problemen geeft. De locomotief is gemaakt voor zowel analoog als digitaal maar ik gebruik hem analoog. Hij reed soms een stukje en stopte dan weer. De lichten knipperde soms als ik er stroom op zette. Soms bleef die een heel stuk langzaam rijden en stopte dan weer. Ik heb hem weggebracht en kreeg hem een paar weken later terug met 20 euro kosten. Toen deed ie het weer even en nu heb ik weer dezelfde problemen. Wat kan er aan de hand zijn? De rails is schoon want de andere locomotief die ik heb rijdt wel goed. Zou het een probleem met de chip kunnen zijn?



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Marksintpancras »

Kan van alles zijn, achter dit beeldscherm kan ik niks zeggen. Echter moet je de stroomkring van de motor na lopen. Vanaf de wielen naar de motor en terug naar de wielen. En kijken of alle stroom overbreng punten goed zitten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Jan zonder Vrees »

Ik heb nog niet aangedurft om hem open te maken. Bovendien zit tussen de wielen en de motor volgens mij een chip.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door mikey »

Op het dak zit een draaischroefje om te kunnen schakelen tussen bovenleiding of alleen de wielen. Omdat de kappen er vaak wat losjes op zitten bij de FLM modellen maakt dat nog wel eens slecht contact. Ik heb bij al mijn FLM 1600en dat stukje door gesoldeerd en de lipjes in de kap afgeknipt.

De kap is trouwens eenvoudig er af te halen. Gewoon de zijkanten van de kap een beetje opzij trekken en na wat licht geschud valt het onderstel er zo onder uit. Kijk wel uit dat je lampjes er niet uit vallen. Die zitten er vrij los in.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door spoor65 »

En dan mijn 2 centen,

2 maanden geleden had je het zelfde probleem, toen heb je hem weg gebracht voor reparatie,
daarvoor heb je €20 betaald, en nu ff later heb je weer het zelfde probleem.....

inpakken, terug naar de persoon die hem gerepareerd heeft en aan hem voorleggen, waarom dus het probleem zich nog steeds voordoet terwijl hij hem hersteld heeft.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Willempie »

Sebastiaan1201 schreef:Hallo Jan.

WD40 is een kruip olie. Contactspray is ook een olie, maar die laat geen stroom door.
Ohhhhhhh :o :o :o :o :o
Is dat werkelijk zo, of is dit het zoveelste broodje aap verhaal.



jan53
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2018 20:03

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door jan53 »

Hallo,

probeer eens ATF olie , had een loc met dezelfde symptonen en nu geen last meer van.

Gr jan


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Bjor »

Bas,

Het advies van Freddy is het opvolgen waard. Zeker als je zelf weinig kennis hebt van elektronica. (En dat is geen schande!)
De storing kan verschillende oorzaken hebben:
- vuile rails en/of wielen, maar je schrijft dat de andere lok goed rijdt en je rails en wielen heb schoongemaakt;
- stroomafnemers op de wielen die niet goed op de wielen aanliggen door opgehoopt stof of (een) verbogen stroomafnemer(s);
- haperend bovenleidingcontact zoals Mike beschrijft;
- slecht contact van één van de aansluitingen van de decoder in de lok (de 'chip');
- contact tussen decoder en het chassis van de lok, waardoor kortsluiting ontstaat, doordat de decoder niet (meer) vastzit;
- vervuiling van de collector en koolborstels door stof en vuil, of een ruimhartig gebruik van contactspray, WD 40 of andere olie;

Wat dat laatste betreft: ik ben benieuwd hoeveel contactspray of WD 40 je gebruikt. Het smeren van lokomotieven doe je het best met een hééél klein druppeltje olie op de punt van een speld o.i.d. op de asjes en de twee motorlagers. NOOIT contactspray of WD 40 IN de lok spuiten!


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door robert »

Hoi,

Decoder i.c.m analoog zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. (welke decoder). Smeren is toch wel geliefd hoor :D , als ik zie wat ik zo nu en dan tegenkom. Ook had al een leuk stukje gras kunnen leggen wat ik er in de loop der jaren al uit veel locs uitgehaald heb aan gras en haren. I.c.m. met olie, altijd goed.

Bas , ik had je nog benaderd per p.b. Anders loc retour naar de reparateur onder vermelding van "niet goed, opnieuw naar kijken"


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door MadSeven »

. NOOIT contactspray of WD 40 IN de lok spuiten!
Op de engelstalige forums wordt gepropageerd om cr 2-26 te gebruikenn op de pickups van de lok... Volgens mij is dat gewoon contactspray?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Bjor »

Max,

Contactspray kan goed werken, maar wat ik bedoelde was, dat je nooit direct met de spuitbus WD 40 in de lok moet spuiten, zodat het binnenwerk wordt verzopen in de olie. Ik heb zowel de loks als hun eigenaren gezien die "hun lok eens goed zouden smeren. Dan zou hij beter lopen" :o :o

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door MadSeven »

:o :o :o

OK, dat lijkt me inderdaad niet de juiste aanpak :D


Gebruikersavatar

musketier
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 jan 2011 15:11
Locatie: kop van NH

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door musketier »

---
Dit is al een wat oudere topic, maar omdat ik hier las over het gebruik

van contactspray, wil ik jullie toch even extra waarschuwen..

CONTACTSPRAY IS ERG BRANDGEVAARLIJK !!!!

Als er ergens ook maar door wat voor een oorzaak ook, een vonkje

ontstaat, is er brandgevaar :!:

Ik heb dit beslist niet van mijzelf, maar omdat ik hier al jaren in de

woonkamer een oude flipperkast heb staan uit de jaren 60, weet ik van

deskundigen dat daarin NOOIT met contactspray gewerkt mag worden

i.v.m. ontbrandings--gevaar :shock: :shock:

---


Groeten ...Hans

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door Peter »

Zelf heb ik heel wat jaren in de speelautomaten branche gewerkt (80-/90ties). Contactspray is prima om contacten te reinigen, maar zorg ervoor dat na het gebruik de contacten goed schoon (droog) zijn. M.a.w. zorg dat alle contactspray verdwenen is. Het goedje blijft namelijk lekker doorwerken en veroorzaakt achteraf weer storingen. Just my 2 cents.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

musketier
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 jan 2011 15:11
Locatie: kop van NH

Re: Railion 1613 werkt niet meer goed

Bericht door musketier »

Peter schreef: 11 mar 2019 12:19 Zelf heb ik heel wat jaren in de speelautomaten branche gewerkt (80-/90ties). Contactspray is prima om contacten te reinigen, maar zorg ervoor dat na het gebruik de contacten goed schoon (droog) zijn. M.a.w. zorg dat alle contactspray verdwenen is. Het goedje blijft namelijk lekker doorwerken en veroorzaakt achteraf weer storingen. Just my 2 cents.

Grtz.
Peter
Hallo Peter,

Jij zegt het ook al....heel erg goed weer schoonmaken na gebruik, maar daar houden

de meeste hobbyisten zich niet aan en vandaar dat de kenners van oude speelautomaten in

mijn omgeving gewoon als stelregel hadden "Nooit Contactspray" :idea:

Het wordt ook zeer regelmatig en ondeskundig gebruikt door vele auto-hobbyisten en

iedereen weet ook hoeveel "onverklaarbare" brandjes er zijn in auto's :?

---


Groeten ...Hans
Plaats reactie