servo

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

dat is ook nog een hele goede optie.

ga ik aan mijn vaderdagwensenlijstje toevoegen

zou ik het dan, toch zij het anders, voor elkaar boksen ???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: servo

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:zou ik het dan, toch zij het anders, voor elkaar boksen ???
:P :P Daar twijfel ik geen moment aan Jan! :P :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

Haha.

Wat een vertrouwen :)
Laatst gewijzigd door janiegein op 23 mei 2018 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: servo

Bericht door Bjor »

Jan,

Ja, maar ik heb die 184 pagina's over de Geinbaan gelezen :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

Ja ja


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: servo

Bericht door FidOo »

Je grootste punt is denk ik het afstellen van de servo. Dus bij de standen omhoog en naar beneden zorgen dat die goed afgesteld zijn. (met decoders stel je dit allemaal eenvoudig in.)

Zonder Elektronica heb je alleen de volledige uitslag van de servo. Dus moet je mechanisch het 1 en ander oplossen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

FidOo ( Joost );

juist daarin zit toch weer een hele grote uitdaging om juist dat soort zaken op een logische ( met alle onlogische bedenkingen ) janiegeinse wijze op te lossen :D

maar in de theoretische bedachte bediening en schakeling kun je je wel vinden toch ?

heb even een snelle schets van de schakeling zoals ik had uitgedacht.

Afbeelding

en ja alle grote elektra vakmannen het barst van de fouten maar gaat ook om principe.

er moet zo wie zo nog een tweede bistabiel-relais bij om stroom op servo aan en uit te zetten.

perfecte uitwerking daar zal ik een paar uur voor moeten zitten vrees ik.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

Alle volgers van dit draadje wil ik bij deze danken voor jullie inbreng.

Realiseer me dat als ik hier doorga met mijn gestoei met de te maken overweg ik er een zooitje van ga maken want het feitelijke bouwen en experimenteren gebeurd op, in en aan de Geinbaan dus vervolg van dit draadje gaat naar de Geinbaan.

Morgen zal ik dan ook daar het ideeontwep van de het bedachte schakelplan daar opnieuw plaatsen zodat de volgers aldaar ook weten waar ik het over heb.

Nogmaals dank aan allen en tot in/op draadje Geinbaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: servo

Bericht door Vincent »

Vrees dat dit niet gaat werken, naast de snelheid die niet realistisch is heb je ook nog het probleem met stellen.
Een servo positioneert op een puls signaal. Die kan jij niet maken met jou ontwerp. Wil je goedkoop uitzijn en snelheid niet regelbaar kan je zoeken op een 555 servo aandrijving zoals in de link hier onder.
[url]https://solderspot.wordpress.com/2013/1 ... ller//[url]


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: servo

Bericht door BenQ »



Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

sorry maar wat op de vorige bladzijde wordt aangehaald daar zal ik een vertalingskunstenaar bij moeten halen want dat kan ik niet lezen.
wat ik er wel van kan lezen en begrijpen is dat het dus betekend dat ik dit niet zonder de ASB van Martin zou kunnen verwezenlijken ?

waarom die van Martin? Omdat die regelbaar is begrijp ik en die uit bovenstaand verhaal niet.

Bovendien weet ik ook nog niet of deze ASB van Martin door reedcontacten aangestuurd zou kunnen worden want hij is volgens filmpje op You Tube ontwikkeld als een handbediening.

maar goed dat hoor ik wel als ik Martin daarover contact.

misschien is het zelfs wel zo dat ik er elektrotechnisch nog niet ben en er nog meer nodig is om het werkend te krijgen.

of het dan nog een haalbare zaak blijft geen idee maar voorlopig nog positief gestemd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: servo

Bericht door spoor65 »

ik volg ook dit draadje al een tijdje, maar door alle drukte was het even tussen neus en lippen door.

Maar toch Jan, lijkt mij dat er analoog en met behulp van een magnetron motor wel wat te maken moet zijn.

http://www.zuiderspoor.nl/

Kijk eens op de volgende site, het is weliswaar een H0 baan, maar Albert Platvoet, de eigenaar, die deze baan bouwt met een aantal vrijwilligers die hem bij staan, heeft toch diverse bewegende zaken, zoals bewegende poorten en volgens mij ook een slagboom gemaakt, met behulp van magnetron motortjes.

Albert is een Aardige man, nooit te beroerd, om als je de baan bezoekt, je dingen uit te leggen.
Ik weet dat het voor jou niet snel haalbaar zal zijn om er heen te gaan, maar zijn contact gegevens staan op de site, en hij zal je misschien wel op weg willen helpen aan info.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: servo

Bericht door mini rijder »

Een servo is in principe een elektromotor, die door een printje met een potmeter wordt aangestuurd.
Als je dit printje eruit haalt, dan hou je een motortje met tandwielvertraging over.
Wanneer je dit motortje met twee draadjes aan een ompoolrelais aansluit, dan zou je deze met de door Jan getekende schakeling moeten kunnen aansturen.
De snelheid is dan te regelen door het voltage van de servomotor aan te passen.
Het is maar een idee, maar volgens mij moet dit kunnen werken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: servo

Bericht door janiegein »

zie net geplaatste filmpje op Geinbaan.

denk dat dit ook gewoon simpel te maken moet zijn zoals ik ook ooit mijn pendelautomaat gemaakt heb.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie